- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- TCL LCD és LED TV-k
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- GoPro Topic
- eGPU tapasztalatok
Hirdetés
-
Samsung Univerzum: Az S23-at is megbabonázta a Galaxy AI
ma Rengeteg Samsung megkapja az AI alapú nyelvi, képi és keresőfunkciókat.
-
Agyi chipes gyártóba fektetett a kriptocég
it A Tether 200 millió dollárt fektet a Blackrock Neurotech agyi chipes vállalatba.
-
Friss traileren a Commandos Origins
gp A játék elvileg idén debütál, első naptól elérhető lesz Game Pass előfizetők számára.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Alaaf Pi
aktív tag
Csak egyre jobban ott van már tízévesen, hogy egy sérülés, egy tönkrement akármi GTK. És akkor már nem fogják tovább elhasználni. Folyamatosan pörgő autó esetében, kevesebb év alatt megtett minimális tervezési élettartam esetén kevesebb tartalék marad így az autóban statisztikailag.
Ha elméleti maximum saccperhas 30% javulás helyett tudunk 10-155-ot fogni, már az is sokat lendít a városok élhetőségén. Ennél szerintem többet lehet. A mindenki mindenhova egyszerre akar menninek egyéb korlátjai vannak manapság is: úthálózat kapacitása, adott hely befogadóképessége stb., így nem akar mindenki egyszerre a tengerpartra menni. -
Ed_007
aktív tag
válasz Alaaf Pi #389 üzenetére
Azt ugye tudod, hogy a problémára nem adtál választ? (T.i. többnyire mindenki ugyanazokban az idősávokban akarja használni az autóját - ha ezekre az idősávokra méretezik a rendelkezésre álló autómennyiséget, még több fog állni az idősávokon kívül; ha pedig a csúcshasználaton kívüli idősávra, akkor sokan maradnak majd hoppon, amikor ténylegesen autózni akarnak).
A "rém egyszerű helyzetek" általában azt jelentik, hogy "boldogok a lelki szegények", mert olyanok hoznak döntést/akarnak döntést hozni, akik nem látják át a helyzetet, de nem is zavarja őket, mivel a döntéseik másokat érintenek, a saját kiskapuikat pedig már kialakították.
-
Ed_007
aktív tag
válasz tordaitibi #391 üzenetére
Nekem kicsit karcsúnak tűnik hogy a teljes autómennyiségnek csak 5 %-a van egyszerre mozgásban az utakon.
Vegyük pl. azokat a szülőket, akik óvodába, iskolába stb. hordják a gyerekeket - ők tutira kb. azonos időben használják az autóikat. A bennünket "érintő" gyermektömeg esetében kb. 80% autóztatja a gyerekeket, vagy saját autóval, vagy taxival/autómegosztóval. Tételezzünk fel félórás utat és egyórás időtávú beérkezést, az azt feltételezi, hogy 40% autó van az úton. (Több, mert az óvodából/iskolából még munkahelyre is mennek vagy hazavezetnek.)
A munkahelyeim esetében is ha csak abból indulok ki, mennyi a teljes munkavállalói létszámhoz viszonyítva az igényelt parkolóhelyek száma, ott is kb. 80% az autós. Ha félórás utat becsülök (általában azért sokkal időigényesebb), és feltételezzük, hogy kétórás időtávon belül érkeznek be a munkavállalók, az is 20% autó az úton.
Ha átlagoljuk a teljes napot, beleértve az éjszakát, akkor már elfogadható lehet az 5% - no de az nem a csúcs.
Azt is érdemes figyelembe venni, hogy amelyik szülő gyermekülésben szállítja a gyerekét, az gyermeküléses autót akar mindenkor, azaz nem mindegy neki, milyen autó áll éppen rendelkezésre. Maradva a gyermekülésnél, az is lényeges, milyen a gyermekülés a többféle méretből. Ha több gyermeket is szállít, akkor több gyermekülés is kell. Autómegosztó használatakor olyan autót kapni, amely két/több megfelelő méretű gyermekülést tartalmaz, eléggé korlátozza az esélyt, hogy időben ott legyen az autó. Ha meg nincs autó, akkor álldogálnak az óvodánál/iskolánál a gyerekekkel kézenfogva az esőben (például)...
Az autómegosztó szerintem az autót csak ritkán használóknak megfelelő, illetve azoknak, akik egyedül vagy legfeljebb párosan akarnak utazgatni és nem zavarja őket, ha akár órákat kell várakozni az autóra (ami azt jelenti, hogy akár órákban mérhető eltérés lesz a tervezett és tényleges érkezésben).
-
Alaaf Pi
aktív tag
Mivel már eleve sokan járnak irodai munka esetén is korábban, így az általuk használt autót a következő körbe viheti a normál időben járó, majd a kilencre. Délután ugyanez. Műszakos rendben dolgozóknál szintén megoldható, fele parkoló kell konkrétan. Óvodában már héttől lehet általában vinni a gyereket, elhozni is legalább egy óra intervallumban lehet, valamint sokaknak nincs iskolába, óvodába hurcibálandó gyereke.
-
senior tag
válasz Alaaf Pi #404 üzenetére
Próbáld máshogyan nézni. Jelenleg az országban adott napon van X gépjárművel utazás, aminek során az autók megtesznek összesen Y km-t. Ha holnap varázsütésre eltöröljük a gépjármű tulajdonlást, és csak (sofőr nélküli) önvezető bérautók (taxik) közlekedhetnek, akkor is lesz egy adott napon X gépjárművel utazás, aminek során a gépjárművek megteszik utassal ugyanazt az Y km-t. Csakhogy emellett a bérautóknak még meg kell tenniük további Z kilométert is (üresen), amikor mennek a következő utasért. Szóval spóroltál pár parkolóhelyet, cserébe nagyobbak lesznek a dugók. (Meg az energiafelhasználás) És mivel a bérautók többet mennek (jelentős részben üresen), mint korábban a magántulajdonúak, így hamarabb elhasználódnak, azaz egy adott időszak alatt többet is kell gyártani belőlük, amit vagy ellensúlyoz, hogy kevesebbet esz meg a rozsda idő előtt, vagy nem.
[ Szerkesztve ]
''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''
-
-
Ed_007
aktív tag
válasz Alaaf Pi #404 üzenetére
Egyrészt ugyanazt írod, amit én ("elhozni is legalább egy óra intervallumban lehet"), másrészt (ahogyan Mr K írta) elfogadva a Te állításodat sokkal több mozgás lenne az utakon az üres autókkal, harmadrészt időben nem annyira elosztott a munkábajárás/hazajárás, mint ahogyan elképzeled, negyedrészt azt feltételezed, hogy az autót használóknak a saját idejük és egészségük semmit sem ér.
Nekem ma pl. 10 utam volt autóval (nem értékesítés, nem taxizás - ennyi megbeszélés, ügyintézés volt). Ha mindig csak negyed órát kellett volna várnom autóra, az két és fél óra lett volna - kösz', ezt elkerülném; plusz saját autót használva mindig csak azt vittem be a megbeszélésre, ami éppen szükséges volt, a többit hagytam az autóban. Megosztott autónál ezt nem tehetem meg, valamennyi megbeszélésre magamra akasztgathattam volna mindent, ami az adott napon szükséges volt, plusz szívtam/tapogattam volna azt a vírus/baktériumfelhőt, amit az előttem az adott járművet használók hátrahagytak.
Nagyon elméleti, elefántcsonttornyos a megközelítésed - szerintem; de egyébként jó megosztott autóhasználatot, ha neked bejött.
-
senior tag
És? (Az álló autó aznap elvan a garázsban/utcán, nem termel CO2-t, nem okoz dugót, nem amortizálódik a motorja. Nem számít. És majd megy egy másik nap. Viszont sokkal tovább fog tartani, mintha mindig kölcsön lenne adva, mikor nincs rá szükség.)
Mindegy hogy egyszerre vesztek húszan 20 autót és mindenki a sajátjával évente megy 15 ezer km-t, majd 20 év múlva mindenki leselejtezi a sajátját, VAGY 20 éven keresztül minden évben közösen vesztek egy autót, és közösen használva beleraktok 300 ezer km-t, majd selejtezitek. (Utóbbit a gyakorlatban nem lehet megoldani, mert lesznek ütközések, de mutatja, hogy az osztott használat nem jelenti azt, hogy kevesebb autót kellene gyártani.)
DE nem mindegy, hogy ha húszan önvezető bérautót használtok, mert mert ahhoz, hogy mindenki leutazhassa benne az évi 15 ezer km-ét, a bérautónak fejenként (mondjuk) 20 ezer km-t kell megtennie (mert mindig üresen elmegy értetek a telephelyéről (vagy valahonnan máshonnan), és csak utána visz el benneteket, ahová éppen mentek). Azaz 20-an 400 ezer km-ert mentek. Azaz vagy tartósabb (bér)gépjármű kell, vagy nem évente kell cserélni, hanem 9 havonta. És még ha tartósabb is (végül is csak egy évig kell bírnia), akkor is 33%-kal több benzin kell bele évente.
''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''
-
Reggie0
félisten
Az allo auto aznap helyettesithette volna valaki masnak az autojat. Pont ez a lenyege, hogy az allasidoket hasznositani lehet, igy kevesebb autora van szukseg.
Ha 20 even at evente vesznek uj autot, akkor mindig a legujabb technologiaval fogjak hasznalni, mig ha 20 evre vesznek autot, akkor elavult szarok 20 even at pofogik tele a varost.
(Utóbbit a gyakorlatban nem lehet megoldani, mert lesznek ütközések, de mutatja, hogy az osztott használat nem jelenti azt, hogy kevesebb autót kellene gyártani.)
De azt, mert vannak olyan autok amik nincsenk hasznalatban, erre hivatkoztam W-vel. Ezt meg lehet sporolni.A berautonak nem kell uresen jarnia a telephelyerol, allhat ott is ahol eppen utoljara hasznaltak.
Te felreerted a berauto lenyeget: nem a parhuzamos hasznalatot kell csokkentenie, hanem a kihasznaltsagot novelnie. Marpedig azt tudjuk, hogy az osszes allomanyban levo autot sosem hasznaljak egyszerre, igy a nem hasznaltakkal csokkenteni lehet az allomanyt.
[ Szerkesztve ]
-
senior tag
A példában 20 év alatt 20 autót amortizáltak le akkor is, ha mindenki saját autót használt, meg akkor is ha közösen használták és gyakrabban cserélték. (Az összesen megtett út 20 év alatt mindkét esetben 6 millió km.) Az én példám keretében el tudnád magyarázni, hogy neked miért jön ki kevesebb? Mert nem értem.
''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''
-
Reggie0
félisten
Mert rossz a peldad. Mintha az osszeadast probalnad bemutatni az 1+1=2-vel majd kijelented, hogy barmilyen ket szamot osszeadsz az 2 lesz ezek szerint... A 20 autotulajdonosbol 20 hasznal egyszerre autot egyaltalan nem reprezentativ.
Tehat ismet mondom neked: Nem hasznaljak minden nap az osszes allomanyban levo autot, hanem csak egy bizonyos szazalekat. Tehat valojaban a 20 emberbol csak 10(vagy annyi se) ul egyszerre autoba, tehat csak 10 auto kell, mig ha mindenki venne autot akkor 20 auto kene.
[ Szerkesztve ]
-
senior tag
Igen. A te példádban egyszerre nem 20 autó lenne forgalomban, csak 10. Viszont kétszer olyan gyorsan használódna el (hiszen minden autót átlag ketten használnak, azaz kétszer annyit megy.) Azaz ugyanannyit kellene gyártani. És az úton is pontosan ugyanannyian lennének. (Eddig hétfőn én foglaltam az utat a saját autómmal, kedden a szomszéd a sajátjával. Ha osztozunk, akkor hétfőn én foglalom az utat a közössel, kedden pedig a szomszéd a közössel. Parkolóhely persze fele annyi kellene.)
''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''
-
Reggie0
félisten
Azert nem ennyire fekete feher. Igy tobb parkolohely maradna, azaz a parkolohelyet kereso feleslegesen megtett korok jelentosen csokkennenek. A varosokban ez elegge problema, mert pont ott lesz sok parkolohely kereses es igy extra szennyezes, ahol eleve nagyon nagy a forgalom. Ez tavolsagban nem annyira nagy sporolas, de szennyezesben szamottevo csokkenes, es meg a dugo is csokkenne tole.
