Egy visszautasíthatatlan ajánlat?
Maga a kampány egyébként a mai open-world játékok mércéjével mérve nem hosszú, alig 10 óra alatt lenyomható, és ahogy már írtam, teljesen lineáris. A relatíve nagyméretű város ne tévesszen meg senkit: Lost Heaven igazából csak egy csinos díszlet, ami jobbára arra szolgál, hogy átautózzunk rajta. A küldetések kézzel tervezett, zárt helyszíneken játszódnak. Ez egyfelől jó, mert a változatosságra nem lehet panasz, másfelől viszont így nehezebb kiélvezni a város látványát és lehetőségeit. Valószínűleg nem véletlen egybeesés, de a kampány felépítése kísértetiesen hasonlít az L.A. Noire-ra, csak itt nem a nyomozás, hanem a lopakodás, lövöldözés és menekülés lesz a feladatunk.
Hirdetés
A kimagasló minőségű technikai felújítás ellenére a Mafia: Definitive Edition azért nem tudja teljesen elrejteni, hogy igazából egy 2002-es játékról van szó. A küldetések megtervezése ódivatú: nagyon gyakran az unalomig ismert „vezess oda, lövöldözz, majd menekülj a rendőrök elől” tengelyre vannak felfűzve, és az eredeti fejlesztők minden igyekezete ellenére becsúszott néhány kifejezetten idegesítő szekvencia. Az éjszakai menekülés a páncélozott rendőrségi kocsi elől, szükségtelenül elnyújtott lopakodós vagy lövöldözős szakaszok, ahol kisebb hadseregeket kell lelőni, és így tovább. Ma már amatőr tervezésnek hívnánk az ilyesmit, tizennyolc éve ez nyilván még a csúcsnak számított.
Az újragondolásba szerencsére került néhány modern megoldás. Bár némelyik küldetés elég frusztráló, a checkpoint rendszer viszonylag gáláns, a nehézségi szintekkel és a nyílt világ néhány beállításával pedig barátságosabbá tehető az egész élmény. Az irányítás is modernebb lett, a játék jobban használja a fedezékrendszert, az autók kezelése pedig meglepően jó lett. Sőt, én még a végigjátszás után is szívesen autókázom a városban (ezt a Free Ride módban kötöttségek nélkül meg lehet tenni), mert nagyon kellemes, ahogy ezek a régi, 1930-as évekbeli járgányok dülöngélnek, csúsznak a virsli gumijaikon.
Minden azért nem lehet tökéletes. Sajnos ebben a produkcióban is előjön, hogy a karakter irányítását, a kamerakezelést és az egész dinamikát a lassú sétához, nem pedig az akcióhoz tervezték. Amikor elszabadul a pokol (márpedig elszabadul), akkor az intenzív tűzharcok, a fedezékek közötti váltás és az egész gunplay elég amatőr és ügyetlen. A halálok egy jó részét az okozza, hogy béna kacsaként forgolódunk a fedezékek között, vagy a lassú kamera miatt nem találjuk a kiutat a káoszban. Hasonlóan gyenge lett a lopakodós rész (és sajnos ezekből is van bőven). Hogy ki mikor vesz észre, vagy hogy működik-e a „hátulról csendben leütöm” mozdulat, az teljesen esetleges. Ezek a mechanikák még igényeltek volna némi finomítást.
Bár az alapanyag korát nem tudja meghazudtolni, a Mafia: Definitive Edition így is egy pazar, szórakoztató kaland, amely bőven megéri az árát. A története a mai napig megállja a helyét, főleg ezekkel az új, látványos és élvezetes átvezetőkkel, a modern – sőt, sok aktuális játékot megszégyenítő – grafikája miatt pedig ugyanolyan jó felfedezni Lost Heaven minden zugát, mint 2002-ben volt. Egy nagyszerű, igényes produkció, amely végre programhibáktól sem szenved, és mindenkinek ajánlott vétel, aki szereti az akciójátékokat, vagy a jó bűnügyi történeteket. Nem véletlen, hogy akkoriban ez olyan nagyot szólt, sármjának nagy részét a mai napig őrzi – ebben a formában pedig sokáig őrizni is fogja.
Pro:
- a mai napig egy nagyszerű maffiatörténet;
- változatos feladatok;
- lenyűgözően szép, újjáalkotott grafika;
- néhány modern játékmeneti megoldás és beállítás.
Kontra:
- ódivatú, helyenként frusztráló küldetésfelépítés;
- ügyetlen irányítás tűzharcok és lopakodás esetén;
- a lineáris kampány mellett nem sok mindent kínál.
80
A Mafia: Definitive Edition PC-re, Xbox One-ra és PS4-re érhető el.
dreampage