Előfizetéses modell, a lassú kivéreztetés

A felhő technológia terjedésével nem csak a termékek és szolgáltatások, hanem a régi üzleti modellek is változnak. Régen egyszerű volt a helyzet: ha kellett egy szoftver(csomag), az ember beslattyogott érte a boltba, vagy megvette online, és további költsége nem volt vele. Persze, ha egy-egy újdonság miatt főverziót akart váltani, megint a zsebébe kellett nyúlnia, de ilyen esetekben általában lehetett számítani valamilyen kedvezményes konstrukcióra. A felhő a mai, sokeszközös világban az otthoni felhasználóknak is komoly előnyöket nyújt (az adatok szinkronban tartása, állandóan a legfrissebb verzió biztosítása, esetenként kisebb erőforrásigény), gyártói oldalon azonban lehetőséget biztosít az eddig használt üzleti modell megváltoztatására is. A telekommunikációs hálózatok fejlődésével és a sávszélesség folyamatos emelkedésével pedig a streaming szolgáltatások is gombamód szaporodni kezdtek.

Hirdetés

A licencek alkalmi értékesítése szezonális, hullámzó bevételt hoz, az előfizetéses rendszer viszont sokkal kiszámíthatóbbá teszi az üzletmenetet, a vásárlóktól folyamatosan áramlik a pénz. Persze így egy adott termék életciklusában a megtérülési pont is későbbre tolódhat, de nem feltétlenül vagy nem sokkal távolabbra, a csali a horgon ugyanis egy első pillantásra viszonylag könnyen emészthető havidíj szokott lenni. Csak 5-10-15 dollár minden hónapban, és nem kell egyszerre több tízezer forintnyit kifizetni valamilyen szoftverért, nem kell törődnünk a biztonsági és egyéb frissítések beszerzésével, esetleg több eszközre is kapunk használati jogot. Egy család esetében például ideális választás az Office 365 Home a havi 3000 forintos díjával, hiszen akár 5 számítógépre is felrakhatjuk az alkalmazásokat, így anyagilag még évek elteltével is jobban járhatunk, mint a hagyományos, egyszeri licencvásárolgatós módszerrel. Az Adobe Creative Cloud esetében már nem ennyire egyértelmű a helyzet, a komplett csomag éves szinten 737 euróba (230 ezer forintba) kerül, a korábbi CS-eket pedig a profik jellemzően nem cserélgették kétévente, hiszen – bár munkaeszközként visszatermelte az árát – mégiscsak bőven félmillió forint feletti egyösszegű kiadásokról volt szó. Itt a felhő inkább szolgáltatás- és funkcionalitásbeli, mintsem komoly árelőnyt biztosít az évek alatt.

Ha például Dropboxot használunk felhős tárhelyszolgáltatásként, és nem elég az ingyen biztosított 2 GB (most tekintsünk el a meghívós tárhelyhalmozástól vagy az esetleges készülékregisztráció miatt kapott extra GB-októl), havi 10 dollárt (2200 forintot) kell fizetnünk. Ha szeretünk zenét hallgatni, de a reklámokat utáljuk, lehet, hogy egy prémium Spotify vagy Deezer előfizetésünk is van, havi 1500 forintért. Bár nálunk hivatalosan még nem érhető el, de minden filmszerető ember femme fatale-ja a Netflix, ami Nyugat-Európa egyes országaiban havi 8 euróért, tehát úgy 2500 forintért nézhető. Xbox, PlayStation, netán mindkettő van otthon? Előbb-utóbb úgyis eljutunk oda, hogy veszünk egy Gold vagy Plus tagságot, havi 1300 körül.

A csali a horgon a "csupán"
A csali a horgon a "csupán"

Egy Office 365 Home + Dropbox + Spotify + Xbox Live + Netflix kombó a Prohardver lapcsalád olvasói között egyáltalán nem elrugaszkodott elképzelés, biztos vagyok benne, hogy sokan már most is (mondjuk a Netflix kivételével) kiadják egy ilyen csomagért a havi 6-8-10 ezer forintot. Még így sem tűnik egy rémesen nagy összegnek, de éves szinten másfél-kéthavi magyar nettó minimálbérre konvertálva azért kevésnek sem mondható.

Ha ezt még kiegészítjük a jövőben talán valamilyen szájkosarat kapó freemium alkalmazásokkal, amiben általában a „Jaj, ennyiért még egy kávét sem kapok!” típusú felkiáltás szokta megelőzni néhány dollár elköltését, egész tisztességes végösszegre juthatunk.

Önmagában az előfizetős modellel nincs baj, sokszor komoly előnyökkel járhat a régi licencvásárlásokhoz képest. A kütyükhöz hasonlóan viszont ezt is hajlamosak vagyunk halmozni, de az így kifizetett pénzt sokkal kevésbé szoktuk kontrollálni, így néha nem árt összeadni, mennyi is az a csak ennyi és csak annyi.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények