Másfél évtizednyi homokozó
Szívesen mondanám azt, hogy úgy érzem, mint ha csak tegnap lett volna, amikor először megláttam a Far Cry sorozat 1. részének napsütötte mikronéziai szigetét. A valóság azonban az, hogy nem kevesebb mint 14 év telt el azóta, hogy elindult ez a méltán népszerű széria. A kezdetben a Crytekhez tartozó, majd az Ubisofthoz kerülő sorozat az elmúlt közel másfél évtizedben elhozott nekünk egy újítónak számító 2. részt, egy fantasztikus 3. epizódot, egy remek 4. részt, valamint a mellékvágánynak számító Primalt és a zseniális Blood Dragont.
Mindegyik epizód remek volt a maga idejében, így nem véletlen, hogy rengetegen várták azt, hogy az 5. sorszámozott résszel mit lép majd az Ubisoft. A Far Cry 5 végül jött, látott, és ha nem is győzött meg minket maradéktalanul, mégis elmondhatjuk, hogy egy remek folytatást kaptunk, amellyel minimum 20 órát, de akár 40-60 órás is eltölthetünk anélkül, hogy halálra unnánk magunkat.
Új rész, teljesen új helyszín, de valami továbbra is változatlan: a hangulat. Megjelent a Far Cry 5, amelyet végül mi is kipróbáltunk, és így közel 35 óra után végre elmondhatjuk, hogy a széria egyik, ha nem a legjobb részét kapjuk meg a pénzünkért cserébe.
Ó Amerika...
A Far Cry sorozat saját védjegye volt, hogy mindegyik rész egy-egy különleges helyen játszódott. Az 5. részben nem egy különleges szigeten, de nem is egy hegyvidéki területen leszünk kénytelenek rendet tenni, hanem Amerikába, Montana államba vezet az utunk, hogy újoncként, egy nagyon kicsi csapat (!) tagjaként letartóztassuk a hírhedt Joseph Seedet, aki két fivérével és a hugával közösen uralja ezt a kis Isten háta mögötti helyszínt. Miután a játék felvázolta nekünk az alapokat, mi megyünk a helyi templomba, hogy a nagy szónoklat után letartóztassuk a már első látásra is őrült vezetőt, aztán persze nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy szeretnénk. A helikopterünket leszedik, társainkat elhurcolják, mi pedig menekülőre fogjuk, nem szeretnénk ugyanis, hogy a feldühödött csürhe mielőbb elvegye az életünket. Kis megjegyzés ehhez a részhez: Emlékeztek a 4. részben arra, hogy volt egy bónusz/titkos végigjátszás, amelyben ha nem reagáltunk a játék elején semmire, akkor jött egy bejátszás, ami után megkaptuk a stáblistát? Nos itt nagyjából megkapjuk ugyanazt.
Nyilván spoilerezni nem fogunk, de érdemes lehet utána olvasni a dolog mikéntjének. Semmilyen jutalom nem jár érte, azonban kis easter-eggként felfogható ez a közel 10 perces végigjátszás. Nos ott tartottunk, hogy balul sült el a letartóztatás, mi menekülünk az erdőben, utánunk az elvakult helyi lakosság, mi pedig ott állunk egymagunkban, és próbálunk túlélni. A játék ezen része mindenki számára ugyanaz, vagyis egyelőre nem mi döntjük el, hogy mi fog történni, az alap küldetést először mindenképp teljesítenünk kell. Na de amint ezzel megvagyunk, kitárul elénk a Far Cry 5 hatalmas világa, ahol szó szerint azt csinálunk amit akarunk. Pontosabban amit a játék enged, de a lényeg, hogy nem lesz megkötve a kezünk, olyan irányba vághatunk neki a harcoknak, ahogy csak szeretnénk. Nyilván a végcélunk az őrült fazon levadászása lesz, de addig bizony sok idő el fog még telni. Alapvetően a térképünk nem tűnik olyan nagynak, de a későbbiek folyamán rájövünk, hogy bizony lesz itt mit csinálnunk. Montana e kis zuga három nagy területre van felosztva, ezeket Seed két fivére és nővere irányít. Utóbbi (Faith) többek között különböző drogokkal bírja jobb belátásra a követőket (természetesen velünk is bepróbálkozik), Jacob Seed a megfélemlítéssel próbálkozik, valamint a felfegyverzett követőkkel szeret érvényesülni, illetve John a helyi keresztelőt próbálja eljátszani több kevesebb sikerrel (És még több hullával a nyomában)
Miután velük végeztünk, lesz lehetőségünk összecsapni az Atyával, azaz Joseph Seeddel, de addig még sok-sok órát el fogunk tölteni a játékkal. A különböző területeket nem lesz egyszerű elfoglalnunk, ugyanis ahogy nem ugorhatunk neki a nagy vezetőnek egyből, úgy nem támadhatjuk meg a testvéreit sem. Ahhoz, hogy csatába vonulhassunk az őrült família tagjai ellen számos mellékküldetést kell megcsinálnunk. Ezekból pedig akad rengeteg, így pihenni nem lesz időnk. Ezek teljesítésével ellenállás-pontokat kapunk, egy bizonyos egység felett pedig az adott terület vezetőjével, vagyis az egyik testvérrel akasztjuk majd össze virtuális bajszunkat. Ezt természetesen háromszor kell teljesítenünk ez idő alatt pedig a legkülönfélébb fegyvereket, járműveket (akár repülőket, helikoptereket) vethetjük be, ezeket pedig játékbeli pénzért akár fejleszthetjük is. Nem maradunk társak nélkül sem, hiszen a felszabadított pályarészekről akár egy-egy önkéntes is mellénk szegődhet, de akár állatokat is felszedhetünk magunk mellé, legyen szó kutyáról, vagy medvéről. (Talán spoileres széljegyzet: Most komolyan, hogy lehet egy medvét sajtburgernek hívni? :D) Ha már szó esett a társakról. Külön érdemes megemlíteni, hogy a Far Cry 5 nem csak egyedül, hanem teljes egészében végigjátszható egy élő játékossal is, kooperatív módban is neki indulhatunk levadászni a Seed családot. Ez külön pozitívum mindenképp, azonban érdemes megjegyezni, hogy egy kivételével, az összes megszerezhető achievementet és trófeát csak akkor kapjuk meg, ha egyedül fejezzük be a játékot.
Hirdetés
Érdemes kis kitérőt tenni a Far Cry 5 technikai részére. Természetesen a legjobb látványvilágot PC-n, valamint Xbox One X-en kapjuk (Valamint PS4 Prón), de sima Xbox One S-en is kifejezetten jól néz ki a program. Néhány helyen időnként belefuthat az ember kisebb-nagyobb bugokba (pl. Volt egy részlet ahol a patak egy részéből eltűnt a víz textúrája), valamint alap konzolokon a töltési idő is hosszabb lehet, de összességében akkor is elmondható, hogy fantasztikusan néz ki a játék. Ugyanez elmondható a hangokról és a zenékről is, utóbbit kifejezetten ajánljuk a stílus kedvelőinek, érdemes lehet beszerezn a hivatalos OST-t. Nem szabad elmenni egy dolog mellett, amely engem a leginkább zavart. Az eddigiek alapján elmondható, hogy az Ubisoft egy olyan folytatást hozott el nekünk, amellyel próbált az elődök legkedveltebb részeit összeszedni azok nélkül, amelyeket a legjobban utáltunk. (Végre nincsenek kötelezően megmászandó tornyok. Áldassék az Ubisoft) Ez azt jelenti, hogy nem lépett merészet a fejlesztő csapat, de ezzel nincs is gond összességében, de azért egy-két furcsa, zavaró döntésről szívesen megkérdezném őket.
Ami a legjobban zavart az a random, vagyis véletlenszerűen leszülető ellenfelek. Nem vicc, van hogy a térkép legtávolabbi pontján próbál az ember horgászni, alig két percen belül tuti, hogy feltűnik valamilyen vadállat, vagy fanatikus helybéli és az életünkre tör. Olyan is előfordult, hogy a játék konkrétan egy méterre a karakteremtől tette le a fegyveres őrültet, én pedig csak néztem mint hal a szatyorban, hogy mégis hogy történhet meg ez. Nyilván nem olyan vészes ez, mint amilyennek hangzik, de időnként meg tudja emelni az ember vérnyomását egy-egy hasonló eset.
Árkádia
A Far Cry széria legújabb részének egyik különlegessége az Árkád módban keresendő. Ez a külön menüpontból elérhető rész tulajdonképpen egy komplex pályaszerkesztőt takar, ahol már olyan olyan különleges helyszínek is elkészültek mint például a COD szériából ismert Nuketown és Shipment, a PUBG szigete, vagy a Counter-Strike De_Dust2-je. Tényleg csak a képzelet szabhat határt a játékosoknak, hogy elkészítsék a legélvezetesebb multiplayer pályákat. Itt az árkád módban kapott helyet ugyanis a PVP is, amelyhez az Ubisoft tervei szerint a közösség fogja folyamatosan termelni a térképeket.
Egyetlen egy probléma van mindezzel sajnos: a többjátékos mód a jelenlegi állapotában szinte játszhatatlan konzolokon. A matchmakinggel nincs gond, az már inkább zavaró, hogy többször is egy-egy végtelenül igénytelen pályán kellett harcolnunk, valamint szerény véleményem szerint a Far Cry 5 játékmenetét nem a PVP harcokra találták ki, jelenlegi formájában inkább csak kötelező pluszként van jelen. Nyilván az Ubisoft nem hagyhatta ki a minimális mikortranzakciós rendszert sem a programból, de szerencsére ez kimerül abban, hogy a valódi pénzért vett kreditekből fegyver festéseket és ruhákat, kiegészítőket vásároljunk. (Teljességgel feleslegesen van jelen szerintünk) A Far Cry 5 minden bizonnyal sokak kedvence lesz, összességében a kisebb hibái ellenére mi is szerettük. Ha bírtad a 3. és 4. részt, akkor ezt is szeretni fogod, de forradalmi változásokra ne számítsatok.
Addig is örüljünk annak a ténynek, hogy a The Division után ez a játék lett az Ubisoft legjobban jövedelmező alkotása az elmúlt években, így talán borítékolható, hogy néhány éven belül jön a folytatás.
A Far Cry 5 március 27-én jelent meg PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra, mi utóbbin teszteltük a programot.
Pro:
- Tartalmas alapjáték,
- fantasztikus zenék,
- a Dunia Engine továbbra is pazar látványt nyújt,
- zseniális pályaszerkesztő,
- a lehetőségek végtelen tárháza.
Kontra:
- Apróbb bugok,
- véletlenszerűen spawnoló ellenfelek a legváratlanabb helyeken,
- PVP módra ráférne némi tuning,
- a játék egyeseknek egy idő után monotonná válhat.
85
oriic









