Kiterjeszti a DirectX Raytracing támogatását az áprilisi GeForce driver

Hamarosan a GeForce GTX 10-es és 16-os sorozat is képes lesz futtatni az említett kiegészítésre írt tartalmakat.

Egy évvel korábban mutatta be a Microsoft a DirectX Raytracinget, vagyis röviden a DXR-t, amely októberben bekerült a Windows 10 frissítésébe, de ma még viszonylag kevés VGA támogatja natívan, hiszen GeForce RTX sorozatú hardver kell az ominózus effektek futtatásához. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a Microsoft kínál megoldást az általános, shader modell 6.0-hoz kötött támogatásra, hiszen ezért építették bele a DXR kiegészítésben az úgynevezett fallback layert. Utóbbi gyakorlatilag egy compute shaderre írt, teljesen általános implementációja a rendszernek, és az egyetlen követelménye egy olyan hardver, amely a shader modell 6.0-t támogatja. Ahhoz viszont, hogy a fallback layer működjön az alkalmazás oldalán engedélyezni kell ezt a módot, ellenkező esetben az adott programba írt DXR effektek csak natív DXR implementáción fognak futni.

Jelen pillanatban egyetlen program sem engedi a fallback layert üzemelni, amit eredetileg a Microsoft arra szánt, hogy segítse a DirectX Raytracing terjedését, hiszen ha a régebbi hardverek nem kezelik, akkor évekig tart majd az elterjesztése. Az NVIDIA is érzékeli ezt a problémát, miután a GeForce RTX termékcsalád nem hozza a várt eladásokat, így bejelentették, hogy a GeForce GTX 10-es és 16-os sorozatú VGA-khoz is natív DXR támogatást adnak ki, méghozzá az áprilisi meghajtóval kezdődően. Ezzel technikailag az eddig megírt DXR effektek is futtathatók lesznek a régebbi GeForce-okon, az egyetlen hátrány a teljesítmény, abban lényegesen rosszabbra lehet számítani, mint amire a GeForce RTX generáció képes. Ezt az NVIDIA az alábbi, Metro Exodusból származó méréssel foglalta össze.


[+]

Bár a fenti képen a vállalat a képkockák kiszámításához szükséges időt nem jelzi, de annyit elárultak, hogy arányosak a felvázolt adatok. Ennek megfelelően egy GeForce GTX 1080 Ti VGA-val nagyjából a GeForce RTX 2080 alatt mért teljesítmény negyedére lehet számítani.

Azért némi limitáció lesz, hogy az NVIDIA nem engedi minden egyes VGA-ra rá a DirectX Raytracinget, így a Pascal architektúrára épülő GeForce-oknál lesz egy minimum követelmény, ami azt jelenti, hogy legalább egy 6 GB-os GeForce GTX 1060 kell a DXR bekapcsolásához.

Az NVIDIA azt ajánlja a fejlesztőknek, hogy az öregebb VGA-kra írjanak külön effekteket, amelyek nem annyira megterhelők, így pedig lenne értelme annak, amit csinálnak, hiszen kevés sugárral számolva ezek a hardverek sem rosszak ám.

Alternatív lehetőség még a fallback layer engedélyezése az alkalmazásokban. Ehhez eleve nem kell natív gyártói támogatás, a Microsoft mindent kezel a háttérben, és a DirectX 12-t támogató hardverek nagy többségéhez van shader modell 6.0-t kezelő meghajtó. Ráadásul ez limit nélküli mód, tehát igen lassú VGA-val is üzemképes, mondjuk az más kérdés, hogy sokra ezzel nem menne a felhasználó, hiszen a nyers teljesítmény hiányozna.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés