Május legelején már beavattuk olvasóinkat az idei év utolsó negyedévében érkező, újabb Intel Atom alapú Cedar Trail platform legfrissebb részleteibe. Ekkor kiderült, hogy az x86-os számításokat végző magokhoz nem nyúl a gyártó, csak a kisebb csíkszélességből adódó jobb skálázhatóságot kihasználva emeli majd azok órajelét, ez azt jelenti, hogy ezen a téren az újítások pár száz megahertz pluszban ki is fognak merülni. A vezérlőhidat még ennél is kevesebb változás érinti, egészen pontosan a korábbi Pine Trail NM10 névre hallgató lapkáját viszik tovább a Cedar Trail-ben.
A legnagyobb újítás pont az eddigi Atomok Achilles-sarkát érinti, azaz a grafikus részt. Konkrét cél a Pine Trail GPU teljesítményének megduplázása. A napvilágot látott hírek szerint az Intel az Imagination Technologies által fejlesztett PowerVR SGX545-ös mobil GPU-ját integrálja a 32 nm-es Cedarview-D processzorba.
A PowerVR SGX 5-ös szériájának sematikus felépítése [+]
A fejlett gyártástechnológiának köszönhetően a mobil verziók GPU-ja 400, míg az asztali variánsoké már 640 MHz-en fog ketyegni, ezen felül a grafikus mag támogatni fogja a DirectX 10.1 és OpenGL 3.0 szabványokat is. Talán a legfontosabb újítás, hogy az MPEG-2, MPEG-4 part 2, VC1, WMV9 és H.264-es kódolású mozgókép anyagok hardveres gyorsítása is megoldott lesz, így elviekben már elhárul az akadály a HD minőségű videók zökkenőmentes lejátszása elől.
A kimenetek közül a szokásos D-SUB mellett egy 1.3-as HDMI, és egy 1.1-es DisplayPort is felkerülhet majd a Cedar Trail-re épülő gépek burkolatára. Ez egyben azt is jelenti, hogy a három dimenziós mozgóképi anyagok megjelenítésére nem nyílik majd lehetőség. A memóriavezérlő egycsatornás lesz, mely a DDR3-800 és DDR3-1066 modulokat fogja támogatni, összesen maximum 4 GB-os méretig.