Hirdetés
A koreai ESTSoft játéka 2006-ban jelent meg Európában, akkor még fizetős MMO-ként. Nem sokkal később átváltotttak az ingyenes, micropaymentes metódusra - nagyszerű döntés volt, hisz a játék azóta is nagy sikernek örvend. Napról napra nő a játékosok száma, folyamatosan érkeznek a kisebb-nagyobb frissítések (nemrég például a teljes kezelőfelületet átalakították) és a különféle eventek. De azért ássunk kicsit mélyebbre is: milyen is ez a Cabal?
A játék MMORPG-hez méltón karakterünk megalkotásával kezdődik. Hat kaszt áll rendelkezésünkre - Warrior, Blader, Wizard, Force Archer, Force Shielder, Force Blader -, a nevükből szerintem kitalálható, hogy mit tudnak. Testreszabási lehetőség nincs sok, de később a játékban kellő pénzösszegért kedvünkre módosíthatjuk karakterünk, akár még télapónak is öltözhetünk. Tényleg. Ha készen állunk, akkor a kezdővárosban találjuk magunk (kasztonként változik). Talán sokaknak nem fog tetszeni, hogy a Cabal világa nem egy összefüggő térképből áll, hanem több, kisebb helyből melyek közt ún. Warp Gate-ek segítségével közlekedhetünk. A változatosságra azonban nem lehet panasz - fantasy és sci-fi elemek egyaránt megtalálhatók a játékban. A teljesség igénye nélkül: sűrű esőerdő, elhagyatott vasútállomás, forró sivatag.. Bárcsak a küldetések is ilyen változatosak lennének. Azok ugyanis kimerülnek annyiban, hogy "menj el ide, beszélj vele, és gyere vissza" vagy esetleg "ölj meg 10 lilapettyes vérnyulat". Kár.. A játékmenet egyébként a szokásos: szorgosan (?) csinálgatjuk a questeket, egyre jobb cuccokhoz jutunk, és ami a legfontosabb: szinteket lépünk. A szinthatár 170 (nemsokára 180), aminek elérése nem könnyű, főleg hogy a szintlépés mellett skilljeink (azaz képességeink) fejlesztésére is ügyelnünk kell. A skillek két csoportra vannak osztva: Sword és Magic. Ha sword skilleket használunk, akkor értelemszerűen a sword rankunk fejlődik, így egyre erősebb (sword) skillekre tehetünk szert. Egyszerűnek tűnik így, leírva, azonban rengeteg időt emészt fel - bár a készítők már sokat javítottak a helyzeten, még így is muszáj grindelni..
Akkor sem kell a falnak szaladni, ha elfogytak a questek, ugyanis rengeteg más lehetőségünk is van a fejlődésre. Például ott vannak a dungeonok.. Ezekből igen sok van, így kedvünkre válogathatunk: van 30 perces és 3 órás (!) is, van amit egyedül is végigvihetünk, és olyan is van, amihez elengedhetetlen egy hatfős csoport. Az egyszerűbbek általában kimerülnek abban, hogy helyiségről helyiségre haladunk miközben különböző bossokat ölünk meg és kincsesládákat nyitogatunk. A bonyolult dungeonok már inkább labirintushoz hasonlítanak - itt már kőkemény csapatmunka szükséges és gyakran még az agyunkat is használni kell. Ha pedig félsz a szűk, zárt helyektől vagy nem tudod, hogy kell használni az agyad, tudom ajánlani a háborúkat. A játék két nemzete (Procyon és Capella) közt folyamatos háború dúl, és itt most nem csak a PvP-re gondolok: négyóránként külön térképen csaphat össze a két nemzet bőséges jutalmakért. (Na jó, a jutalmak annyira nem jók, de az élmény miatt mindenképp megéri..:) ) Minden tizedik szint elérése után kapunk valami finomságot. Például a Battle Mode-ok használatát, melynek segítségével egy wizard pl. kis ideig egyszerrre két varázslatot is használhat, vagy egy force archer például lecserélheti íját két pisztolyra. Harmincas szinten megkapjuk a kombózás lehetőségét, így kedvünk szerint egybefűzhetjük támadásainkat ezzel jócskán megnövelve a gyorsaságot és sebzést (persze nem árt a jó ritmusérzék!). Ötvenes szinten már craftolhatunk is, bár ez a leginkább vitatott része a játéknak - iszonyatosan drága, és nagyon nagy szerencse kell hozzá.. Apropó szerencse. Abból nagyon-nagyon sok kell a sikerhez, a Cabal ilyen szempontból ugyanis kifejezetten gonosz. Hogy mit értek ezalatt? Egyesek lehet, hogy évekig ölik a szörnyeket XY tárgy reményében sikertelenül, másnak pedig lehet hogy az első napján esik egy ilyen. Ebből rengeteg konfliktus adódott a fórumokon - a GM-ek ugyanis nem akarnak változtatni, szerintük minden úgy jó, ahogy van. Végül pedig nem maradt hátra más, mint a technikai oldal. Annak ellenére, hogy négy éves a játék, szerintem sok mai MMO-t is lealáz a grafikája. A skillek nagyon látványosak és egyediek, a készítők fantáziája határtalan (értsd: remekül néznek ki a ruhák és fegyverek), a tájak gyönyörűek. A hangokkal csak annyi a baj, hogy hamar önismétlővé válnak a különböző helyek háttérzenéi, de hát annyi baj legyen - ha nagyon zavar, akár saját zenéinket is berakhatjuk. :)
Két dolgot említenék még zárásként: egyrészt azt, hogy az Item Shopot én eléggé fairnek találtam, tehát nem kötelező valódi pénzt áldozni azért, hogy jók legyünk a játékban - és ez manapság dicséretes. A másik, hogy mi, magyarok jelentős számban jelen vagyunk a játékban - olyannyira, hogy a hivatalos fórumon van külön magyar-szekció is, sőt az egyik szerveren van magyar Game Advisor (~felügyelő) is. Végszó: az MMOk általános hibáit leszámítva egy remek játék, jónéhány egyedi elemmel. Ha teheted, próbáld ki.
Bigadam