már a csata megkezdése előtt megnyeri a csatát."
„A győzedelmes hadsereg már a csata megkezdése előtt megnyeri a csatát; a vereségre ítélt hadsereg pedig a győzelem reményében harcol.”
A Shogun-ban lehetőségünk van grandiózus ütközetek levezénylésére. Mint már korábban említettem a fejlesztők szerint ötvenezer fő körüli a felső határ. Első lépésként lehetőségünk van seregeink kiinduló hadrendjének beállítására. Feltéve ha nem vagyunk rajtaütés áldozatai, mert akkor igen hamar véres káosz lesz a csatatér. Rendezkedni ekkor nem lesz időnk. Normál esetben csapatainkat saját ízlés szerint is hadrendbe rendezhetjük, de válogathatunk jó pár előre beállított korabeli csatarendből is kedvünkre. Végignézve a tájon és az egységek megvalósításán, elismerően csettinthetünk. A csatatér megjelenése az évszakok szerint változik. A készítők különösen figyeltek a részletekre: itt is megtalálhatjuk a virágzó tavaszi cseresznyefákat, az őszi erdő változatos színeit. A levegőben virágszirmok szálnak, vagy éppen szakad a hó. A köd, a fények, minden a helyén van. Egy pillanatra talán el is felejthetjük, hogy egy csatatéren vagyunk.
Alap esetben két sereg felsorakozik egymással szemben, és minden tudásukat beleadva megpróbálják legyűrni a másikat. A terep lehet az ellenségünk és a barátunk is a csatában. Érdemes kihasználni a magassági különbségeket. Az erdőkben észrevétlenül mozoghatunk, illetve ideális csapda állítására. Ha kellemetlen meglepetést tudunk okozni az ellenfélnek, az már fél siker. A játék egyik legjobb és leghangulatosabb része a települések ostroma. Az erődök nem emlékeztetnek a korai részekre. Japán védelmi épületei alkalmazkodtak a helyi viszonyokhoz: a gyakori földrengések nem tették lehetővé európai jellegű meredek falakat, ígyazonban az ostromló seregek ha lassan is, de fel tudnak mászni ezeken az erődítéseken. A védőket fedezék védi az ellenfél távolsági fegyvereitől. Vigyázzunk azonban arra, hogy ezek fából készülnek. Igen kellemetlen tud lenni, ha rágyújtják őket a védőinkre. Ostrom idejére lovasainkat leszállíthatjuk lovaikról, hogy gyalog küzdjenek sikerünkért. Az otthagyott lovakra érdemes odafigyelni, mert ha ez ellen szétzavarja az állatokat, akkor dicső lovasaink ebben a csatában végig caplatni fognak. A mesterséges intelligencia nem kiemelkedő, de nem is mondható rossznak. Bár az esetek többségében kiszámítható, néha képes meglepetést okozni. A lovasait szerintem kifejezetten okosan mozgatja. Az ostromoknál elfelejthetjük a korábbi részekben szerezett rutinunkat: immár nem csak egy irányból támad a gép, így nekünk is meg kell osztani a csapatainkat, vagy rohangálhatunk fel-alá várunkban mint a mérgezett egér. A harcok során csapataink fejlődnek, ezért érdemes vigyázni veterán katonáinkra. Hosszútávon sokba kerülhet a veteránok hiánya. A tapasztalt katonák nehezebben futamodnak meg, eredményesebben harcolnak, lassabban fáradnak el. Vigyázzunk rájuk, igazi kincs a birtoklásuk. A korábbi részekben győztes csata után felajánlotta a játék a lehetőséget, hogy a foglyokat elengedjük vagy váltságdíjat követelhettünk értünk. Nos ezzel ebben az epizódban nem találkoztam. Sajnálom a hiányát. Egy családfő foglyul ejtése igen jó bevételi forrás lehetett.
Amennyiben nem szeretnék a kampánnyal vesződni, csak a csatákra szeretnénk koncentrálni, akkor nekünk a Custom Battle, illetve a Historical Battles való. Ez utóbbiban klasszikus ütközeteket játszhatunk újra, míg a másik variációnál, olyan csatát állíthatunk be amilyet szeretnénk.
