Továbbra is zuhan a PC-s piac

Befutottak az IDC első negyedéves számai a PC-s piac helyzetéről, és az eredmények siralmasak. Az elemzői várakozások 7-8% körüli csökkenéssel számoltak, de az adatok alapján a PC eladások ennek majdnem duplájával, 13,9%-ot estek vissza 2012 első negyedévéhez képest. Az IDC szerint éves összehasonlításban ez a legnagyobb esés, mióta 1994-ben negyedéves szinten mérni kezdték a PC-s piac teljesítményét. A mostani csökkenő trend most már négy negyedéve, a tabletek és okostelefonok robbanásszerű térnyerése óta tart.

Hirdetés

Az amerikai piac éves összehasonlításban 12,7%-ot csökkent, 2012 utolsó negyedévéhez képest pedig 18,3%-ot, a PC eladások a 2006-os szintre estek vissza. Az Egyesült Államokban a HP részesedése az első negyedéves eladásokból 3,4%-ot csökkent, a leszállított darabszámot tekintve ez közel 25%-os visszaesés jelent, 4,63 millióról 3,57 millióra. A Dell az előző év hasonló időszakához képest 14,4%-kal kevesebb PC értékesített. Piaci részesedése ennek ellenére alig változott, ez is jól mutatja a piac globális zsugorodását. Az Apple (aki a korábbi években többször büszkélkedett azzal, hogy a csökkenő PC eladások közepette a Mac eladások nőni tudnak) szintén kevesebb Mac számítógépet adott el, ahogy a Toshiba is. Az egyetlen nagy gyártó, aki az amerikai piacon növekedést (világszinten pedig stagnálást) tudott felmutatni, az a Lenovo, aki a tengeren túlon 13%-kal tudta növelni eladásait.


PC értékesítések az Egyesült Államokban, 2013. első negyedév, forrás: IDC

Ha a globális számokat nézzük, a legnagyobb vesztes az Acer, közel egyharmados csökkenéssel, de a HP-nak és az ASUS-nak sem kell a szomszédba mennie egy kiadós pofonért. A Lenovo lassan utoléri a HP-t, és a következő hónapokban jó eséllyel átveheti a legnagyobb PC gyártó szerepét, köszönhetően az agresszív amerikai terjeszkedésnek.


Globális PC értékesítések, 2013. első negyedév, forrás: IDC

A piac vezető OEM-jei az elmúlt hónapok során többször is nyíltan kritizálták a Microsoft Windows 8 operációs rendszerét, melytől eredetileg a mobil eszközök által ostromolt PC-s piac újbóli fellendülését várták. Az IDC az ultravékony és az érintőképernyős számítógépek gyenge szereplése mellett szintén a Windows 8-at jelöli meg a csökkenés egyik fő okaként, és a PC jelenleg nehezen képes olyan egyedülálló fejlesztésekkel megkülönböztetni magát a piacon, amely miatt a vásárlók valamilyen tablet-szerű megoldás helyett inkább a PC-t választanák.

„Sajnos most már tisztán látszik, hogy a Windows 8 nem, hogy segítette volna a PC-s piac fellendítését, hanem inkább tovább lassította azt” – mondta Bob O’Donnell, az IDC vezető beosztású elemzője. „Egyes vásárlók ugyan értékelik a Windows 8 által nyújtott érintőképernyős lehetőségeket és az új operációs rendszer által lehetővé tett új formaterveket, a felhasználói felület radikális megváltoztatása, a mindenki által megszokott Start gomb eltávolítása, és az új érintőképernyős gépek magasabb árazása miatt a PC, mint platform kevésbé vonzó alternatíva, mint például a tabletek.” – tette hozzá.

A Gartner piackutató vállalat közben szintén nyilvánosságra hozta saját eredményeit. Az eltérő mérési módszerek miatt a két cég számai a szokásos módon némi eltérést mutatnak – náluk a csökkenés „csak” 11,2 százalékos (89 millió darabról 79,2 millióra), és arra is felhívták a figyelmet, hogy 2009 óta most először esett vissza az értékesítés 80 millió alá. „Megváltoztak a felhasználók tartalomfogyasztási szokásai, PC helyett tabletet és okostelefont használnak erre a célra. Még az olyan fejlődő országok piacain sem várható lényeges növekedés a PC-k értékesítésében, ahol elterjedtségük alacsony.” – nyilatkozta a Gartner elemzője.

A PC-s piacnak tehát még mindig nem sikerült választ adnia a rendkívül népszerű mobil eszközök által intézett kihívásra, és továbbra sem tiszta, hogy a gyártók a nagy kapkodásban az átszervezések, a Microsoft és a Windows 8 szapulása és a még alacsony PC-penetrációjú fejlődő piacokért folyó harc mellett mivel tudnák megállítani a további csökkenést. Bár a tabletek és az okostelefonok egyáltalán nem tökéletes helyettesítői egy asztali számítógépnek vagy notebooknak, ha munkáról (azaz tartalom létrehozásáról) van szó, a végfelhasználók jelentős része otthoni környezetben inkább tartalomfogyasztói szerepet tölt be, és erre a célra sokkal vonzóbb, újszerűbb, élménydúsabb alternatívát nyújtanak az érintőképernyős, sokszor egy PC árának töredékébe kerülő eszközök. A Gartner szerint 2017-re a fogyasztói számítástechnikai eszközön döntő részén már valamilyen Android alapú operációs rendszer fog futni.

„A Microsoftnak néhány nagyon kemény döntést kell meghoznia, ha fel akarja pörgetni a PC-s piacot” – írja az IDC.

A Wall Street Journal belsős forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a Microsoft 7 colos tabletet tervez piacra dobni az év második felében. Ez a kisebb méretű tablet a cég terveit ismerők szerint eredetileg nem volt opció, de a Microsoft látva a kisebb méretű tabletek sikerét úgy döntött, hogy ő is piacra lép egy ilyen eszközzel. Az IDC adatai szerint a 2012 utolsó negyedévében értékesített tabletek több mint fele a 8 colos méret alá esett. A kategória népszerűségét jelzi az is, hogy a tablet kategóriát a világra rászabadító Apple iPad Minije is kannibalizálja az iPad piacát, annak ellenére, hogy a nagyobb testvér jóval erősebb hardverrel és sokkal magasabb felbontású kijelzővel van felszerelve.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények