Ilyen az új Google Maps

Hirdetés

Felhőatlasz

Az Explore a keresett hely környezetében található utcákról, érdekességekről mutat fotókat, vagy ha elérhető, akár rögtön Street View nézetbe is ugorhatunk innen. Nagyon hasznos újítás, hogy Street View-ban végre rá vannak szitálva az utcanevek az úttest felületére, és végre nem kell többet emiatt váltogatni a nézetek között, vagy a fotókon keresgélni a névtáblákat. Ha pedig a kis képek fölé visszük az egérkurzort, akkor a Maps egyből megmutatja, hogy a képen látott hely pontosan hol van.

Úttestre szitázott utcanevek
Úttestre szitázott utcanevek

Nincs többé külön Satellite és Earth opció, a Mapsbe integrált Earth teljes egészében átvette ezt a szerepet. Bár ebben a nézetben a domborzati viszonyokat megjeleníti a térkép, a nagyobb magyar városok teljes háromdimenziós nézetére még várni kell, még a főváros nevezetesebb épületei is csak két dimenzióban feszítenek. Próbaképpen viszont érdemes megnézni néhány amerikai nagyvárost, ahol egészen ráközelítve a térkép átvált 3D-s nézetbe.

Boston 3D-ben
Boston 3D-ben

Ha eléggé távolról vesszük szemügyre a Földet, feltűnhet, hogy most már a felhőzetet is látjuk, méghozzá valós idejű megjelenítésben. Ha pedig még távolabb megyünk, azt is megnézhetjük, hogy milyen a Föld sötét oldala (sajnos csak távolról, ha elkezdünk közelíteni, automatikusan visszadob a nappali nézetbe, pedig érdekes lenne így is térképészkedni egy kicsit).

Ahogy a Google az I/O keynote során is említette, az új Maps már teljesen vektoros, és a motorja a WebGL-re épül. Ez azt jelenti, hogy csak WebGL-képes böngészőkön fut – ez Internet Explorerből az év vége felé megjelenő, 8.1-es Windows alatt szolgálatot teljesítő 11-es verziót jelenti, a Firefox, Chrome, Safari és Opera alatt már most is működik. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy régebbi, gyenge grafikus processzorral szerelt számítógépeken lehetnek teljesítménygondok, mert a WebGL-es motor az eddiginél sokkal jobban igénybe veszi a GPU-t. Én több, néhány éves notebookon is kipróbáltam, az Intel HD 2000-en azért előfordultak kisebb problémák, de 3000-en már teljesen jó volt, ahogy egy NVIDIA GT 330M-en is.

A vektoros motornak köszönhetően a térképet a jövőben valószínűleg a térbeli manupiláció (döntés, forgatás) lehetőségével is ki fogják egészíteni, bár az asztali Mapsben egyáltalán nem éreztem szükségét, ennek inkább a mobilos navigációban van jelentősége.

A teszteléssel töltött órák alatt előfordult néhányszor, hogy a szerver nem volt elérhető, vagy a térképet csak részlegesen töltötte be, de mivel hivatalosan is csak egy próbaverzióról van szó – amit azért tettek elérhetővé, hogy a korai felhasználók visszajelzései alapján a lehető legtöbb hibára fény derüljön –, ezt egyáltalán nem lehet felróni neki. A biciklis útvonaltervezés hiányát már annál inkább, illetve az azért jó lenne, ha a légi útvonaltervezés legalább a többi európai városba működne, de összességében nagyon nehéz belekötni az új Google Mapsbe. Szinte hihetetlen, hogy néhány év alatt hová fejlődött ez a szolgáltatás, és használata ma már mennyire a mindennapi rutinunk részévé vált. A látottak alapján ki merem jelenteni, hogy a Maps ma az egyik, ha nem a legjobb és leghasznosabb szoftver a konzumer számítástechnika piacán.

Azóta történt

Előzmények