A jarmupark frissen tartasa azert jelentos elorelepes lenne. Mar reg nem kene az euro1-euro5-os autoktol fuldokolni, mert szinte mind a legujabb lenne. A dizeleket is rogton ki lehetett volna porgetni.
[ Szerkesztve ]
-
senior tag
A parkolóhely sem ennyire egyértelmű, mert a "szomszédos" példában egy garázst/tárolóhelyet tudnák megspórolni, nem belvárosi parkolóhelyet. (Eddig hétfőn én parkoltam a belvárosban a saját autómmal, kedden a szomszéd a sajátjával. Ha osztozunk, akkor hétfőn én parkolok a belvárosban a közössel, kedden pedig a szomszéd a közössel. De egyikünk kertjébe valóban nem kell garázs.)
A friss járműpark lehet előny. Viszont itt jönnek be a megosztás költségei. Pl. az, hogy a valóságban nem a szomszéddal osztozom, hanem ismeretlenekkel, akik nem a szomszédomban laknak. És ezért időnként "üresen" kell mozgatni az autókat. (Klasszikus példa a kerékpármegosztó szolgáltatás, pl. a BuBi. Minden ilyen szolgáltatás rákfenéje, hogy bizonyos állomásokról elfogynak a biciklik, máshol meg annyi gyűlik fel, hogy nem lehet lerakni (nincs szabad dokkoló). Reggel a külvárosban elfogynak, a belvárosban felgyűlnek. Este fordítva. A dombtetőn általában elfogynak, a völgyben felgyűlnek. Ezért minden jól működő megosztórendszerben külön üzemeltetési feladat, hogy a kerékpárokat folyamatosan teherautókkal szállítják az egyes állomások között. Ami egy "zöld" szolgáltatásnál azért furán hat...)
''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''
-
Ed_007
aktív tag
Megjegyzem, a kisebb Euro értékű autók szennyezését sokkal könnyebb lenne "megfogni", mivel az ezekben képződő szennyezők nagyobb méretűek (azért is volt régebben látványos kormolás a kipufogókból). Az Euro6-os autók szennyezései viszont olyan kicsi méretűek, hogy szinte lehetetlen szűrővel "elkapni". Magasabb Euro-értéknél elvileg kevesebb szennyezőanyag keletkezik, de azokból több jut a tüdőbe... persze, a bölcsészdöntéshozók eddig már nem jutnak el.
A dízelellenesség is hasonló: aki ellene van a dízelnek, az nem tudna akár csak két-két kipufogógáz komponenst sem felsorolni, amiben jobb és hasonlóan: amiben rosszabb a benzinmotor a dízelhez képest, de puffogtatja a frázisokat. (Akinek nem inge... )
By the way: ha nem használjuk el a dízelolajat, mi legyen vele a finomítás után? Már csak azért kérdezem, mert nem lehet elérni, hogy a kőolajból ne keletkezzen dízel a lepárlás során, csak benzin (a többi frakciót most hanyagoljuk). Származási helytől, összetételtől függ, hogy miből mennyi, de lesz benzin is és dízelolaj is.
Itt van egy Delta-szintű leírás erről: https://www.origo.hu/gazdasag/20210920-nyersolaj-benzin-dizel-kerozin-sampon-viasz-muanyag-jarmu.html
Minél rosszabb minőségű a kőolaj, annál több lesz a végtermékben a paraffin, bitumen stb.aránya és annál kevesebb a benzin és a gázolaj. A palaolajból például kevesebb benzin és gázolaj állítható elő - ezért is lenne érdemes átgondolni, kitermelik-e (a számos további hátrány mellett).
(Akit jobban érdekel, keressen rá, mit jelent a kőolajoknál a bázis (átmeneti, aszfalt, naftén, paraffin); illetve milyen szénhidrogén komponens lehet a kőolajban; meg gondolkozzon el azon, mi okozhatja, hogy a kőolaj úszhat is a víz tetején, meg le is süllyedhet a víz fenekére.)
Ja, napelemből előállított elektromossággal járok, amikor csak tudok, de attól még próbálok a földön maradni.
[ Szerkesztve ]
-
Reggie0
félisten
Csak a nagyobb PM-et tudod megfogni a regebbieknel, a tobbibol(szenhidrogenek, nitroxidok, szenmonoxid) sokkal tobbet termel. Varosban foleg a nitroxidokkal van problema ezert is szivas a dizel es ezert is kene kitiltani. A benzinmotor pedig sokkal kevesebb nitroxidot termel, a korabbiakra pedig egyaltalan nem jellemzo.
