A márciusban bemutatott DirectX Raytracingről az elmúlt hónapokban rengeteget beszéltek az érintett cégek, de a teljesítményigényről látványosan hallgattak. Eddig az egyetlen gyakorlati adat a Gamescomról származott, ahol a Shadow of the Tomb Raider egy korai verzióját futtatta egy GeForce RTX 2080 Ti, és az alapján nyilván fel lehetett készülni arra, hogy az effekt bekapcsolása bizony fájni fog. Persze ez aligha meglepő, hiszen a memória-sávszélességre borzasztóan nagy terhet ró az eljárás, amit egy korábbi hírben részleteztünk.
Hirdetés
A Remedy volt az egyetlen stúdió, amely konkrét számokat is felvázolt az újítás mellé. Tették ezt márciusban és októberben is. Ezek az adatok azonban még mindig csak kiindulópontnak jók, a tényleges eredményekhez egy DirectX Raytracinget támogató program kellene. Battlefield V viszont végre ilyen, ugyanis nemrég előkerült egy frissítés, amelyet telepítve, a Windows 10 októberi frissítésének megléte esetén, DirectX 12-es módban aktiválható lesz a "DXR ray-traced reflections quality" menüpont. Ez alacsony, közepes, magas és ultra részletességet kínál, de igazából csak a legalacsonyabb szint biztosít magasabb sebességet a többi, valamilyen belső limit miatt nem skálázódik, így ugyanazt a teljesítményt hozzák.
A TechPowerUp gyorsan kimérte a változásokat egy GeForce RTX 2080 Ti VGA-n, vagyis az aktuális csúcskártyán, amelynek a Full HD-s felbontás melletti teljesítményét az alábbi kép mutatja be a különféle beállításokkal, illetve kikapcsolt DirectX Raytracing mellett.
(forrás: TechPowerUp)
Látható, hogy az adott felbontásban a 60 képkocka/másodpercet megközelítő átlagos tempó érhető el, vagyis a minimum teljesítmény az említett sebesség alatt lehet. Alacsony részletesség mellett viszont elérhető a 88 képkocka/másodperces átlag. A felbontást nem feltétlenül érdemes növelni, ha már a Full HD ennyire megterhelő, akkor több pixel mellett rosszabb lehet az effekt aktiválásának hatása.
Érdemes megjegyezni, hogy a TechPowerUp tapasztalt némi instabilitást, ezen belül is a rendszer lefagyását a kijelző elsötétülésével, amit a VGA ventilátorainak 100%-ra való felpörgése követett. Ennek viszonylag sok oka lehet, mivel a ventilátorok felpörgése azt jelenti, hogy a WDDM a grafikus alrendszer fagyása után nem tudta újra betölteni a meghajtót, ami miatt a hardver egy biztonsági módba kapcsolt. Gyakorlatilag utóbbi garantálja azt, hogy maga a VGA ne károsodjon még akkor sem, ha a rendszer nincs teljesen tisztában azzal, hogy mi történik. Arról nyilván egy teszt után nem lehet dönteni, hogy ez mennyire általános vagy specifikus jelenség.