Hirdetés

Az új grafikus vezérlőkre szánja a Samsung az új HBM2E memóriáját

JEDEC szabvány ide vagy oda, a memória-sávszélesség kritikus lesz következő időszakban.

A Samsung az előző héten mutatta be a HBM2E memóriát, amire vonatkozóan a JEDEC egyelőre nem egészítette ki a szabványt, de a fejlesztés technikailag csak a magasabb órajelben tér el tőle, tehát megfelelő memóriavezérlővel abszolút megoldható a támogatása.

A nagy kérdés, hogy ez hova készült, hiszen HBM2-t már rengeteg gyorsító használ, és azért alapvetően a szabványos verzióval elérhető memória-sávszélesség is igen kellemes. A GTC-n azonban kiderült, hogy a HBM2E egy igény eredménye, amit a grafikus vezérlőket fejlesztő cégek vetettek fel.

A problémát a DirectX Raytracing adja, ugyanis a sugárkövetés nagyon különbözik a raszterizációtól, amíg ugyanis utóbbinál meglehetősen következetes a munkamenet, vagyis a betöltendő adatoknál alkalmazható a lokalitási elv, addig sugárkövetésnél ezt nagyon sokszor el lehet felejteni. A memóriaelérések itt inkább rendkívül véletlenszerűek, vagyis alapvetően hiába van a gyorsítótár a grafikus vezérlőn belül, azt nagyon ritkán lehet hasznosítani. A működés jellege miatt inkább memória-sávszélességre van szükség, méghozzá nagyon sokra.

Persze megfelelő limitációk mellett a mai szint is elég, de a Microsoft ezt a technikát nem arra tervezte, hogy majd évekig korlátozottan fog működni, ugyanis ilyenkor az eredmény nem univerzálisan szebb a raszterizációnál, maximum más. Ezt nagyrészt az okozza, hogy a pixelenként igencsak korlátozott sugarakat rövid távolságra lövik ki, hogy minél kisebb legyen a memóriabusz terhelése, viszont ez nem ad akkora előrelépést, amekkora magában az alapvető technológiai váltásban van. Nyilván a mai hardverek erre képesek, és minden nagyobb újításnál volt egy bevezető generáció, azaz nem kell magát az eljárás leírni. A továbbfejlődéshez viszont olyan új hardverek kellenek, amelyek memória-sávszélessége a másodpercenkénti terabájtos adatátviteli tempó környéken tanyázik, az olcsóbb modelleknél elég valamivel alatta, míg a drágábbaknál inkább a 2 TB/s-hoz közelítve. Lényegében erre jött a HBM2E, amivel növelhető lesz a kilőtt sugarak ma még nagyon limitált száma, illetve hossza.

Kisebbfajta bónusznak számít, hogy a Microsoft hozza a DirectML-t is, vagyis a gépi tanulásra kialakított API-t. Ez szintén nem bánik majd finoman a memória-sávszélességgel, tehát ebből a szempontból a Samsung számára logikus lépés a HBM2E, mert az új generációs grafikus vezérlők szempontjából lesz igény rá. A HBM3 pedig lassan közeleg, ami még magasabbra emeli a lécet.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés