Hirdetés

GeForce 6600 GT AGP és Radeon X700 Pro

Az NVIDIA GeForce 6600 GT kártyájának AGP csatolós változata a piac utóbb kissé elhanyagolt szegletében próbálkozik.

Konklúzió

A végértékelés előtt térjünk ki a GeForce 6600 GT PCIe-es és AGP-s változatának egymáshoz fűződő, érdekesnek mondható viszonyára. Nem egy játékban tapasztaltuk, hogy a GeForce AGP-s verziója néhol kisebb, néhol nagyobb mértékben gyorsabb a PCIe-es verziónál, holott az órajelkülönbségek alapján éppenhogy az AGP-snek kellene lassabbnak lennie. Számos e-mailt intéztünk az NVIDIA képviselői felé, melyben arra a kérdésre kerestük a választ: mitől lehet gyorsabb az AGP-s verzió? A kaliforniai cég szakemberei nem bizonyultak túl bőbeszédűek, a GeForce 6600 GT AGP-s verziójának sebességfölényét azzal magyarázták, hogy napjaink játékai még az AGP korlátaira íródtak, de amint a programozók az új busz (PCI Express) lehetőségeit is felfedezik, nem fogunk ilyen problémával szembesülni. Úgy legyen. Ezzel szemben szerkesztőségünk véleménye az, hogy az eredménykülönbségek a HSI chip optimalizálatlanságából is adódhatnak; a fordító-híd nagy valószínűség szerint relatíve nagyobb adatforgalomhoz lett tervezve/igazítva – lásd a kisebb felbontásokban mért nagyobb sebességkülönbségeket. Ezekben az esetekben kisebb a buszon a textúrákból adódó terhelés, ezáltal a HSI chip nem tud optimálisan működni. Ezt a jelenséget okozhatja a HSI chip hardvere, az NVIDIA meghajtó, de akár az alaplapi PCI Express kezelés is. A pontos választ majd az idő és újabb meghajtók adják meg.

Végértékelés

Hirdetés

Igyekeztünk a videokártyák teljesítményét a játékok minél szélesebb spektrumán bemutatni, remélhetőleg sikerült. A tesztek tanúsága szerint az AGP csatolójú GeForce 6600 GT és a Radeon X700 Pro is nagyon jó kártya lett, ám vajon melyiket ajánlhatjuk megvételre? Az alábbi táblázatban azt foglaljuk össze, hogyan teljesített tesztjeinkben a GeForce 6600 GT-hez viszonyítva a Radeon 9800 Pro, az X700 Pro és az X700 XT.

Teszteredmények

 

NVIDIA GeForce 6600 GT vs. API ATI Radeon
9800 Pro
ATI Radeon X700 Pro ATI Radeon X700 XT
Wolfenstein Enemy Territory OpenGL vesztes: 5-29 % vesztes: 14-32 % vesztes: 9-24 %
Call of Duty OpenGL vesztes: 7-40 % vesztes:11-30 %* vesztes: 1-20 %*
Doom 3 CPUBoss pálya OpenGL vesztes: 34-53 % vesztes: 23-46 % vesztes: 22-36 %
Doom 3 Monorail pálya OpenGL vesztes: 37-52 % vesztes: 23-40 % vesztes: 15-30 %
Unreal Tournament 2004 DirectX 7 vesztes: 2-3 % vesztes: 5-12 % nyertes: 0-7 %
NFSU DirectX 8 vesztes: 0-19 % vesztes: 4-36 % vesztes: 4-14 %
NFSU 2 DirectX 8 vesztes: 0-15 % vesztes: 9-20 % vesztes: 9-12 %
Splinter Cell DirectX 8 vesztes: 3-13 % vesztes: 17-27 % vesztes: 3-15 %
F1 '99-02 DirectX 8 beállításfüggő beállításfüggő beállításfüggő
Lock On: MAC DirectX 8 vesztes: 0-34 % vesztes: 9-29 %* egál*
Tron 2.0 DirectX 8 egál egál nyertes: 9-16 %
Colin McRae Rally 04 DirectX 8 vesztes: 0-11 % vesztes: 18-26 % vesztes: 2-12 %
Painkiller DirectX 8 vesztes: 0-17 % nyertes: 2-8 % nyertes: 5-16 %
Tomb Raider: AoD DirectX 9 nyertes: 0-8 % egál nyertes: 8-16 %
Halo: Combat Evolved DirectX 9 vesztes: 29-35 % vesztes: 28-30 % vesztes: 15-21 %
Medal of Honor PA DirectX 9 vesztes: 0-9 % nyertes: 12-68 % nyertes: 22-73 %
Far Cry: Fort pálya DirectX 9 vesztes: 25-36 % nyertes: 0-27 % nyertes: 0-36 %
Far Cry: Regulator pálya DirectX 9 vesztes: 18-24 % vesztes: 0-24 % beállításfüggő
Counter-Strike: Source VST DirectX 9 vesztes: 9-47 % vesztes: 18-26 % vesztes: 2-11 %
Half Life 2: d1_canals_02 DirectX 9 vesztes: 0-23 % vesztes: 6-14 % egál
Half Life 2: d3_c17_02 DirectX 9 vesztes: 0-11 % egál nyertes: 0-26 %

