Radeon R9 285: egyikkel ad, másikkal elvesz

Tesztkonfig, fogyasztás, hűtés, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák Sapphire Dual-X R9 285 2048 MB (Catalyst 14.7 beta2)
HIS R9 280 IceQ X2 3072 MB (Catalyst 14.7 beta2)
Gigabyte Radeon R9 280X 3072 MB (Catalyst 14.7 beta2)
MSI Radeon R9 270X 2048 MB (Catalyst 14.7 beta2)
NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (Geforce driver 340.52)
Gigabyte GeForce GTX 760 2048 MB (Geforce driver 340.52)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Acer B326HUL (32")
Operációs rendszer Windows 8.1 64 bit

Tesztünkhöz Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeltük, ami mellé 16 GB, G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD-től kapott elérhető 14.7-es beta2 driverrel teszteltük.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1080-as, illetve 2560x1440-es felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függően magasra vagy maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 4 (DirectX 11.1) – motor: Frostbite 3 / műfaj: FPS
  • Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • GRID 2 (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Thief (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját a közelmúltban megváltoztattuk kissé. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért az elődöt a Battlefield 4 váltotta, a Bioshock helyét a Batman: Arkham Origins vette át, míg a DiRT Showdown-t a GRID 2-re cseréltük le, illetve a Metróból is az újabb rész került a pakkba. Végül, de nem utolsósorban a Sleeping Dogs helyére a legújabb Thief epizódot pakoltuk be.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a GRID 2-nél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Batman, Metro, Hitman: Absolution, Company of Heroes 2, valamint a Thief és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 4-nél az első küldetés víz alatti perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük.

A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.

Fogyasztás

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett kisebb változás még, hogy már a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.

A jóval alacsonyabb TDP ellenére az R9 285 18 wattal kért többet az R9 280-nál.

Hűtés

A GPU hőmérséklete 60 °C környékén tetőzött, míg a légkavarók terhelés mellett nagyjából 1800-as percenkénti fordulatot tettek meg, ami üresjáratban nem sokat csökkent. Utóbbiból fakadóan a kártya kissé hangos volt üresjáratban, viszont terhelés melletti zajszintje átlagosnak tekinthető.

Tuning

Természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.

A GPU órajelét 1139 MHz-re sikerült megemelnünk, a memóriáét pedig 1600 MHz-re, ahol az előbbi kifejezetten jó eredménynek tekinthető.

VGA megnevezése Radeon R9 285 Radeon R9 280 Radeon R9 280X Radeon R9 270X GeForce GTX 760
Kódnév Tonga Tahiti PRO Tahiti XT Pitcairn XT GK104
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN Kepler
Tranzisztorok száma 5 milliárd 4,31 milliárd 2,8 milliárd 3,54 milliárd
GPU lapka mérete 359 mm2 365 mm2 212 mm2 294 mm2
GPU alap/turbó órajel 918 MHz 827/933 MHz 1000 MHz 1050 MHz 980/1033 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 324 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 1792 2048 1280 1152
Textúrázók száma 112 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
80 textúracímző
és -szűrő
96 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32)
Memória mérete 2048 MB 3072 MB 2048 MB
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 384 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1400 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5) 1500 MHz (GDDR5) 1400 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 179 200 MB/s 240 000 MB/s 288 000 MB/s 179 200 MB/s 192 260 MB/s
Támogatott DirectX 11.2 11
Dedikált HD transzkódoló VCE NVENC
HD képanyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP 190 watt 250 watt 250 watt 180 watt 170 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés