Az NVIDIA az idei CES-en leleplezte a GeForce RTX 50-es GPU-generációt, amely a Blackwell architektúrára épít, és asztali, valamint mobil szintre is jönnek a fejlesztések. Ezek megjelenése fokozatosan, az év első felében valósul majd meg. Értelemszerűen előbb az asztali sorozatra lehet számítani, a mobil megoldások esetében azért a gyártópartnerektől is függ valamelyest az elérhetőség.
Hirdetés
Az architektúra pontos működését a vállalat még nem mutatta be, de az érkező GeForce-ok ismert specifikációit az alábbi táblázatok összefoglalják:
Típus | 5070 | 5070 Ti | 5080 | 5090 |
---|---|---|---|---|
GPU kódneve |
GB205 | GB203 | GB203 | GB202 |
Architektúra | Blackwell | |||
Alap/GPU Boost órajel |
2,16/2,51 GHz | 2,3/2,45 GHz | 2,3/2,62 GHz | 2,01/2,41 GHz |
CUDA magok száma | 6144 | 8960 | 10752 | 21760 |
Elméleti számítási teljesítmény (FP32) | 30,8 TFLOPS | 43,9 TFLOPS | 55,4 TFLOPS | 104,9 TFLOPS |
Effektív memória-órajel | 28 GHz |
28 GHz | 30 GHz | 28 GHz |
Memória típusa | GDDR7 | GDDR7 | GDDR7 | GDDR7 |
Memóriabusz | 192 bit |
256 bit |
256 bit |
512 bit |
Memória-sávszélesség | 672 GB/s |
896 GB/s | 960 GB/s | 1792 GB/s |
VRAM kapacitása |
12 GB | 16 GB |
16 GB | 32 GB |
TGP fogyasztás | 250 W |
300 W |
360 W |
575 W |
PCI Express tápcsatlakozó | 16 tűs (300 watt) |
16 tűs (450 watt) |
16 tűs (600 watt) |
|
PCI Express csatoló |
x16-os PCI Express 5.0 |
NVIDIA GeForce RTX 5090 Founders Edition [+]
Típus | 5070 Laptop |
5070 Ti Laptop |
5080 Laptop |
5090 Laptop |
---|---|---|---|---|
GPU kódneve |
GB205 | GB205 | GB203 | GB203 |
Architektúra | Blackwell | |||
CUDA magok száma | 4608 | 5888 | 7680 | 10496 |
Memória típusa | GDDR7 | GDDR7 | GDDR7 | GDDR7 |
Memóriabusz | 128 bit |
192 bit |
256 bit |
256 bit |
VRAM kapacitása |
8 GB | 12 GB |
16 GB | 24 GB |
TGP fogyasztási tartomány | 50-100 W |
60-115 W |
80-150 W |
95-150 W |
PCI Express csatoló |
x16-os PCI Express 5.0 |
A mobil sorozatnál szokásos módon nincsenek órajelek megadva, ami azért van, mert a fogyasztási tartomány tetszőlegesen megválasztható, és ez nagyban befolyásolja a beállítható órajeleket, ezzel pedig az elérhető teljesítményt is. A pontos specifikációkról tehát az adott notebook gyártójánál érdemes érdeklődni.
Az asztali generáció esetében az NVIDIA a hátlapra három DisplayPort 2.1b és egy HDMI 2.1b kimenetet ajánl, de persze a partnerek ettől eltérhetnek, ha úgy látják jónak. Érdemes kiemelni, hogy minden gyártónak kötelező lesz olyan átalakítót csomagolni a VGA-k mellé, amelyekkel megoldható a működés az új tápcsatlakozóval nem rendelkező tápegységekkel is. A gyári specifikáció szerint a GeForce RTX 5070 duója kettő, az 5080 három, míg az 5090 négy darab 8 tűs konnektort igényel majd az átalakítás során.
Az NVIDIA a hardverek mellett pár szoftveres újítást is kínál, és ezek egy része nem is igényel Blackwell architektúrára épülő GPU-t. Az egyik ilyen extra a Reflex 2 lesz, amely teljesen szoftveres technika, vagyis a meglévő technológiát egészíti ki, miközben a GeForce RTX 50 mellett a 40-es, 30-as és 20-as sorozatú hardvereken is üzemképes. Az új Reflex fő újítása a Frame Warp, ami gyakorlatilag lehetővé teszi azt, hogy a bemeneti adatok alapján egy adott jelenetet kicsit eltérő kamerapozícióból újra megjelenítsen a kijelzőn a rendszer. Ilyenkor maga a szimulált világ a jelenet szintjén nem kerül frissítésre, vagyis a megjelenített objektumok pozíciója nem teljesen pontos, viszont a kamera pozíciója a frissebb bemeneti adatokkal módosul, és ez azt a hatást kelti, mintha reszponzívabb lenne az egész képszámítás. És ez tulajdonképpen igaz is, a képszámítás valóban felgyorsul, de ezt ritkábban követi a jelenet újraszámolása.
Normál körülmények között azért a Frame Warp nem feltétlenül kínál majd jól észrevehető különbséget, mert már eleve nagyon alacsony lehet a bemeneti késleltetés, de ez a technika nagyon fontos lesz a DLSS 4-hez, amely a felújított felskálázási és sugárrekonstrukciós módok mellett bevezeti a képgeneráló masszív frissítését, így az már nem csak egy, hanem három képkockát is tud generálni egy valóban számolt után.
Innen érthető is, hogy miért olyan fontos a Frame Warp, mert az új képgeneráló metódus gyakorlatilag a valós jelenetadatokat tartalmazó képkockát addig visszatartja, amíg meg nem jelenít előtte három generáltat. Ez komoly bemeneti késleltetést eredményezne, ha nem lenne korrigálva a kamera pozíciója. Ilyen formában ugyanakkor a játékos eléggé reszponzív élményt kap három egymás utáni képgenerálással is, azaz olyan hatása lesz az egésznek, mintha valós képkockákat számolna a rendszer, de azért némi hátrányként fogható fel az, hogy a jelenetben szereplő objektumok pozíciója nincs lekövetve a generált képi tartalommal, vagyis nem garantált, hogy például egy ellenfél ott lesz, ahova a képernyő konkrétan kirajzolja. Viszont három generált képkockával nagymértékben növelhető a sebesség, tehát ez a limitáció esetlegesen vállalhatónak is tűnik.
Kiemelendő, hogy amíg a Reflex 2 a korábbi GeForce-okon is üzemképes, addig a DLSS 4 bővített képgenerálása kizárólag a GeForce RTX 50-es sorozathoz készült.