Jöhetnek az ARM-os Mac gépek?

Az Apple a legsikeresebb termékeit alapvetően az ARM-nak köszönheti, hiszen a rendkívül alacsony fogyasztású SoC-ok tették lehetővé az iPhone és az iPad sorozat megjelenését és szárnyalását. A vállalat termékkínálata ebből a szempontból két részre osztható, hiszen az ultramobil eszközökbe saját lapkát fejlesztenek, míg a Mac gépekbe vásárolják a chipeket. Utóbbi esetében egyre nagyobb kérdés, hogy a vállalat mikor vált ARM-ra, hiszen az elemzők ezt egy logikus evolúciónak tartanák, és alapvetően nem is elvetendő az ötlet.

Hirdetés

A Bloomberg információi szerint az Apple már dolgozik is azon, hogy hogyan lehetne a Macbook sorozatban található chipeket saját fejlesztésű ARM-os megoldásokra cserélni. Ez várhatóan nem megy majd gyorsan végbe, de az operációs rendszer oldaláról az iOS elképesztő fejlődést produkál, és töménytelen mennyiségű alkalmazás érhető el rá, míg a Mac OS X-et már valamivel visszafogottabb evolúció jellemzi. A fő szempont valószínűleg az érintésre érzékeny kijelzők egyre nagyobb népszerűsége jelenti. A Microsoft az új Windows operációs rendszerrel egy olyan megoldást dobott  piacra, mely a PC-s termékpaletta jelentős részét lefedi, így az Apple számára is ez az irány lehet kifizetődő, vagyis nem lepődnénk meg rajta, ha előbb-utóbb a Macbookok is érintésre érzékeny megjelenítőt kapnának. Ebből a szempontból a Macbook Air például olyan evolúciót is megélhet, hogy a hagyományosabb notebookdizájnt egy innovatívabb kialakítás váltaná fel, amivel a masina egyszerre lenne notebook és tablet is. Újdonságról szó sincs, hiszen ilyenre már nem egy példát láttunk, és ezek annyira jól működnek, hogy az Apple számára is értékelhető alternatívát képeznek. Itt azonban felmerül az a kérdés, hogy mi legyen az operációs rendszer, hiszen az iOS kiépített alkalmazáskínálata kifejezetten illik az érintésérzékeny vezérléshez, míg a Mac OS X esetében az alkalmazások nem mentek el ebbe az irányba, noha nyilván továbbfejleszthetők – az iOS eleve kedvezőbb alternatíva, hiszen olyan tartalomkínálat van már rá, amely megemelni egy esetleges új koncepció ázsióját. Talán nem véletlen, hogy az Apple – némileg szokatlan módon – elkezdett érdeklődni a legmodernebb gyártástechnológiák iránt, ami azt jelentheti, hogy nagyobb teljesítményű ARM-os SoC-on gondolkodnak, mely alkalmas lehet egy új Macbook Airbe.

Az Apple hosszabb távú koncepciójában az is elképzelhető, hogy a platformok közötti határokat le akarják dönteni. Ez igazából nem lehetetlen irány, hiszen várhatóan az érintésre érzékeny kijelzők pár éven belül az alapfelszereltség részei lesznek. Ennek megfelelően az iOS továbbfejlesztései az ultramobil termékektől az iMac gépekig skálázódhatnának, ezzel teremtve meg egy abszolút átjárható termékkínálatot, melyekben a hardverek alapjai az architektúra szempontjából megegyeznek. Hasonló koncepcióra épül a Windows 8, mely ugyan az okostelefonokig nem skálázódik, de a tabletekig igen, így gyakorlatilag ez az első olyan operációs rendszer, mely a táblagépektől kezdve az erősebb asztali PC-kig egységesen képes lefedni a termékskálát. Az efféle megoldásnak a fő problémája mindig is az operációs rendszer komplexitása volt. A Windows 8-on például látszik, hogy az iOS-hez és az Androidhoz képest viszonylag sok tárhelyet igényel, ami megmagyarázható a rendszer tudásával. Viszont ebben a koncepcióban az iOS-t is fejleszteni kell, vagyis a több funkció nagyobb helyigényt jelent majd. A tárhely azonban évről-évre növekszik az okostelefonokban, így előbb-utóbb a helyigény jelentősége csökken, vagyis kivitelezhetővé válik a nagy terv, mely az operációs rendszer oldaláról nagymértékben egységesíti a különböző célpiacra szánt termékeket.

A Bloomberg információi, ha nincsenek is megerősítve, abszolút logikusak. Az Apple számára a saját lapka fejlesztése az összes termékbe komoly funkcionális előnyöket is hozna, mivel aktuális partnereik, így a processzoroknál Intel, illetve a dedikált GPU-knál az NVIDIA saját érdek szerint fejleszt, és ez nem mindig egyezik azzal, amit az Apple szeretne. Az almás cég például az OpenCL alapító fejlesztője, így előbb-utóbb kamatoztatni szeretnék azt a pénzmennyiséget, amit ebbe a felületbe belepumpáltak. Ezt az aktuális termékskálával nehezen tudják megtenni, mivel az NVIDIA számára a CUDA elsőbbséget élvez, így egyre kevésbé figyelnek az OpenCL fejlődésére. Az Intel már kedvezőbb partner ebből a szempontból, de az említett vállalat az OpenCL-re nem pont úgy gondol, mint a többi cég, mivel elsősorban a processzormagok jobb kihasználást szeretnék a felülettel elérni, és az IGP erejének hasznosítása csak másodlagos tényezőként jelenik meg a terveikben. Az OpenGL szintén komoly gond, hiszen ez a Mac OS X elsőszámú grafikus API-ja, ugyanakkor az Intel erre a felületre koncentrál a legkevésbé, ami az Apple számára kényelmetlen, hiszen már nem mindegyik masinában van dedikált grafikus vezérlő. Már most látszik, hogy a jövőben a WebCL is gond lesz, aminek az Apple szinten az egyik támogatója, de az Intel inkább a River Trail felületet támogatja, mely ugyan OpenCL-en keresztül dolgozik, de jelenleg nem használja a GPU erejét a JavaScript számításokhoz, így csak a processzormagokon párhuzamosít. Eközben a többi cég a WebCL mellett tör lándzsát, mivel az energiahatékonyság és a nyerhető sebesség szempontjából hatalmas előnye van. Saját lapkákat fejlesztve az Apple az előbbi gondokon könnyen túltenné magát, hiszen arra fejlesztenének, amerre a saját érdekük alapján vinnék a piacot, és nem függnének a partnerek sokszor ellentétes érdekeitől.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés