Hirdetés

Nem javasolja az OpenGL-t és az OpenCL-t a platformjain az Apple

A Metal 2 az univerzális API, akár grafikai, akár GPGPU compute alkalmazás lesz futtatva.

Az Apple a nemrég lezajlott, mondhatni szokásos, év közepi WWDC rendezvényen csak a szoftverekről beszélt, így gyakorlatilag bejelentették, hogy idén érkezik az iOS 12-es, illetve a macOS 10.14-es verziójú operációs rendszer, amelyek számos újítást kínálnak, de csendben azért a vállalat tett egy kisebb bejelentést is, amiről jobb ha tudnak a fejlesztők és a felhasználók is.

Hirdetés

Mostantól kezdve a macOS-en az OpenGL és az OpenCL, illetve az iOS-en az OpenGL ES nem javasolt API, ami látszólag nem jelent semmit, elvégre a vállalat kiemelte, hogy az alkalmazások ettől még futni fognak. A kérdés az, hogy meddig, ugyanis ilyen formában az Apple gyakorlatilag biztosította magának a jogot arra, hogy egy későbbi frissítéssel bármikor eltávolíthassák az OpenGL ES, illetve OpenGL és OpenCL implementációkat az érintett operációs rendszerekből.

Idén valószínűleg nem történik semmi, azért az Apple sem akar kellemetlenségeket okozni a felhasználóinak. Az egész sokkal inkább egy jelzés a fejlesztők felé, hogy innentől kezdve csak a Metal 2-ben gondolkodjanak, és ha még nem portolták át a régebbi alkalmazásaikat, akkor lássanak hozzá.

Minden bizonnyal a fentiek mögött az húzódik meg, hogy a következő évtől kezdve a macOS képes lesz futtatni az iOS-re írt applikációkat, ehhez pedig egységesíteni kell a támogatott API-kat is, vagyis egyáltalán nem szolgálja ezt az irányt, hogy az OpenGL ES a macOS-en, míg az OpenGL és az OpenCL az iOS-en nem érhető el. A Metal 2 API viszont adott mindkét operációs rendszeren, tehát egyértelmű, hogy merre kell haladni.

Azt egyébként eddig se lehetett mondani, hogy az Apple nagyon törné magát a szabványos API-kkal kapcsolatban. A legfrissebb OpenGL és OpenCL verziókat máig nem implementálták, tehát amióta létezik a Metal, azóta azért erősen vissza van fogva a szabványos irány. Emiatt például több, professzionális szoftvereket fejlesztő cég is önként áttért OpenCL-ről Metal API-ra.

Sajnos a szabványos irány számára az egyetlen menekülőútnak a Vulkan API tűnik, ezt ugyanis a MoltenVK segítségével lehet futtatni Metal API-n, és ezzel az OpenCL részben elérhető marad, mivel a Vulkan 1.1-gyel befutó SPIR-V 1.3 segítségével az OpenCL C nyelv egy nagyobb részhalmazának SPIR-V-re történő fordítása is megoldható. Más lehetőség azonban nincs, ha ez valamiért nem felel meg, akkor át kell portolni az alkalmazást Metal API-ra, elvégre az Apple mostantól kezdve bármikor kiránthatja alóla a talajt.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés