Hirdetés

Független játékok - Amit illik tudni

Mostanában egyre színvonalasabb olyan játékokkal játszhatunk, melyek nem nagy kiadók mögött megbújó stúdiók munkái. Lássuk mik ezek a játékok és hogyan készülnek.

Bevezető

Először is, talán kezdjük azzal, hogy miket is nevezünk indie játékoknak. Azok a játékok kerülnek ebbe a kategóriába melyek mindenféle óriási videó játék kiadó pénzügyi támogatása nélkül készülnek, vagyis a régi szép idők garázsfejlesztéseire hasonlítanak ilyen szempontból. Általában ezek nagyon kicsi, vagy inkább „nem létező” költségvetéssel rendelkeznek. Elsősorban PC-s online beszerezhető játékokról van szó, természetesen vannak kivételek, hiszen akadnak nagyobb költségvetésű és konzolokra megjelenő indie játékok is.

Tipikusan, amikor egy indie játék fejlesztése folyik, egy ember vagy egy kisebb csapat, kevesebb mint 10 ember, foglalkozik a projekttel. Attól függően milyen játékról van szó, illetve mennyire összetett. Egy nagyobb, komplex game esetében zenészeket, grafikusokat, programozókat és még számtalan feladatot betöltő szakembereket alkalmaznak, de egy Flash játékhoz vagy egy rougelike-hez sokszor elég csak egy ember. Akár több évig is eltarthat, amíg elkészül egy ilyen játék, hiszen a fejlesztők a szabadidejükben csinálják, és csak néhány nap, esetleg csak néhány óráig tart végigjátszani őket. Persze ez is annak a függvénye, hogy milyen játékról van szó.

Hirdetés

A független játékok eredete a 1970-es évekig vezethető vissza, amikor még nem volt megalapozva a videójáték ipar. Ahogy teltek az évek, a játék készítő cégek azokból a tehetséges programozókból szemezgettek maguknak, akik saját játékok készítésével már kivívtak maguknak valamilyen elismerést a közvélemény részéről. 1990-es évek közepe előtt, a kereskedelmi játékokat forgalmazó nagy kiadók korában, az indie játékok fejlesztői rá voltak kényszerülve, hogy találjanak ők is egy kiadót maguknak, megcsinálják a sajátjukat, vagy kiadják a játékaikat ún. shareware játékként. Online vásárlás térhódításával egyre elérhetőbbé vált a kisebb költségű játékok adás-vétele. Kevés vagy inkább nulla befektetéssel világszerte árulhatta (árulhatja), mindenki a saját kreációját.

Indie játékok jövője kimondottan jónak igérkezik, hiszen sorra jelennek meg az újabbnál újabbak. Mostanában a vezető konzolok is gondolnak rájuk és ezeken a platformokon is találkozhatunk már otthon fejlesztett játékokkal. Talán manapság az egyik legsikeresebb az Xbox360-on játszható Braid, melyet Jonathan Blow készített. Erről a játékról bővebben is olvashattok Invadrr_Zim cikkében.

Indie játékok terjedését nagyban segítik a game maker programok, ezekre általában a komoly programozók nem tekintenek jó szemmel, mivel elég korlátozottak a lehetőségeik, ami valljuk be igaz is, hiszen eleve keretek közé szorítja a játékot készítőket. De azt ne feledjük, hogy ezekkel a programokkal készített játékok nem a programozásról és a komoly fejlesztő munkáról szólnak. Leginkább a játékra fordítják a hangsúlyt. Tehát, hogy hangulatos, egyedi, élvezhető legyen vagy valamilyen különleges irányítási technikát hozzanak létre vele. Érdemes megfigyelni, hogy már a Microsoft is elkészítette a saját game maker programját. Igaz rendkívül egyszerű, már-már gyerekes, de arra mindenképpen jó, hogy kedvet csináljon a gyerkőcöknek, hogy igazi játék fejlesztővé váljanak. Egy kiindulási alapnak mindenképpen jó lehet. De természetesen léteznek olyan programok, melyekhez komoly ismeretek szükségesek és rendkívül összetett dolgokat lehet velük létrehozni (multimedia fusion).

