Hirdetés

Kiterjeszti a DirectX Raytracing támogatását az áprilisi GeForce driver

Hamarosan a GeForce GTX 10-es és 16-os sorozat is képes lesz futtatni az említett kiegészítésre írt tartalmakat.

Egy évvel korábban mutatta be a Microsoft a DirectX Raytracinget, vagyis röviden a DXR-t, amely októberben bekerült a Windows 10 frissítésébe, de ma még viszonylag kevés VGA támogatja natívan, hiszen GeForce RTX sorozatú hardver kell az ominózus effektek futtatásához. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a Microsoft kínál megoldást az általános, shader modell 6.0-hoz kötött támogatásra, hiszen ezért építették bele a DXR kiegészítésben az úgynevezett fallback layert. Utóbbi gyakorlatilag egy compute shaderre írt, teljesen általános implementációja a rendszernek, és az egyetlen követelménye egy olyan hardver, amely a shader modell 6.0-t támogatja. Ahhoz viszont, hogy a fallback layer működjön az alkalmazás oldalán engedélyezni kell ezt a módot, ellenkező esetben az adott programba írt DXR effektek csak natív DXR implementáción fognak futni.

Hirdetés

Jelen pillanatban egyetlen program sem engedi a fallback layert üzemelni, amit eredetileg a Microsoft arra szánt, hogy segítse a DirectX Raytracing terjedését, hiszen ha a régebbi hardverek nem kezelik, akkor évekig tart majd az elterjesztése. Az NVIDIA is érzékeli ezt a problémát, miután a GeForce RTX termékcsalád nem hozza a várt eladásokat, így bejelentették, hogy a GeForce GTX 10-es és 16-os sorozatú VGA-khoz is natív DXR támogatást adnak ki, méghozzá az áprilisi meghajtóval kezdődően. Ezzel technikailag az eddig megírt DXR effektek is futtathatók lesznek a régebbi GeForce-okon, az egyetlen hátrány a teljesítmény, abban lényegesen rosszabbra lehet számítani, mint amire a GeForce RTX generáció képes. Ezt az NVIDIA az alábbi, Metro Exodusból származó méréssel foglalta össze.


[+]

Bár a fenti képen a vállalat a képkockák kiszámításához szükséges időt nem jelzi, de annyit elárultak, hogy arányosak a felvázolt adatok. Ennek megfelelően egy GeForce GTX 1080 Ti VGA-val nagyjából a GeForce RTX 2080 alatt mért teljesítmény negyedére lehet számítani.

Azért némi limitáció lesz, hogy az NVIDIA nem engedi minden egyes VGA-ra rá a DirectX Raytracinget, így a Pascal architektúrára épülő GeForce-oknál lesz egy minimum követelmény, ami azt jelenti, hogy legalább egy 6 GB-os GeForce GTX 1060 kell a DXR bekapcsolásához.

Az NVIDIA azt ajánlja a fejlesztőknek, hogy az öregebb VGA-kra írjanak külön effekteket, amelyek nem annyira megterhelők, így pedig lenne értelme annak, amit csinálnak, hiszen kevés sugárral számolva ezek a hardverek sem rosszak ám.

Alternatív lehetőség még a fallback layer engedélyezése az alkalmazásokban. Ehhez eleve nem kell natív gyártói támogatás, a Microsoft mindent kezel a háttérben, és a DirectX 12-t támogató hardverek nagy többségéhez van shader modell 6.0-t kezelő meghajtó. Ráadásul ez limit nélküli mód, tehát igen lassú VGA-val is üzemképes, mondjuk az más kérdés, hogy sokra ezzel nem menne a felhasználó, hiszen a nyers teljesítmény hiányozna.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények