A GVH elnéző volt az Euronicsszal

A cég együttműködött a versenyhatósággal – elismerte a jogsértést, összetett kötelezettségcsomagot vállalt és lemondott a jogorvoslatról –, és így 1,2 millió forintra mérsékelte a kiszabott bírságot.

A nemzeti versenyhatóság mai közleményében emlékeztetnek, hogy a GVH az év elején indított eljárást a hazai Euronics áruházakat üzemeltető Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel szemben, a bolthálózat honlapján tavaly év végén hirdetett akciók jogszerűségének vizsgálatára.

Hirdetés

Az eljárás feltárta, hogy egyes termékek eredetiként megjelölt árait az áruházlánc korábban nem alkalmazta huzamosabb ideig, így nem minősültek az adott termékek jellemző árainak. Az ezekhez képest feltüntetett, valójában valótlan megtakarítás ígérete ezért megtévesztette a fogyasztókat.

Az áruházlánc üzemeltetője az eljárás során együttműködött a versenyhatósággal: elismerte a jogsértést, lemondott a jogorvoslat lehetőségéről és több elemű kötelezettségcsomagot vállalt a jövőbeli jogsértések elkerülése, illetve a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében – írják a GVH közleményében. Utóbbi keretében az áruházlánc a honlapján fogja felhívni a figyelmet a legfontosabb fogyasztóvédelmi tudnivalókra, illetve az internetes kereskedelem rejtetten tisztességtelen, ún. „sötét mintázatú” gyakorlatainak veszélyeire. A GVH versenytanácsa tekintettel volt arra is, hogy a jogsértő árfeltüntetés az eljárás során csak néhány termék esetében, pár napig tartó időszakra nyert bizonyítást. A hatóság mindezek figyelembevételével 1,2 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.

A hivatal újra felhívja a figyelmet arra, hogy a megtévesztő árfeltüntetések, illetve a későbbi akciós hirdetést szolgáló, pár napos „felárazások” felszámolására új, uniós szintű szabályozás lépett életbe 2022. május végétől. Ezen szabályok alapján – amelyek az Euronics kérdéses akciói idején még nem voltak érvényben – a kereskedőnek árcsökkentés feltüntetésekor eredeti árként (főszabály szerint) a megelőző legalább 30 napos időszak legalacsonyabb árát kell megjelölnie.

Az új szabályok alkalmazásának elősegítésére a GVH oktatóvideóval támogatja a kereskedőket a jogszerű árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatban azért, hogy a fogyasztók könnyebben mérlegelhessék az ígért kedvezményeket.

Azóta történt

  • GVH: a Vodafone felvásárlása erősítheti a versenyt

    A Gazdasági Versenyhivatal tavasszal tovább növeli az eljárások számát a digitális szolgáltatók körében a fogyasztók védelme érdekében; a Vodafone Magyarország megvásárlásánál a kormány jogszerűen járt el.

  • Internetes csapdára figyelmeztetnek az európai hatóságok

    Az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok trükkös gyakorlatra hívják fel a figyelmet az online térben: egyes cégek rejtett módon veszik rá a gyanútlan felhasználókat szolgáltatásaik előfizetésre. A Gazdasági Versenyhivatal is találkozott már hasonlóval.

  • Frissítve! A GVH 50 milliós bírságot szabott ki az eMAG-ra

    A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata alapján az eMAG webáruház üzemeltetője megszegte egyes kötelezettségeit, amelyeket korábbi, jogsértő akcióinak kompenzálására vállalt a GVH, illetve a felhasználói felé.

  • Terjed a jogsértő, rejtett befolyásolás az online kereskedelemben

    Az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata alapján a kereskedők több mint harmada észrevétlen, ún. „sötét mintázatú” módszerekkel manipulálja a fogyasztókat az online térben – írják a Gazdasági Versenyhivatal friss közleményében.

Előzmények

  • A GVH 190 millióra bírságolta meg a DIGI-t

    A cég elismerte a jogsértést és együttműködött a versenyhatósággal, amellyel több mint kétszer ekkora mértékű bírságot sikerült elkerülnie.

  • A Vodafone is kompenzálja az ügyfeleket

    A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Vodafone valótlanul hirdette korlátlanként egyes mobilnet-kiegészítő csomagjait.

  • Frissítve! Jóvátételt fizet a Yettel

    A távközlési szolgáltató több mint 1,3 milliárd forintos jóvátételi csomagot vállalt, amely közel 180 ezer fogyasztót kompenzál a GVH eljárásának keretében.

  • Influencer-ügynökségeket bírságolt meg a GVH

    A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bírságot szabott ki három hazai influencer-ügynökségre, amiért hiányosan teljesítették a jogsértően reklámozott Ask Bongo sms-játék kapcsán előírt kötelezéseket.