A Shogun 2 nem csak egyjátékos módban kínál számunkra szórakozást. A Steam-re támaszkodó többjátékos szekció nagyon hosszú ideig képes lekötni minket. Az egyszerű gyors ütközetek itt is a gyors szórakoztatást biztosítják. Az online kampány ezzel szemben igen hosszú, alaposan lefoglaló és nehéz ügy. Itt lehetőségünk van avatarunkat a saját képünkre formálni. Saját címer, színek. Eltérhetünk a tradicionális kinézettől, így téve egyedibbé magunkat. A fejlődési rendszert természetesen itt sem hagyták ki. Az online leaderboard a statisztikák és a helyezések megszállottjainak kínál szórakozást. Igazán még nem kóstoltam bele idő híján a többjátékos módba. Egy későbbi cikkben erre a témára még visszatérek, amint kitapasztaltam minden csínját a dolognak.
A játék teljes mértékben hozta azt, amit várunk tőle. Több tucat óra tiszta játékidő, ha csak az egyjátékos kampányt nézzük. Ha komoly multiplayer babérokra törünk, akkor ez az idő megtöbbszöröződik. A Shogun 2 kevésbé kitartó játékosokat viszont könnyen elriaszthatja. Néha nehéz, főleg ha a birodalmunk megoldhatatlan rizshiánnyal küszködik. Azonban megéri minden egyes percet, amit beleölünk. Végre egy tartalmas játék, ami többet nyújt számunkra mint eszetlen lövöldözés és klikkelőverseny. Okosnak, megfontoltnak kell lenni. A beépített enciklopédiának köszönhetően alaposabban megismerhetjük a korabeli Japánt. Most jön a lényeg: a Total War mindig is erős közösséggel rendelkezett, akik nem restek bővíteni a játékot. A jelek szerint ebben sem lesz hiány. Már most szállingóznak a kezdetleges mod-ok. Még néhány hónap, és elkezdenek készülni a teljes átalakítási projektek. Ez egy olyan szintű újrajátszhatóságot ad a játéknak, aminek hosszútávú hatásait még nem ismerjük. Várható hogy új frakciókkal, egységekkel fogunk találkozni, mindezt teljesen ingyen! A tesztkonfiguráción szépen futott a játék, bár fekete pont jár a relatív hosszú töltési időért, azonban ez kibírható. Szerintem nem elhamarkodott az a kijelentés, hogy 2011 legjobb stratégiai játéka érkezett meg. Nem látok olyan konkurens terméket, ami meg tudja szorongatni idén a Shogun 2 Total War-t.
Értékelés | |
9 |
Játékmenet: A játékmenet 11 év alatt nem sokat változott. Mindig csak apróságokat fejlesztettek a készítők. Hozza a „csak még egy kör” érzést a játék. Szerintem ez sokat elmond. |
9 | Hangulat: Aki szereti a korabeli Japán világot, annak mindenképpen telitalálat lesz a játék. Az évszakok változása, a töltő képernyők által hozott hangulat, a grandiózus ütközetek. Mind apró, de fontos morzsái a program atmoszférájának. |
9.5 | Grafika: Maximálisan elégedett vagyok. A stratégiai térkép stílusos, bár a „papír” és a 3d-s térkép közötti váltás hagy némi kívánnivalót maga után. A csaták során kissé klónok háborúja érzésem támad, bár apróságokban azért eltérnek harcosaink. A tűz és a füst effektek nagyon jók. A térérzékelés is kiváló. Még a menyasszonyom is elismerően szólt róla, ami nagy szó. |
9.5 | Hangok: A japán akcentussal kevert angol kissé megmosolyogtató, de szerintem kell a hangulathoz. A zenék szintén kiválóak. Jeff Van Dyke, mint fő zeneszerző már veteránnak mondható a TW sorozatban. |
9.2 | Összességében: Megérkezett hát a Total War széria legújabb és legkiforrottabb darabja. Örülök, hogy nem haladtak tovább a kronológiában. Egy első világháború TW nem lett volna az igazi. Remélem sok sikeres mod fog készülni a programhoz, így tolva a ki a játékidőt hosszú, nagyon hosszú ideig. |