Hirdetés

F1 2016 teszt (Xbox One)

Menetrendszerűen érkezett a Codemasters Forma-1-es játéksorozatának idei része, de a brit fejlesztők ezúttal semmit nem bíztak a véletlenre. Itt van minden idők legjobb F1 játéka?

Teremtsünk legendát

Az angol Codemasters 2010 óta lát el bennünket a Forma-1 hivatalos videojáték változatával, és bár a sorozat mindig is szilárd alapokon nyugodott, a nagy áttörés valahogy elmaradt. A széria kezdett elszürkülni, aztán amikor úgy tűnt, sikerül felrázni a korabeli F1-es autók és pályák szerepeltetésével, ez az ág is elhalt. Az új konzolgeneráció kiváló lehetőséget adott arra, hogy új alapokra helyezzék a sorozatot, volt is egy év kihagyás (az igencsak jellegtelen F1 2014 csak előző generációs konzolokra jelent meg), ám a visszatérés nem sikerült tökéletesen. A tavalyi F1 játék nagyszerűen nézett ki, szintet lépett (immár konzolon is a 60 fps-t célozták meg), de tartalmilag borzasztóan hiányos volt. A kódolás mesterei azonban hallgattak a visszajelzésekre, tudták, hol kell javítani, és most elénk tették az eddigi legjobb Forma-1 játékukat.

F1 2016 Xbox One

Papíron természetesen nem sok minden változott, hiszen ez mégiscsak egy hivatalos, licenszelt videojáték, amit igencsak korlátok közé szorítanak a sportág szabályai. Megkapjuk a teljes 2016-os szezont az összes pályával, csapattal és versenyzővel. Visszatérő elem a karrier mód és a biztonsági autó, újdonság viszont a virtuális biztonsági autós szabály (VSC), de kapunk felvezető kört, sőt még manuális rajtolási lehetőséget is. Olybá tűnik, mintha a fejlesztők egy hosszú ellenőrzőlistán mentek volna végig, és gyakorlatilag mindent beletettek a játékba, amit a közönség valaha is hiányolt. Az igazán zseniális dolog nem is ez, hanem az, ahogy ezt a kismillió funkciót és lehetőséget egy elegáns, modern produkcióba öntötték.

A játék sava-borsa a karrier, amiről mindjárt részletesebben is értekezünk, de a tisztesség kedvéért azért vegyük sorra a többi játékmódot is. Teljesíthetünk komplett szezont egy választott versenyzővel is (ez független a karriertől), lehet menni külön versenyeket, küzdhetünk az idő ellen, és természetesen online multiplayer is rendelkezésre áll, ez 22 főt támogat, vagyis elméletben az egész mezőny elrajtolhat online versenyen is. A fejlesztők minden játékmódot tökéletesen oldottak meg, és nem voltak restek más játékok megoldásait sem átvenni. Time Trial módban például a világranglista hozzánk legközelebb eső szereplőjét rakja be mellénk a gép (akárcsak például a Forza Motorsport játékokban), és minél jobb köridőt érünk el, újabb és újabb riválisokat kapunk. Így ez a mód sem unalmas körözgetésből áll többé, van értelme gyakorolni és egyre jobb időket elérni.

F1 2016 Xbox One

Nagyszerűen működik az online mód is: nem kell sokat várni a következő versenyre, az autóválasztó képernyőn csak a még szabad ülésekből válogathatunk (tehát nem indulhat mondjuk húsz Ferrari), könnyen némíthatjuk a játékosokat, nincs lag – apróságok ezek, de mégsem: sok autós játék szenved ostoba hibáktól, ami az online játékot illeti, és lenyűgöző, hogy a Codemasters mennyire egyszerűen és elegánsan tudta megoldani ezeket.

Hirdetés

Világbajnok születik

Az igazi lényeg persze a karrier mód, amit a fejlesztők nem is győztek reklámozni megjelenés előtt. És bár azt túlzás lenne állítani, hogy feltalálták a spanyolviaszt, az tény, hogy ez az eddigi egyik (ha nem a) legjobb karrier, amit F1 játékban láthattunk. Részben a tervezése, részben pedig amiatt, mert szinte minden benne van, amit 2016-ban erről a sportról tudunk.

Kezdéskor mindjárt saját karaktert kell létrehoznunk, akihez avatart választhatunk, nemzetiséget (van Magyarország is), rajszámot és még egy sor dolgot beállíthatunk hozzá. Ezután jön a csapatválasztás. Ellentétben a korábbi játékokkal, most bármelyik csapatnál elkezdhetjük a pályafutásunkat, nincs megkötés, de az elvárások ennek függvényében változnak. A Mercedesnél nyilván a világbajnoki cím a tét, míg egy Manornál örülnek, ha ezt négy, vagy több szezon alatt érjük el. Ehhez nem elég jól versenyezni, az autót is fejleszteni kell, és itt jön képbe az F1 2016 egyik érdekes mechanikája.

F1 2016 Xbox One

Amikor megérkezünk egy versenyhétvégére, elsőként a szabadedzéseken kell részt vennünk. Ennek végre gyakorlati jelentősége is van, az edzéseken ugyanis különböző fejlesztési programokat teljesíthetünk. Ezekből három van: akklimatizálódás (ügyességi játék, minél jobban az ideális íven kell maradni az autóval, ezt kis „kapuk” jelzik), gumikímélés és kvalifikációs tempó felmérés. A három programot minél eredményesebben teljesítve, plusz még más, kisebb részfeladatokat végrehajtva a csapat úgynevezett fejlesztési pontokat kap, amikből versenyek között fejleszthetjük a kocsit. Így papíron lehetőség van arra, hogy egy McLaren a Ferrari elé kerüljön tudásban, ehhez persze rengeteg fejlesztés és több szezonnyi versenyzés kell. A karrierünk 10 évadot foglal magába, maximum ennyi idő alatt kell elérni minden célt, és valóra váltani minden álmot.

Az igazán jó dolog az F1 2016-ban, hogy a rengeteg funkció és szabály teljes mértékben skálázható. Ami olyan nagyon hiányzott a cég másik nagy játékából, a DiRT Rally-ból, az itt jelen van: a testreszabhatóság. Míg a ralis produkció egy zseniális játék volt tartalom és lehetőségek nélkül, addig az F1 2016 egy zseniális játék tele tartalommal és lehetőséggel. Állítható az edzések és a versenyek hossza, az időmérő felépítése (mehetünk egyetlen gyors kört is, nem muszáj a három szakaszt végigtaktikázni), a szabályok szigorúsága, a sérülésmodell, az ellenfelek nehézsége, manuális rajtok és boxkiállások, vezetési segítségek… Na tessék, akárcsak maga a játék, kezd ez is egy listára hasonlítani. A lényeg röviden: ebben a játékban az alkalmi játékosok és a legprofibb F1 rajongók is megtalálják az élményt és a megfelelő kihívást egyaránt.

F1 2016 Xbox One

Ez persze nem jelenti azt, hogy a karrier tökéletes: sok benne az ismétlődő elem (sajnos minden szabadedzésen ugyanazt a három feladatot ismételgetjük, a menedzserünk is mindig ugyanazokkal a mondatokkal telefonál), és igen sok befektetett időt igényel. A 21 versenyből álló szezon nagyon hosszú, minden edzés és verseny után töltő képernyőket nézegetünk, ilyen negatívumok tehát felhozhatók. Mégis, összességében félelmetes, mennyire jól összerakták ezt Southamben. A játék nem csinál belőlünk Forma-1-es pilótát, de minden kétséget kizáróan elhiteti velünk, hogy azok vagyunk. És ez a legnagyobb dicséret, amit egy ilyen játék kaphat.

Esemény a pályán

A Codemasters-féle F1 játékok mindig is nagyon erősek voltak játékmenetben. A vezetési modellel sosem volt probléma, és ez a helyzet most is. Az autók viselkedése tökéletesen visszaadja azt az érzést, amit a tévéközvetítések alapján várunk. Kiváló a tapadás, érezni a leszorító erőt, a gumikopást, a szélárnyékot, a nyitott DRS hatását. A mai Forma-1-es autók már közel sem annyira könnyen vezethetők, mint néhány évvel ezelőtti társaik. Ez már nem a befújt diffúzorok kora, itt bizony már táncol az autó feneke, ha túl korán vagy túl erősen lépünk a gázra. A fékezés is visszaadja a valóságot, erősen kell belelépni, majd fokozatosan felengedni a pedált (vagy a bal ravaszt), hogy ne blokkoljanak a kerekek. Bekapcsolt segítségekkel mindez jóval egyszerűbb, ezek nélkül viszont komoly ügyesség és érzék kell hozzá. Ha kifogjuk az esőt, akkor mindez hatványozottan igaz.

Verseny közben remek dolog, hogy szinte él körülöttünk a pálya. Na, nem grafikai értelemben, hanem események tekintetében. A gépi ellenfelek egymással is csatáznak, van akció a pályán (sokszor kissé túl sok is), a valóságnak megfelelő zászló szabályok vannak. A lekörözöttek rendben lehúzódnak előlünk, de a mesterséges intelligencia néha kissé túl korán húz be mögénk szélárnyékba, ezért viszonylag gyakori, hogy egyszerűen meglöknek, rosszabb esetben kiforgatnak a pályáról. Nem kellemes élmény, pláne, ha kikapcsoltuk a visszatekerés funkciót. Az is zavaró lehet, ha a boxból túl sokat beszélnek hozzánk, de szerencsére rá lehet szólni a versenymérnökre, hogy kussoljon (mármint tényleg, szó szerint így) – a boxutcával egyébként akár hangutasításokkal is kommunikálhatunk. Minden, de tényleg szinte minden itt van, ami a valóságban. A pályán zajló események és akciók, gumi stratégia, ami akár verseny közben is változhat, dinamikus időjárás, versenymérnök, az autó paramétereinek vezetés közbeni variálása – ezek a dolgok korábban is megvoltak már, de ennyire jól még sosem sikerült összerakni.

F1 2016 Xbox One

Sajnos technikailag már nem ennyire rózsás a helyzet. Ha valahol gyengélkedik az F1 2016, akkor az a látvány, legalábbis részben. A kinézettel nincs gond, megfelelő a kidolgozás, szép a bevilágítás, a megcélzott 60 fps képfrissítés viszont komoly kompromisszumokkal jár. Bár a mozgás többnyire stabil, a túlterhelt grafikus motor adaptív v-sync megoldással dolgozik, aminek eredménye a szinte folyamatos képtörés. Ez leginkább a városi pályákon (Monaco, Baku) nyilvánvaló, de olyan mértékben, hogy szinte minden fordulás közben csak úgy hullámzik a háttér. Ez nagyon zavaró, és emiatt sokszor maga a mozgás sem tűnik elég simának. Nincs meg az az egységes, tükörsima érzés, ami például a DiRT Rally-ban jellemző.

Kisebb hibáktól és bugoktól sem mentes a program, legalábbis az e sorok írásakor elérhető 1.1-es verzió. Az akklimatizációs teszten például a játék sokszor dönt úgy, hogy érvényteleníti a kanyarvételt, még akkor is, ha teljesen jól áthaladtunk a „kapukon”. A textúrák betöltése lassú, az átvezető jeleneteknél gyakran késik, de olyan is volt, hogy a versenyző kesztyűje egész verseny alatt csak egy szürke homály volt. Itt-ott beragadó hangeffektek, vagy a verseny végén kimaradó átvezetők is csorbítják az élményt, még ha ezek viszonylag ritkák is. Figyelembe véve a játék méretét és összetettségét, ezek nem főbenjáró problémák, néhány foltozással helyrehozhatók.

Az F1 2016 nemcsak a Codemasters eddigi legjobb Forma-1 játéka, de talán minden idők legjobbja is. Hat év kellett hozzá, hogy minden összeálljon, de úgy tűnik, ez most sikerült. Tartalomban és funkciókban hiánytalan, minőségben pedig élvonalbeli produkció. Bele lehet kötni apróságokba, csúsztak be technikai hibák és optimalizálatlanságok (amik vélhetően leginkább az Xbox One változatot érintik), de ezek elhanyagolhatók a játék egészéhez képest. Soha nem volt még olyan F1 játék, ami ennyire pontosan, részletesen és élethűen visszaadta volna a sport valódi élményét. Aki rajongója a száguldó cirkusznak, annak abszolút kötelező vétel, aki pedig általában szereti az autós játékokat, annak is nagyon ajánlott. Ezt nehéz lesz jövőre felülmúlni.

Pro:

  • Tartalmas, összetett karrier mód;
  • minden igényt kielégítő játékmódok és lehetőségek;
  • páratlan vezetési élmény;
  • minden benne van, ami elvárható.

Kontra:

  • Folyamatos, zavaró képtörés;
  • hosszútávon önismétlővé válik;
  • kisebb bugok.

90

dreampage

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

  • MX Nitro teszt (PS4)

    A kerekek mélyen belemarnak a murvába és szélsebesen repítenek egy méretes rámpa felé, hogy több méterre emelkedjünk a földtől extrém figurákat bemutatva.

  • Micro Machines World Series teszt (Xbox One)

    A Micro Machines egykor a legismertebb sorozatok közé tartozott: az aprócska, otthoni környezetben száguldó autók hatalmas mókát jelentettek.

  • F1 2017 teszt (Xbox One)

    Menetrendszerűen érkezett a Codemasters Forma-1-es játéka, a brit fejlesztők pedig mindent beleadtak a 2017-es csomag tartalmát illetően, egyáltalán nem csak egy egyszerű frissítésről beszélünk.

  • Nyár végén jön az F1 2018 (PC, XO, PS4)

    A fejlesztők elmondták, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a rajongók véleményére és visszajelzéseire, hiszen ők azok, akik igazán tudják, mire van szükségük.

Előzmények