Hirdetés

Beyond: Two Souls - teszt

A Quantic Dream döbbenetes látványvilágot kínáló kalandjátéka két táborra osztja a játékosokat. A csalódottak több szempontból visszalépésnek érzik, a lelkesek táborába tartozók pedig a műfaj új etalonját látják benne.

Nézünk, mint a moziban

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Beyond: Two Souls egyike 2013 legjobban várt játékainak. Annak ellenére, hogy a kalandjátékokat a legnépszerűbb műfajok közé sorolni viszont erős túlzás lenne. A Quantic Dream-nek azonban már korábbi kalandjátékaival is sikerült nem csak a kategória elkötelezett híveinek, de a játékosok jóval szélesebb körének emlékezetes élményt nyújtani. Már a 2005-ben kiadott Fahrenheit-ben megjelent az a technológia, ami alaposan megemeli a játék kínálta vizuális élményt. Öt év fejlesztés után 2010-ben a Heavy Rain pedig már nem csak kalandjátékhoz mérten nevezhető sikeresnek kétmillió feletti eladásaival, ráadásul ezt a figyelemre méltó eredményt PS3 exkluzív címként érte el. Ilyen előzmények után a 2012-ben az E3 Sony tájékoztatóján bejelentett új Quantic Dream játéknak nem csak egyszerűen megjelenését várták sokan, de többségünkben komoly elvárások is megfogalmazódtak a legújabb interaktív mozival kapcsolatban.

Az már az első értékelésekből kiviláglott, hogy David Cage játszható mozija nem mindenki elvárásainak felelt meg. Csak simán jó, vagy „időtöltésnek éppen elmegy” kategóriába keveseknél került a Beyond: Two Souls. A szaksajtótól kapott pontszámok szerint vagy nagyon bejött, vagy komoly csalódást okozott a játék, aminek okát nem is kell nagyon kutatni.

Vizuális élmény szempontjából lehengerlő, amit a Beyond: Two Souls kínál. Valódi, s még csak nem is másodvonalbeli színészek játsszák a történet két legfontosabb – emberi – szereplőjét. A „felnőtt” Jodie-t alakító Ellen Page és a hozzá kötődő túlvilági entitás, Aiden kapcsolatát vizsgáló orvos csoport vezetőjét megformáló Willem Dafoe nem csak hangját, arcvonásait és néhány mozdulatát kölcsönözte a karakternek. Megszámlálhatatlan mozdulat mellett, a kulcsjelenetekben a színészek minden apró rezdülése digitalizálva került a játékba, és nem csupán ajakszinkron és néhány elnagyolt grimasz kíséri a párbeszédeket, igen részletesen animált mimikájuknak köszönhető érzelmek tükröződnek a karakterek arcán. A filmes hatást tovább erősíti a moziból ismerős kamerakezelés, a megkomponált vágások, a fontos mozzanatokat és párbeszédeket kiemelő közelképek.

Kimondottan keresve a hibákat, persze rá lehet bukkanni jó néhányra. A ruhák néhol furcsán mozdulatlan gyűrődései, nem túl hajszerűen viselkedő frizura, vagy egy táska fizikai törvényekkel dacoló vállszíja mind azt mutatja, hogy akad még fejleszteni való a digitalizálás részletességének területén.  A történetbe azonban bőven bele lehet annyira feledkezni, hogy mindezek az apróságok egy cseppet sem csorbítják az élményt: csak nézünk, mint a moziban.
A történet is bőszen versenyre kelhet egy hollywoodi blockbusterrel, sőt bőven lehetne sorolni olyan filmeket amiket kevésbé kidolgozott forgatókönyvvel készítettek el hatalmas pénzekből az álomgyárban.  A Beyond: Two Souls egy lány és a hozzá kapcsolódó szellem történetét meséli el. Jodie mióta eszét tudja kapcsolatban áll egy testetlen, túlvilági entitással Aidennel. A való világra némi befolyást gyakorolni bíró, tárgyakat mozgatni, de akár emberi testek feletti uralmat átvenni képes „szellemmel” kapcsolatban álló, megmagyarázhatatlan baleseteket okozó és elszenvedő kislány rövid úton egy szupertitkos kutatás alanya lesz. További részleteket leírni azonban otromba spoilerezés lenne, hiszen a történet megismerése még a látványvilágnál is fontosabb összetevője a játékélménynek.

David Cage a sztorit még tovább csavarta azzal, hogy a Beyond: Two Souls egyáltalán nem időrendben veszi sorra Jodie és Aiden összekapcsolódott létezésének mozzanatait. Az idővonalon ugrálva gyakorta előbb szembesülünk egy, hirtelenjében érthetetlen történéssel vagy helyzettel, mint annak mindent megmagyarázó kiváltó okával vagy előzményével. Jó példa erre a prológus, mivel az első elénk kerülő jelenet a játék által felölelt idővonalnak igencsak a végén áll.

Az így időben cseppet megkavart sztori lekövetését nagyban megkönnyíti, hogy az idehaza forgalomba hozott Beyond: Two Souls lemezeken a bekapcsolható feliratok között a magyar is megtalálható. Így nem csak azoknak juthat ki az interaktív mozi-élményből, aki kellő mértékben értenek valamely szinkron-nyelven, vagy rá tudják bírni a szinkrontolmácsolásra angolul, németül vagy franciául beszélő barátjukat, családtagjukat.

Mert jobban film, mint játék

Ennyi pozitív tulajdonság mellett a Janus-arcú ponttáblázat egyértelmű indoka a Beyond: Two Souls által nyújtott játék-élmény elmaradása az előzetes elvárásoktól. Ezen a területen ugyanis nemhogy jelentős fejlődést nem, de bizonyos tekintetben jól érezhető visszalépést mutat a Quantic Dream legújabb játéka a gyorsan etalonná vált Heavy Rain-hez képest.

Hirdetés

Azon persze senki nem lepődött volna meg, hogy nem egy végtelen szabadságot nyújtó sandbox környezetet kínál, végtére is a történet egy kalandjáték sava-borsa, amit az opcionális mellékszálak jobbára csak felhígítani tudnának. A Heavy Rain veteránjaiban az viszont már hiányérzetet kelthet, hogy a Beyond: Two Souls korántsem veszi olyan szinten figyelembe a játékos döntéseit. Gyakorlati különbséget nem igazán lehet felfedezni a történésekben, ha egy beszélgetésben totálisan őszinteséget vagy éppen az össze-vissza hazudozást választjuk.

Míg magában a történetet nem igazán, azért a megszerezhető trófeákat befolyásolja a játékos néhány döntése, illetve teljesítménye. Az igazán elszánt játékosokat sarkalhatja többszöri nekifutásra, hogy rejtett pontokat felfedezve, vagy minden megmenthető karaktert megmentve, az akció jelenetekben egyszer sem hibázva „kimaxolják” a játékot. A kevésbé elkötelezett gamerek számára azonban inkább olyasmi lesz, mint egy kedvelt film Blu-ray kiadása, amit időnként le-levesznek a polcról és újra megnézik annak ellenére, hogy már ismerik a végkifejletet.

Másik igencsak megosztónak bizonyult tulajdonság a játék irányítása. A nehézségi fok beállításaként két lehetőséget, egy gyakorlott videojátékosoknak szánt és egy a kontrollert újdonságként magukhoz ragadó filmbarátokra optimalizált irányítást kínáló Beyond: Two Souls quick time eventjei viszonylag sok kritikát kaptak. A magam részéről egyedül Jodie akciójeleneteinek irányítása során találtam bosszantónak, hogy látvány oldalról nagyon is helyénvaló kameraváltások közepette csúnyán bele lehet zavarodni a helyes irány kiválasztásába. A futás vagy verekedés közben ugyanis az a feladatunk, hogy a kulcs pillanatban a jobb kar megfelelő irányba mozdításával adjunk utasítást a helyes mozdulat (akadály átugrása, védekezés, ütés, stb) elvégzésére. Sokadjára újrakezdeni ugyanazt a jelenetet csak azért mert az utolsó pillanatban váltó nézet miatt nem jobbra, hanem átlósan felfelé kellett volna mozdítani a kart, igen frusztráló tud lenni még egy ennyire látványos játékban is. Már csak azért is, mert éppen a látvány miatt a harcjelenetek gyakorlatilag az utolsó rezdülésig scripteltek, még csak az ütés-védekezés sorrendje sem változik.

Kooperatív telefon :

A Beyond: Two Souls egyedi vonásai közé tartozik, hogy a játékot nem csak a PS3 kontrollerével de iOS vagy Android operációs rendszeren futtatható alkalmazással is lehet irányítani. Az adott „szakáruházból” ingyenesen beszerezhető alkalmazás hálózaton keresztül illeszthető a játékhoz. Ennek köszönhetően második kontroller nélkül is lehetőség van Jodie és Aiden kooperatív irányításra.

Ugyanakkor Aiden irányításáról azt kell mondanunk, hogy kellemesen ötletes és jól kezelhető. Az ajtókon és falakon is áthatolni képes éteri lény különféle cselekedeit fénylő energia-gombócok megfelelő irányba mozdításával vagy pozícióban tartásával lehet kiváltani. Kapcsolókat átbillenteni a fókuszba fogásuk után a labdacsok hátrahúzásával és kellő energiával való feltöltődésük után egyszerű kiengedésével lehet. Jodie fájdalmainak enyhítéséhez viszont a karok segítségével oda kell irányítani és rajta tartani sérült területen a szellemi energia, gyógyításra is képes labdacsait.

A Beyond: Two Souls által kínált pozitív és negatív tapasztalatokat egészében szemlélve elmondható a Quantic Dream alkotásáról, hogy a Sony lassan búcsúzó konzoljának képességeit példásan kihasználó, a hagyományosan definiált kalandjátéktól minden eddiginél jobban eltávolodó, igazán filmes élményt kínáló interaktív szórakozási forma. Azon játékosoknak, akik a legjobb kalandjátékot keresik, inkább csalódás, de biztosan számtalan gamer meglátja benne az új fajta szórakozást. Ideális esetben csak az első és nem az egyetlen fecske lesz, s néhány év múlva a házi-moziban már rendszeresen szórakoztathatjuk magunkat interaktív filmekkel is.

Értékelés
8 Játékmenet:
A Beyond: Two Souls igazi csőjáték. Nincsenek alternatív szálak, és elkalandozás a történettől, ami a fejlesztő legutóbbi kalandjátékával összevetve kimondott visszalépésként hat. Quick Time Eventjeinek irányításban is akadnak bosszantó elemek is, ugyanakkor a mobileszközök kontrollerként való használatának lehetősége szokatlanságával érdekességet hoz ezen a területen. A bekapcsolható magyar feliratnak köszönhetően a játékosok jóval szélesebb körének tud élvezetet nyújtani.
10 Hangulat:
A történet kidolgozottságára nem lehet panasz, jóval gyengébb sci-fi trillereket is láttunk már a moziban, mégsem éreztük teljesen elfecsérelt időnek a velük töltött másfél-két órát. Megvalósításának köszönhetően valóban képes sugározni azt, de legalábbis közel olyan hangulatot amit David Cage a játékosokban kelteni szeretett volna a játék egyes jeleneteiben.
10

Grafika:

Jó színészek kiváló munkájának minőségi és aprólékos digitalizálása alkotja a grafika gerincét. Az igazi filmes élményt még a jobbára csak háttérben felfedezhető grafikai bakik sem tudják elrontani. Döbbenetes látványvilágába nagyon könnyű belefeledkezni, akár annyira, hogy egy párbeszéd vagy monológ után pár másodpercre kell, amíg a játékos ráébred, hogy az ő cselevésére vár a játék.

9 Hangok:
Ízlés kérdése is, de soundtrackje önmagában valószínűleg nem lenne sikeres. A hangulat megteremtésében viszont jelentős szerepe van, amit hiba nélkül be is tölt. Oscar díjra jelölt színészektől pedig nem meglepő egy remek, az érzelmeket hangban is megjelenítő szinkron.
9

Összességében:
Megosztó cím a Beyond: Two Souls. Amennyiben kalandjátékként, főleg a Quantic Dream előző játékához viszonyítva értékelnénk, nem érdemelne ilyen magas pontszámot. Azonban ha nem egy nagyon kötött pályát kínáló, alternatív történeti szálaktól mentes játéknak, hanem egy nagyon interaktív filmnek tekintjük, egy stílusteremtési kísérletnek, akkor: Az elképzelés nagyon jó, a megvalósítás több vonatkozásban is remek és várjuk a technológia fejlődés következő lépcsőjét legalább ennyire gondosan kiaknázó interaktív mozi megszületését.

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

Előzmények