FIG

Most pedig, hogy már tudjuk mik is azok az indie játékok, hadd mutassam be egyik képviselőjüket, nevezetesen a FIG-et, mely kiváló szórakozást nyújthat az egész család számára, kicsiktől a nagyokig. Mindenki játszott már a Lemmings nevű csodával, és rájött mennyire jó, hogyha nem direkt a karaktert irányíthatjuk, hanem valahogy hatni kell rá. (Na jó a Lemmingsbe a karaktert lehetett cselekvésre bírni.) Hempuli követte el ezt az alkotást, melyben egy korlátozott képességű emberkét kell minden pályán a célzászlóhoz eljuttatni. Ám ezt nem akárhogy: a környezettel kell hatni rá.

A játék felépítése elég egyszerű. Kettő világ van, mindegyikben három planéta és mindegyik planétán van öt pálya, plusz van egy jó kis tutorial pálya, ahol szájbarágósan ki lehet deríteni mit, hogyan, minek, miért. Ám ez csöppet sem ilyen egyszerű, mert minden pályán valami újat kell kitalálni, hogy célba juttassuk hősünket. Tehát nem mindenhol ágyúk vannak, és azokkal kell összevissza lődözni, mindenféle variációban, hanem a különböző pályákon, különböző eszközök állnak a rendelkezésünkre, hogy eljuttassuk a fiút a helyére. Valahol egy mozgó platformot kell jobbra-balra mozgatni, máshol virágokat kell locsolni vagy lézerrel kell okoskodni. (Itt meg kell, hogy jegyezzem a 13-as pályát, mai napig nem sikerült célba érnem, mivel fogalmam sincs mit kell rajta csinálni.) Ezen kívül, hogy a gyereket bejuttassuk a helyére, minden pályán el van rejtve egy kék csillag, amit általában csak hosszas küzdelmek árán sikerül összeszedni. 100%-ra hajtóknak kötelező!

Minden pálya kezdetén van néhány másodpercünk, hogy kipróbáljuk mivel mit lehet csinálni. Ki kell próbálni minden gyanúsat és figyelni kell a pályát, hogy milyen reakció történik. Amikor a gyerek leesett a földre el kezd sétálni és innentől kezdve indul be a gyors ide-oda kattintgatás. Az Entert vagy az újraindító gombot igen sűrűn fogjuk használni.

Grafikája egyszerű, mégis szép. Kimondottan az MSpaint-et juttatja az ember eszébe, de nagyon el van találva minden. Nem egy pixel art csoda, de ez nem baj, van stílusa és hangulatos. Mindenképpen egyik legerősebb része a játéknak. A hangok rendben vannak, semmi különleges, általánosságban stimmelnek. Zene az meg annyira jó, hogy megirigyelhetné sok kereskedelmi játékfejlesztő. Számtalan helyen hallottam már Johan Hargne zenéit, és mindig nagyon eltalálja a játék hangulatához megfelelő dallamsorokat, azt hiszem ez most is bejött neki.

Ajánlom a játékot azoknak az embereknek, aki nyugodt, kicsit agytörő elfoglaltságra vágynak és szeretik a puzzle jellegű játékokat. Bár azt hozzá kell tennem, hogy mindamellett, hogy kiokoskodja a játékos, mégis mit hogyan, sokszor nagy nehézséget okoz, hogy minden a megfelelő időben történjen. Sok esetben kapkodni és túlságosan gyorsan kell váltani(például a liftes pályán).

Hirdetés

Új korszak a hálózati adattárolásban – Bemutatkozik a Synology DS925+

PR Ez a sorozat új mércét állít fel a hálózati adattárolásban: nagyobb teljesítmény, szorosabb ökoszisztéma-integráció és vállalati szintű megbízhatóság – mindezt kompakt méretben.

Előzmények

  • Xbox live arcade gyöngyszemek a közelmúltból

    Az új generációs konzolok elterjedésével beindult az arcade piac, ahol net-ről letölthető játékokat vehetünk potom áron. Ma bemutatunk két kifejezetten különleges játékot, amik az elmúlt hónapokban kiemelkedtek a nagyátlagból.