Stage3D felületet, 7.1-es térhangzást és számos újítást kap az Adobe Flash 11

Az Adobe bejelentette a Flash technológia továbbfejlesztését, melyet ugyan sok cég, illetve konkurens szeretne a süllyesztőben látni, de a felület elterjedtsége még ma is jelentős. Az új Flash Player 11 olyan értékes fejlesztéséket tartalmaz, mellyel még nehezebb lesz a platform ellen versenyezni. A fejlesztésért felelős vállalat az elmúlt évek alatt megpróbálta kihasználni a grafikus vezérlők erejét, így a 10-es Flash Player esetében a flashvideók lejátszása már GPU-val gyorsítható, sőt az Adobe biztosít egy külön felületet a képminőséget javító szűrőknek is, amit PC-n az AMD és az NVIDIA korszerű grafikus vezérlőivel lehet kihasználni. Természetesen a különböző szűrési eljárások beépítéséről, és azok minőségéről a gyártó dönt, így az Adobe ebbe nem szól bele, csupán a lehetőséget adja meg a partnereknek. A 11-es verzió lényegében ezen a vonalon megy tovább, vagyis az elsődleges koncepció, hogy minél több tartalom legyen a grafikus vezérlők masszív számítási teljesítményére bízva. Ennek megfelelően a Flash Player 11 az animációk feldolgozását is rábízza a GPU-kra.

Az új – Molehill kódnéven futó – Stage3D felület alacsony szintű elérhetőséget biztosít a grafikus vezérlőkhöz az AGAL nyelven keresztül, ezzel gyorsítva a 2D-s és 3D-s tartalmak feldolgozását. Minderre számtalan keretrendszer épül már most is, így a fejlesztőknek nem kötelező írni egyet, ami meggyorsítja a programok elkészülésének idejét. Az Adobe a Flare3D és a Maximo keretrendszert kínálja, természetesen hivatalos terméktámogatás mellett, de vannak nyílt forráskódú, ingyenes megoldások is, melyek Alternativa3D, Away3D, Minko, Proscenium és Starling néven érhetőek el. Azt a fejlesztőnek kell eldönteni, hogy az adott projekt számára melyik a legjobb alternatíva, így a felhasználói oldalról ezzel a kérdéssel nem is kell foglalkozni, csupán az aktuálisan legfrissebb Flash Player 11 telepítésére van szükség.

A Flash Player 11 Windowson DirectX 9 alatt éri el a GPU-t, így a régebbi, vagy kevésbé korszerű termékek használata is lehetséges, de mindenképpen szükséges a driver oldaláról történő terméktámogatás az adott grafikus vezérlőre. A Stage3D felület a jelenlegi megoldásnál jelentősen gyorsabb. Az aktuális Flash Player 30 Hz-es frissítéssel képez le ezernyi háromszöget, míg a 11-es verzió százszor többre képes, mindezt mélységpufferből szűrt háromszögekkel, 60 Hz-es frissítés mellett, HD felbontásban. Ha a Stage3D hardveres gyorsítása az adott gépen – valamilyen problémából kifolyólag – nem lehetséges, akkor elérhető egy szoftveres felület is, mellyel tisztán a processzor erejéből is kiszámolható az adott feladat. Ez persze jelentősen alacsonyabb teljesítményt jelenthet, és esetlegesen a fogyasztás is nagyobb lehet, bár mindez nagyon függ az adott animációtól.

A Flash Player 11 Stage3D felülete egyelőre csak PC-n gyorsítható GPU-val. Ez annak köszönhető, hogy a mobil piacon érintett gyártókkal még folynak a fejlesztések. Az Android operációs rendszerre a szükséges driverek hamarosan elkészülnek, és egy frissített Flash Playeren belül, az OpenGL ES 2.0 API-n keresztül lesz támogatva a Stage3D felület. Arról nincs pontos adat, hogy ez mikor lehetséges, de az Adobe még idén meg szeretné oldani a teljes támogatást.

A Flash Player 11 számottevő újítása még a 64 bites operációs rendszerek támogatása, valamint a 7.1-es térhangzás és a Stage Video felület kezelése az Adobe AIR-t használó termékeken. A rendszer az új Flash Access 3-mal sokat lép előre a videók másolásvédelmében, amely a tartalomszolgáltatók számára kritikus fontosságú, továbbá az új Adobe Pass segítségével az online, filmeket kölcsönző szolgáltatások is fejleszthetőek, illetve biztonságosabbá tehetőek. Ezenkívül a rendszer kompatibilis a VoIP funkciókhoz hasznos G.711-es audiokodekkel, valamint támogatja a szoftveres H.264/AVC kódolást, ami a videokamerák esetében lesz előnyös.

Az Adobe természetesen elérhetővé is tette a Flash Player 11 végleges verzióját. A PC-s gyártók közül az AMD már be is jelentette, hogy a Radeon és FirePro termékek, valamint a Fusion APU-k a legfrissebb elérhető driver mellett már támogatják az új Flash legtöbb újítását. Az NVIDIA még nem élt hivatalos bejelentéssel, de úgy tudjuk, hogy készülnek egy driverrel, mely teljes funkcionalitást kínál majd. Az Intel várhatóan a következő bázisdriver megjelenésével vezeti be az összes újításra a támogatást, de erről semmi hír, így megjósolni sem lehet, hogy mindez mikor lesz.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Adobe

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés