Hirdetés

Apple A6 és A6X

Hirdetés

Az Apple A6 és A6X SoC-ok 2012 őszén mutatkoztak be. Fő különlegességük, hogy az Apple a Qualcommhoz hasonlóan nem egy konkrét Cortex-A (mondjuk Cortex-A15) licencet vásárolt az ARM-tól, hanem saját fejlesztésbe fogott, aminek az eredménye egy olyan lapka lett, ami az ARMv7 utasításkészletet támogatja. Pontos specifikációi nem ismertek, de úgy tűnik, a Cortex-A15-höz áll közel, ugyanis megkapta annak továbbfejlesztett NEON (multimédiás SIMD) és VFPv4 (lebegőpontos) egységeit, elemzők szerint pedig az A15-höz hasonlóan három utasítás szélességű a dekódolója. Az Apple A6-nak és A6X-nek két ilyen, Swift kódnéven ismert magja van, órajelük rendre 1,3 és 1,4 GHz. Mindkettőhöz 32 kB adat és 32 kB utasítás L1 gyorsítótár tartozik, valamint 1 MB megosztott L2 gyorsítótárral gazdálkodnak. A memóriavezérlőnek az A6-ban két, az A6X-ben négy 32 bites csatornája van, amire 1 GB LPDDR2-1066 memória kapcsolódik. Összefoglalva azt lehet mondani, hogy az Apple A6 kétszer olyan gyors, mint az előd A5 volt.

Apple A6 - forrás: Tech Insights
Apple A6 - forrás: Tech Insights

Grafika kapcsán az Apple továbbra is kitart az Imagination Technologies PowerVR lapkáinál. Az A6-ban a PowerVR SGX543-at használják MP3 vagyis hárommagos kiszerelésben (12 számolóegység), 250 MHz-en. Funkcionalitásban ez tehát megegyezik az A5-ben használt megoldással, de az eggyel több mag és 50 MHz-cel magasabb órajel miatt a teljesítménye majdnem megduplázódott az A5-höz képest, igaz az A5X-től azért elmarad. Támogatja a OpenGL ES 2.0, OpenVG 1.1 és DirectX 9.0c technológiákat.

Apple A6X - forrás: Chipworks
Apple A6X - forrás: Chipworks

Az Apple A6X-ben használt PowerVR SGX554 az előbb leírt SGX543-hoz hasonlóan az 5XT sorozatba tartozik, tehát szintén OpenGL ES 2.0, OpenVG 1.1 és DirectX 9.0c támogatással bír, de magonként 4 helyett 8 számolóegységgel szerelték fel. A fenti képen látható, hogy emiatt egy-egy GPU mag óriási kiterjedésű (akkora, mint a két ARM processzormag együtt), ráadásul az Apple MP4, vagyis négymagos kiszerelést választott, így összesen 32 számolóegységet állít csatasorba, ami nagyjából kétszeres grafikus teljesítményt jelent az A5X-hez képest.

Apple A6

Apple A6X
CPU 2 darab egyedi ARMv7 - Swift 2 darab egyedi ARMv7 - Swift
Gyártástechnológia 32 nm 32 nm
CPU órajel 1,3 GHz 1,4 GHz
Cache Level 1 - 32 kB utasítás és 32kB adat , Level 2 - 1 MB
GPU PowerVR SGX543 MP3 - 250 MHz PowerVR SGX554 MP4 - 280 MHz
OpenGL ES verzió 2.0 2.0
OpenVG verzió 1.1 1.1
RAM vezérlő 2 x 32 bit LPDDR2-1066 4 x 32 bit LPDDR2-1066
RAM mérete 1 GB 1 GB

A fenti táblázat összefoglalja az Apple A6 és A6X SoC-ok főbb paramétereit. Mindkét lapka 32 nm-es gyártástechnológiával készül, a kompaktabb, elsősorban iPhone-okba szánt A6 PoP (Package on Package) kialakításban, amikor a memóriachip a központi egység tetején ül, míg a GPU miatt hatalmas A6X-nél klasszikus elrendezést használtak. Érdemes megjegyezni, hogy az új SoC-ok a korábbi 512 MB helyett már 1 GB memóriát kaptak, ami kevésnek tűnhet, de az iOS-t futtató készülékek beérik ennyivel is. Az Apple A6-ot egyelőre csak az iPhone 5-be, az A6X-et pedig a negyedik generációs iPadbe szerelik, de minden bizonnyal más Apple termékekben is találkozunk még velük, illetve 28 nm-en vagy kisebb csíkszélességen is elkészítik őket.

Hirdetés