Már megszokhattuk, hogy az MIT (Massachusetts Institute of Technology) laborjaiból nagyszerű dolgok kerülnek ki, mostani fejlesztésük azonban tényleg olyasmi, amit a nagyközönség eddig leginkább csak tudományos-fantasztikus filmekben láthatott.
Az inFORM névre keresztelt Dinamikus Alakú Kijelző (Dynamic Shape Display) pillanatok alatt képes felvenni szinte bármilyen alakot, sőt, segítségével akár kisebb tárgyak mozgatására is lehetőség van. a Daniel Leithinger és Sean Follmer által létrehozott inFORM majdnem úgy néz ki, mint egy élő, állandóan mozgásban és átalakulásban lévő agyagfelület, ami rengeteg, függőleges irányban önállóan állítható oszlopocskából áll. Bár már az is érdekes, amikor egy számítógép által vezérelve előre meghatározott formákat jelenít meg, az igazi látványosság az, amikor egy Kinecttel összekapcsolva a felhasználó virtuális, de bizonyos értelemben mégis fizikai kezeket növeszthet, és például „kinyúlhat” egy, akár a világ túlsó végében álló monitorból.
Az inFORM jelenlegi felbontása elég alacsony, így a megjelenített formák finomsága, részletessége még messze áll a valóstól, ugyanakkor jól látszik, hogy az ilyen technológia alkalmazása a jövőben mekkora változásokat hozhat számos területen: például ipari formatervezők, építészmérnökök, de akár művészek is egy tapintható, érinthető, valós felületet használhatnának, vagy orvosok a belső szervekről készült röntgenfelvételeket háromdimenziós modellként láthatnák. De a két kutató szerint a legfontosabb céljuk a jelenlegi felhasználói felületek megreformálása, melyekből mostanra nagyrészt csak egy üveglap maradt, ami nélkülözi az interakció fizikai érzését.
„Jelenleg a grafikus felületek sokkal több lehetőséget és nagyobb rugalmasságot biztosítanak, mint a fizikai alternatívák. Ennek eredményeként kütyüink mára nagyrészt csak egy képernyőből álló, ugyanúgy kinéző, szögletes fekete valamivé váltak. Ezért haldoklik a BlackBerry is.” – mondta Daniel Leithinger. Ezek az eszközök képesek mindenféle kontrollmechanizmusokat szimulálni anélkül, hogy ténylegesen rendelkeznének velük, pedig az emberiség alapvető szükséglete a fizikai interakció, a tapintás, a különböző formák, anyagok, mozgás által adott visszajelzés. „A tisztán digitális felületekre való átállás közben valami alapvető veszett el.”
A megoldás az inFORM-hoz hasonló programozható alakváltó felület lehet, ami a modern grafikus felületekkel együtt elterjedő szkeumorfizmus következő evolúciós lépcsőfoka lehet – vagy ahogy az MIT kutató hívják, szupermorfizmus.