Hirdetés
8 nap munka
Az iskola tehát tényleg hasznos, ám pokoli drága – a munka pedig hamar képes belerondítani a művelt és udvarias virágszálnak szánt leányunk szeplőtelen személyiségébe. Persze mindennek van ellenszere, a templomi munka például csak pár fillért fizet, de bűn-mutatót hamar megint nullára tornázza. A játék végén a játék tulajdonságaink alapján összesen 74 eltérő befejezés közül választja ki, hogy mi lett a sorsa leányunknak, így a munkahely-választásnak és taníttatásnak tényleg kiemelten fontos szerep jut. Egy lehetséges taktika például, ha az első évben szorgos munkával inkább pénzt keresünk, majd az utolsó cirka három évben a hátrányok nélküli taníttatás finanszírozásával megpróbáljuk előkelő társaságba juttatni csemeténket.
Ez persze csak egy, a járható utak közül, hiszen a befejezések típusát elsősorban a reputáció szabja meg: nagyon nem mindegy, hogy lányunk varázslóként vagy harcosként, esetleg kifinomult udvari intrikusként, avagy szimplán bűnös lélekként gyűjti a legtöbb pontot, mert ezek tulajdonképpen egy-egy karrierpályát jelentenek a végkifejletnél. Faraghatunk gyermekünkből áhítatos püspüköt, ünnepelt sztárszakácsot, de válhat belőle akár hivatalos királyi szerető is. Elszomorodhatunk, amikor a végső jelenetek csalóként, nincstelen földönfutóként, vagy ami még rosszabb, politikusként mutatják sorsát, de legalább ennyi vidám végkifejlet is lehetséges: varázslófejedelem, fejvadász, fodrászmester, domme, tábornok, vagy akár a királyság legdrágább elit kurtizánja is válhat porontyunkból. Sőt, a megfelelő taktikával akár hercegnő, mi több, királynő vagy királyné is lehet belőle – a megfelelően magas bűn-pontok birtokában pedig akár a pokol nagyasszonyaként is ünnepelhetjük. A PlayStation-verzióból ugyan kivetették, de Switch-en és PC-n az is lehetséges, hogy a játék során végig lányunkként kezelt, általunk nevelt gyerekkarakter velünk, azaz nevelőapjával kössön házasságot (a másik így cenzúrázott befejezés az, amikor a szintén családhoz tartozó Cube lesz a férje). Jobb társaságban pont ilyesmiért köpködik meg Woody Allent, szóval én speciel egyetlen neuronommal sem tudtam felháborodást mímelni a majdnem-vérfertőzés eltávolítása miatt, de akinek mindenképp erre van igénye, az két platformon is kielégítheti magát.
Ezeket az elemeket leszámítva, és a designerek pszichoszexuális profiljának kielemzéséről végleg lemondva, a Princess Maker 2 nem nevezhető különösebben perverz játéknak – legalábbis ahhoz képest, hogy az a Gainax készítette, akik a Neon Genesis Evangelionnal és más játékaikkal azért mutattak pár furcsa dolgot a világnak. Persze azért vannak meglepő húzások itt is: bőrből, vagy éppen zsinegből és csipkéből készült ruhákat látni a gyereklányon mindenképpen fura, ráadásul a kebelméret amúgy is a kamaszlány egyik szimulátori igényességgel nyomonkövetett mutatója, amit például az étrendje is befolyásol. És mi a vándorárus egyik állandóan kapható varázsszere? Hát persze, hogy a mágikus pirula formájában árult mellnagyobbítás – a tökéletes ajándék 12 éves leánykánknak! (És hogy ad-e a 2000 éves kivénhedt perverz sárkánytata külön ajándékot a DDD méretű kalandornak? Egyet találhatsz!)
Egy potenciálisan fontos játékelemelemről még nem esett szó: leányunkat kalandozónak nyilvánítva kiküldhetjük őt a vadonba szörnyeket ölni és kincseket keresni. A sikerhez vagy a közelharci, vagy a mágikus képességek növelése szükséges, és bár az én első végigjátszásomkor pont ezekre mentem rá, e részt mégsem élveztem igazán. Nem csak a látvány és a pályatervezés gyászos, de az irányítás is – például karakterünket csak a négy fő irányban lehet mozgatni, ami 1993-ban sem volt éppen modern, ma meg aztán különösen fapadosnak hat. Évente egyszer, a teljes szeptembert elfoglaló helyi ünnepségen egyébként lányunk is megmérettetheti magát, akár harcosként, akár a táncversenyen vagy a tortasütő bajnokságon is. Az első helyezettek jutalma óriási (a harci megmérettetés győztese például 3000 aranyat kap), így érdemes a legjobb képességeinkhez illő versenyen részt venni.
A Princess Maker 2 tehát egy viszonylag egyszerű játék – lényegében egy szépen becsomagolt egyenlet, ahol 288 parancsunk módosítja a nevelt karakter tulajdonságait, és a végső kombináció egy általában szórakoztató befejezéshez vezet. Aki ismeri a sorozatot, az talán tudja is, hogy Steamen két verzió is kapható: a nyolc éve 20 euróért megjelent Refine, illetve a pont kétszer ennyibe kerülő új Regeneration verzió, amiről e teszt szól. Vitathatatlan, hogy az új, az eredeti alkotókat bevonva készült kiadás sokkal igényesebb a régi kiadásnál: a Refine gépi fordítású angolját (és itt 2016-os szinten levő gépi fordításról van szó!) valódi emberek által írt szövegre cserélték, ami objektíven ugyan nem tökéletes, de az elődhöz mérve irodalmi díjakat érdemel. A 4:3-as képarány 16:9-re hízott; igaz, semmit nem rajzoltak át, egyszerűen berakták jobb szélre a korábban csak külön gombnyomással előhívható statisztikákat. Mivel ezek fontos információk, ez jól sült el, mint ahogy Akai úr új, egészképernyős illusztrációinak is örülhetünk. Ezen túl azonban más nem változott – még mindig nem tudni, hogy melyik statisztika mire jó, hogy mondjuk a Combat, az Attack és a Strenght miként hatnak a harcokra. Sem a taníttatások, sem pedig a munkák hatását nem látjuk előre, és a vadászattal kapcsolatos régi bugot sem javították. Dolgoztak vele, belenyúltak itt-ott, de ez a remaster kiadás szerintem még így sem éri meg azt, hogy ennyit fizessünk érte.
A Princess Maker 2 Regeneration PC-re, PlayStation 4-re és Switch-re jelent meg.
A tesztjátékot a kiadó Bliss Brain biztosította.
Összefoglalás
96 hónap, vagyis 288 tíznapos időszak áll rendelkezésre arra, hogy égből kapott leányunk természetét, személyiségét a neki adott parancsokkal kialakítsuk. Az efféle gyereknevelgetős játékok rég túlléptek ezen a színtiszta matematikai számolgatáson – a Long Live the Queen például sokkal érdekesebb, és az újrajátszhatóságnak igen jót tevő döntéshelyzetekkel halmozta el a játékost. Jó dolog, hogy egy ilyen régi játékot most igényes formában tettek elérhetővé – de a 40 eurós árat óriási túlzásnak érzem.
A Princess Maker 2 Regeneration legfőbb pozitívumai:
- A 70-nél is több befejezés változatossá teszi a végét;
- sokkal, de sokkal jobb, mint a Refine verzió.
A Princess Maker 2 Regeneration legnagyobb hiányosságai:
- Az „apaként neveljük a lányunkat” érzés nincs meg;
- a játékmenet rettentően egyhangú;
- kalandozás megrekedt az eredeti 1993-as szinten;
- 40 euróba kerül.
Bényi László