Az Obscurance Fields technika egy alternatív, illetve bizonyos szempontok szerint vizsgálva egy kiegészítő megoldás az Ambient Occlusion (AO) technikára. A rendszer a jelenlegi számítási teljesítményt figyelembe véve nem válthatja ki a különböző SSAO effekteket, viszont egymáshoz tervezve a két technika eredményét igen jó minőségű árnyékolást lehet létrehozni.
Az Obscurance Fields alapvető előnye, hogy az SSAO effektekkel ellentétben jelenet szintjén dolgozik. Mindegyik objektumnak van egy egyszerűsített váza, amely primitív ellipszoid alakzatokból áll. Ezek a környező geometrián lágy árnyék formájában lesznek reprezentálva. A számítás az egyes pixelek árnyékolására vonatkozóan aszerint történik, hogy az ellipszoidok a környezeti geometriát mennyire árnyékolják, ezen belül is milyen szögben érik el a felületet, illetve a távolság is fontos tényező. Ez a működés tulajdonképpen megoldja az önárnyék problémáját is, ami manapság komoly fejtörést okoz.
Obscurance Fields kikapcsolva és bekapcsolva [+]
Az Obscurance Fields technika nagy előnye még, hogy a mai SSAO technikákkal ellentétben olyan objektum is vethet árnyékot a geometriára, amely esetleg nincs rajta a képkockán, de a jelenetben viszont szerepel. Ez az SSAO egy rendkívül tipikus problémája, hiszen amellett, hogy hamis árnyékokat generálhat, olyan árnyékok számítását nem végzi el, amelyek léteznek, de nincs elég információ a kamera nézőpontjából ahhoz, hogy ezek megjeleníthetők legyenek.
Az Obscurance Fields, akár valamelyik SSAO kombinációjával továbbra is eredményezhet hamis árnyékokat, de jóval kevesebbet, mint korábban, illetve sokkal realisztikusabb lesz a szórt fény által okozott árnyékok minősége, főleg ha közel vannak egymáshoz az objektumok.