A dizelolajat lehet krakkolni es masra felhasznalni.
-
senior tag
Ez így, bemondva jól hangzik, de csak addig, ameddig el nem kezdünk számolni.
Jelenleg is számtalan autómegosztási szisztéma működik (Magyarországon is): van taxi, über, autóbérlés (pl. Hertz), autómegosztás (pl. GreenGo), telekocsi (pl. Oszkár?). Mindegyik marginális szerepet tölt be (legalábbis ahhoz képest, hogy mennyi (nyíltan vagy burkoltan) magántulajdonú autó van). Ezek azért nem terjednek, mert nehézkesek és/vagy kényelmetlenek és/vagy drágák és/vagy veszélyesek, stb. Az elektromos autó ezen nem változtat, és lényegesen az önvezetés sem (az önvezető (bér)autó lényegében egy taxi, ami a sofőr bérével olcsóbb, mint a hagyományos).
''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''
-
A legnagyobb reggeli es delutani csucsforgalomba nezd meg a lakotelepek parkoloit, nezz be barmelyik belvarosi parkolohazba.
Dugig vannak.
Vagyis az autok nagyon nagy, donto hanyada nem vesz reszt az akkori forgalomba.Valaki irta higy neki nincs negyedoraja varni hogy megerkezzen a bérautoja. Miert kene varnia, az igaz hogy sok auto es komoly logisztika kell ahhoz hogy Te megnyomod a telefonon a rendelest, a hely, a gps parameterek alapjan a rendszer kivalaszt neked egy szabad kocsit amibol 1 perce szallt ki az elozo utas es toled fizikailag 100 meteren belul van a szabad auto.
A legnagyobb oltari hulyeseg lenne egy nyiregyhazi rendelesre Gyorbol kuldeni egy kocsit. Ezert talaltak ki ezer eve a taxis diszpecserszolgalatot is hogy a legkozelebbi menjen az utasert. -
Egy onvezeto autoba mi kart tudsz okozni? Max. beviszed a sarat az utasterbe a cipod talpan.
Mindn masert, karambol, serules egyeb, felelosseged neked nincs.
Karbantartas a tulaje, az uzelmelteto cege.
Ha taxiba ulsz es a sofor hibazik, rajtad verik le a javitast? vagy koteleznek olajcserere ha epp nalad gyullad ki a csekklampa? Berelt elektromoy roller ha pont alattad merul ki az akku, teged koteleznek a feltoltesere..? te valamit felreertesz.
Nem autolcsonzororol szol a tema. -
arnyekxxx
veterán
válasz tordaitibi #420 üzenetére
"sok auto"
-
arnyekxxx
veterán
válasz tordaitibi #421 üzenetére
Egy onvezeto autoba
ja, hogy scifiről van szó? -
Reggie0
félisten
Most nyilvan nem neznek ki jol a szamok, de latszik a tendencia, hogy az autok arai el fognak szallni, ami sokakat a kolcsonzes fele fog kenyszeriteni. Most az elektromost es az onvezetest valoban nincs ertelme belekeverni.
Eleve az autogyartok is ebben gondolkodnak hosszutavon, sot meg maguk is egyre tobbmindent szolgaltatas alapon akarnak eladni, szoval a sajat tulajdonu autot is reszben kvazi kolcsonozni kell majd.[ Szerkesztve ]
-
Új hozzászólás Aktív témák
- Ukrajnai háború
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- Kerékpárosok, bringások ide!
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Formula-1
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Horgász topik
- További aktív témák...
- Samsung Galaxy S22 Ultra Eladó...
- Vostro 3591 15.6" FHD i5-1035G1 GeForce MX230 16GB 512GB NVMe magyar bill., gar
- ELADÓ 32 DB Nvidia RTX 3060 Ti és 8 DB Zotac Gaming Geforce RTX 3080 Trinity / KOMPLETT BÁNYAGÉP
- Intel NUC5CPYH (Celeron N3050, N3060, J3060) - 4GB RAM, 120GB SSD
- Corsair TX650 V2 650W 80+