Fujitsu blog: robotok az irodában

Bár nem a sci-fi filmekből ismerős kiborgokról van szó, de már ma is sok területen kiváltják a robotok az embert.

Napi szinten merül fel az informatikával és új technológiákal foglalkozó hírekben, hogy a mesterséges intelligenciával bíró robotok átveszik az emberek munkáját. Nem csak a gyártósorokon tevékenykedőknek van miért aggódniuk, hanem például az irodában dolgozóknak is. Ma már egy árajánlat összeállítása, beérkezett termékek raktárba vétele vagy egy adatbázis bővítés egyáltalán nem lehetetlen feladat a robotok számára, ahogy egy több résztvevős processzorteszt benchmarkjait is vígan le tudják futtatni.

A Fujitsu robotalapú folyamatautomatizálási (Robotik Process Automation, RPA) kutató-fejlesztő tudásközpontot (Centre of Excellence, CoE) hozott létre koppenhágai irodájának irányítása alatt. Itt pontosan azokkal a kérdésekkel, kihívásokkal foglalkoznak, amelyeket a túl komoly szellemi teljesítményt nem igénylő, repetitív tevékenységek robotalapú automatizálása vet fel. Nem emberre hasonló fizikumú gépeket, hanem elsősorban szoftvert fejlesztenek, ami nagyon könnyen integrálható a már használatban lévő irodai, vállalati környezetbe, hiszen egy megfelelő köztes réteget beiktatva ugyanazt az interfészt használja, mint emberi kollégái.

Őket hivatott tehermentesíteni, megszabadítani az olyan feladatoktól, amiket „egy idomított majom is el tud végezni”, ráadásul a szoftver sokkal gyorsabban kezel nagymennyiségű adattömeget, nem fárad, nem hibázik, nem tart szünetet, iroda sem kell neki, így összességében az üzemeltetési költsége is alacsonyabb az emberekénél. Mindez támogatva a rohamtempóban fejlődő mesterséges intelligencia és gépi tanulás vívmányaival pár éven belül bárkinek nagyon erős vetélytársa lehet egy irodai/adminisztrációs állásinterjún.

A Fujitsu új központjában az ügyfeleivel együttműködve, a „co-creation” szemlélet szerint dolgozza ki a megoldásokat. Például nemrégiben indítottak egy kísérleti projektet Finnországban, a dél-ostrobothniai körzet kórházaiban, ahol az intézetekbe érkező betegek előzetes adatrögzítését igyekeztek automatizálni.

„A kísérleti projekt eddig ígéretes eredményekkel szolgált. Az egyik résztvevő intézmény, a Seinäjoki kórház szemészeti klinikája például egy évben 20 200 beteget lát el. Számításaink szerint az RPA már ma is naponta 33 percnyi munkát takarít meg a klinikán. Ha ezt a rendszert kiterjesztjük az évente összesen 260 ezer beteget fogadó 30 járóbeteg-ellátó intézményre is, akkor már 109 200 perc körül lehet az éves időmegtakarítás” – nyilatkozta Teemu Hauilehto, a dél-ostrobothniai kórházi körzet IT-mérnöke.

A robotalapú automatizáció gyors bevezetéséhez szükséges összes szolgáltatást tartalmazó Fujitsu RPA-megoldások helyben és szolgáltatásként nyújtott szoftverként is igénybe vehetők. A Fujitsu az Xpressway keretrendszer segítségével győzi le a robotalapú automatizációs megoldások skálázásának műszaki nehézségeit. Az ügyfelekkel közösen megtervezett rendszerbevezetést az első lépéstől az utolsóig a Fujitsu hajtja végre és felügyeli, beleértve az automatizált feladatok létesítését, figyelését és frissítését is.

Azóta történt

Előzmények