* 1280x1024-es felbontásban AA és AF mellett a 6600 GT teljesítménye nagyon lecsökken, ez valószínűleg optimalizációs probléma

A Radeon 9800 Pro ellenfeléül természetesen az AGP-s 6600 GT eredményeit vettük figyelembe, míg az X700-asok ellenében a PCIe-es GeForce-ét. Az eredmények egyértelműek. Az AGP csatolóval ellátott GeForce 6600 GT egyszerűen letarolta a korábbi slágerkártyát, a Radeon 9800 Pro épphogy csak lélegzethez juthatott, egyetlen játékban, a nem túl népszerű Tomb Raiderben sikerült minimális, 0-8 %-os előnyt összekovácsolnia a GeForce-szal szemben, azonban ez édeskevés a sikerhez, így tehát az 50000 forint környéki AGP-s kártyák közül egyértelműen a GeForce 6600 GT a nyerő. Sajnos az ATI komoly késésben van az X700-asok „AGP-re vitelével”, ezért egyhamar ne számítsunk a 9800-asoknál jobb, AGP csatolójú középkategóriás ATI kártyára. Azt már meg sem kell említenünk, hogy a 6600 GT a korábbi csúcs-FX-eket is könnyedén állítja félre az útból, ebből is látszik, hogy a GeForce 6-os család architekturálisan mennyire is különbözik az FX-ektől (egy teljesen újjászületett chip).

A második oszlopban a GeForce 6600 GT és a Radeon X700 Pro 256 MB csatájának kimenetelét követhetjük figyelemmel. Az eredmény megintcsak lehengerlő GeForce-győzelem, az X700 Pro 256 MB-os verziójának esélye sincs a GeForce ellenében, és ha mindehhez hozzávesszük, hogy az X700 Pro 256 MB-os verziója még drágább is a GeForce 6600 GT-nél, akkor egyértelmű, hogy melyik kártyát is javasoljuk. Egyedüli probléma a GeForce MoHPA alatt mutatott teljesítménye, amit remélhetőleg egy későbbi driverben orvosol a gyártó.

A GeForce 6600 GT eredményeit az utolsó oszlopban az X700 XT-vel vetettük össze, itt már korántsem olyan egyértelmű a csata végkimenetele. OpenGL alatt a GeForce tesz szert nagyobb előnyre, míg a DirectX 9-es játékokban az X700 XT bizonyul gyorsabbnak, de az átlagot tekintve komoly hátrányba egyik kártya sem kerül (kivéve a GeForce-ot MoHPA alatt). Ám mivel tudjuk, hogy az X700 Pro 256 MB-os verziójánál az X700 XT 256 MB-os változata csak drágább lehet, ezért a GeForce 6600 GT itt jobb választásnak tűnik. Ha megjelennek a piacon a 128 MB-os X700 XT-k, akkor már nagymértékben az ártól függően ajánlhatjuk egyik vagy másik kártyát. Addig is, a GeForce 6600 GT jelenleg a legjobb középkategóriás videokártya, amit megvehetünk.

 

MSI GeForce 6600 GT
NVIDIA GeForce 6600 GT AGP

fLeSs és rudi

 

Az ATI Radeon X700 Prót az ATI-tól kaptuk tesztelésre, míg az AGP-s GeForce 6600 GT-t az NVIDIA-tól. Az MSI GeForce 6600 GT az Expert Computer Kft. jóvoltából vendégeskedett nálunk.

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

  • 48. hét: szilíciumközeli meglepetések

    Ha a vásárlást az utolsó pillanatig halogatjuk is, egyre nehezebb megállni, hogy ne töprengjünk el a szóba jöhető ajándékokon. A meglepetés-hardvereken, természetesen.

  • A GeCube háromkirályok

    Három árszegmens, három teljesítmény-kategória három királya. Bemutatjuk a GeCube három DirectX 9 gyorsítóját.

  • NVIDIA SLI: videokártyák párban

    Az nForce4 jóvoltából két videokártyát használhatunk párhuzamosan. Vajon megéri-e beruházni egy ilyen rendszerbe?

  • Versenybe száll a Radeon X800 XL

    Tesztünkben az ATI megújult csúcskártyáinak alsó szegmensét képviselő Radeon X800 XL képességeit firtatjuk.

Előzmények