Hirdetés

CES 2025: az NVIDIA prezentálta az új GeForce-okat

Az RTX 50-es sorozat asztali és mobil szintre is érkezik idén.

Az NVIDIA az idei CES-en leleplezte a GeForce RTX 50-es GPU-generációt, amely a Blackwell architektúrára épít, és asztali, valamint mobil szintre is jönnek a fejlesztések. Ezek megjelenése fokozatosan, az év első felében valósul majd meg. Értelemszerűen előbb az asztali sorozatra lehet számítani, a mobil megoldások esetében azért a gyártópartnerektől is függ valamelyest az elérhetőség.

Hirdetés

Az architektúra pontos működését a vállalat még nem mutatta be, de az érkező GeForce-ok ismert specifikációit az alábbi táblázatok összefoglalják:

NVIDIA asztali GeForce RTX 50 sorozat (Blackwell architektúrával)
Típus 5070 5070 Ti 5080 5090
GPU kódneve
GB205 GB203 GB203 GB202
Architektúra Blackwell
Alap/GPU Boost órajel
2,16/2,51 GHz 2,3/2,45 GHz 2,3/2,62 GHz 2,01/2,41 GHz
CUDA magok száma 6144 8960 10752 21760
Elméleti számítási teljesítmény (FP32) 30,8 TFLOPS 43,9 TFLOPS 55,4 TFLOPS 104,9 TFLOPS
Effektív memória-órajel 28 GHz
28 GHz 30 GHz 28 GHz
Memória típusa GDDR7 GDDR7 GDDR7 GDDR7
Memóriabusz 192 bit
256 bit
256 bit
512 bit
Memória-sávszélesség 672 GB/s
896 GB/s 960 GB/s 1792 GB/s
VRAM kapacitása
12 GB 16 GB
16 GB 32 GB
TGP fogyasztás 250 W
300 W
360 W
575 W
PCI Express tápcsatlakozó 16 tűs (300 watt)
16 tűs
(450 watt)
16 tűs
(600 watt)
PCI Express csatoló
x16-os PCI Express 5.0

NVIDIA GeForce RTX 5090 Founders EditionNVIDIA GeForce RTX 5090 Founders EditionNVIDIA GeForce RTX 5090 Founders Edition NVIDIA GeForce RTX 5090 Founders Edition [+]

NVIDIA mobil GeForce RTX 50 sorozat (Blackwell architektúrával)
Típus 5070
Laptop
5070 Ti
Laptop
5080
Laptop
5090
Laptop
GPU kódneve
GB205 GB205 GB203 GB203
Architektúra Blackwell
CUDA magok száma 4608 5888 7680 10496
Memória típusa GDDR7 GDDR7 GDDR7 GDDR7
Memóriabusz 128 bit
192 bit
256 bit
256 bit
VRAM kapacitása
8 GB 12 GB
16 GB 24 GB
TGP fogyasztási tartomány 50-100 W
60-115 W
80-150 W
95-150 W
PCI Express csatoló
x16-os PCI Express 5.0

A mobil sorozatnál szokásos módon nincsenek órajelek megadva, ami azért van, mert a fogyasztási tartomány tetszőlegesen megválasztható, és ez nagyban befolyásolja a beállítható órajeleket, ezzel pedig az elérhető teljesítményt is. A pontos specifikációkról tehát az adott notebook gyártójánál érdemes érdeklődni.


[+]

Az asztali generáció esetében az NVIDIA a hátlapra három DisplayPort 2.1b és egy HDMI 2.1b kimenetet ajánl, de persze a partnerek ettől eltérhetnek, ha úgy látják jónak. Érdemes kiemelni, hogy minden gyártónak kötelező lesz olyan átalakítót csomagolni a VGA-k mellé, amelyekkel megoldható a működés az új tápcsatlakozóval nem rendelkező tápegységekkel is. A gyári specifikáció szerint a GeForce RTX 5070 duója kettő, az 5080 három, míg az 5090 négy darab 8 tűs konnektort igényel majd az átalakítás során.

Az NVIDIA a hardverek mellett pár szoftveres újítást is kínál, és ezek egy része nem is igényel Blackwell architektúrára épülő GPU-t. Az egyik ilyen extra a Reflex 2 lesz, amely teljesen szoftveres technika, vagyis a meglévő technológiát egészíti ki, miközben a GeForce RTX 50 mellett a 40-es, 30-as és 20-as sorozatú hardvereken is üzemképes. Az új Reflex fő újítása a Frame Warp, ami gyakorlatilag lehetővé teszi azt, hogy a bemeneti adatok alapján egy adott jelenetet kicsit eltérő kamerapozícióból újra megjelenítsen a kijelzőn a rendszer. Ilyenkor maga a szimulált világ a jelenet szintjén nem kerül frissítésre, vagyis a megjelenített objektumok pozíciója nem teljesen pontos, viszont a kamera pozíciója a frissebb bemeneti adatokkal módosul, és ez azt a hatást kelti, mintha reszponzívabb lenne az egész képszámítás. És ez tulajdonképpen igaz is, a képszámítás valóban felgyorsul, de ezt ritkábban követi a jelenet újraszámolása.


[+]

Normál körülmények között azért a Frame Warp nem feltétlenül kínál majd jól észrevehető különbséget, mert már eleve nagyon alacsony lehet a bemeneti késleltetés, de ez a technika nagyon fontos lesz a DLSS 4-hez, amely a felújított felskálázási és sugárrekonstrukciós módok mellett bevezeti a képgeneráló masszív frissítését, így az már nem csak egy, hanem három képkockát is tud generálni egy valóban számolt után.


[+]

Innen érthető is, hogy miért olyan fontos a Frame Warp, mert az új képgeneráló metódus gyakorlatilag a valós jelenetadatokat tartalmazó képkockát addig visszatartja, amíg meg nem jelenít előtte három generáltat. Ez komoly bemeneti késleltetést eredményezne, ha nem lenne korrigálva a kamera pozíciója. Ilyen formában ugyanakkor a játékos eléggé reszponzív élményt kap három egymás utáni képgenerálással is, azaz olyan hatása lesz az egésznek, mintha valós képkockákat számolna a rendszer, de azért némi hátrányként fogható fel az, hogy a jelenetben szereplő objektumok pozíciója nincs lekövetve a generált képi tartalommal, vagyis nem garantált, hogy például egy ellenfél ott lesz, ahova a képernyő konkrétan kirajzolja. Viszont három generált képkockával nagymértékben növelhető a sebesség, tehát ez a limitáció esetlegesen vállalhatónak is tűnik.

[+]

Kiemelendő, hogy amíg a Reflex 2 a korábbi GeForce-okon is üzemképes, addig a DLSS 4 bővített képgenerálása kizárólag a GeForce RTX 50-es sorozathoz készült.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés