Hirdetés

Terjed a jogsértő, rejtett befolyásolás az online kereskedelemben

Az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata alapján a kereskedők több mint harmada észrevétlen, ún. „sötét mintázatú” módszerekkel manipulálja a fogyasztókat az online térben – írják a Gazdasági Versenyhivatal friss közleményében.

Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) nyilvánosságra hozta annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az ún. „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben – hívja fel a figyelmet a jelentésre a GVH.

A vizsgálat Európa-szerte csaknem 400 online boltra terjedt ki a ruházati áruházaktól az elektronikai cikkekig, három ismert manipulatív gyakorlatra összpontosítva: a hamis visszaszámlálásokra, a többletvásárlásra sarkalló webes felületekre és az információelrejtésre.

Az eredmények alapján a webhelyek csaknem 40%-a alkalmazta a három jogsértő technika valamelyikét. 42 áruház sürgette a fogyasztókat hamis visszaszámlálóval, 54 weboldal pedig a kereskedők érdekeit szolgáló választási lehetőségek (pl. drágább termékek vagy szállítási lehetőségek) felé terelte a vásárlókat a felület kialakításával vagy nyelvezetével. 70 webhely rejtett el fontos információkat (pl. a szállítási költségekről, a termékek összetételéről vagy az olcsóbb lehetőségekről); 23 weboldal pedig valamilyen előfizetés megkötésére próbálta rábírni a fogyasztókat ugyanezzel a technikával. A vizsgálat kiterjedt a boltok applikációinak vizsgálatára is: 102-ből 27 esetben bukkant fel valamelyik sötét mintázat.

Az egyes tagállami hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett webáruházakkal a kifogásolható gyakorlatok megszüntetése érdekében, szükség esetén pedig eljárásokat indítanak a jogsértések mielőbbi felszámolására.

Azóta történt

  • E-kereskedelmi platformmal szemben lépett fel a GVH

    A Gazdasági Versenyhivatal lezárta vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-el szemben. A platform működtetője összetett jóvátételi csomagot – benne az érintett, mintegy 100-150 ezer fogyasztó pénzügyi kompenzálását – vállalta, hogy elkerülhesse a bírságot.

Előzmények

  • Nem terveznek kevesebbet költeni a magyar online vásárlók

    Átlagosan 21 alkalommal vásárolnak online a magyarok, a legaktívabb a 30 éves korosztály. Műszaki cikkeket egyre inkább csak az interneten rendelünk, az élelmiszereket viszont még mindig személyesen szerezzük be - derül ki abból a reprezentatív felmérésből, amelyet az eMAG megbízásából a GKID piackutató cég végzett a hazai internetes vásárlók körében.

  • Az online üzletek közel fele volt szabálysértő

    Az online üzletek 43 százaléka uniós szabályokat sértett az adventi időszakban a kedvezményes árak meghirdetésekor – olvasható az Európai Bizottság hétfőn közzétett jelentésében.

  • A GVH elnéző volt az Euronicsszal

    A cég együttműködött a versenyhatósággal – elismerte a jogsértést, összetett kötelezettségcsomagot vállalt és lemondott a jogorvoslatról –, és így 1,2 millió forintra mérsékelte a kiszabott bírságot.

  • A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük

    Míg a fiatalok körében a termékek közül a ruházat, szolgáltatásokban pedig a különböző előfizetések voltak a legkelendőbbek online vásárlás során, addig az idősebb korosztályban az egészséghez kapcsolódó termékek, illetve szolgáltatások közül a szállásfoglalás volt a legnépszerűbb az elmúlt egy évben.