Sokat hoz a zenészeknek a streaming, de rettegnek az AI-tól

2022-ben már a zenei streaming hozta a legtöbb bevételt a zenészeknek, de rettegnek, hogy az AI-trendek mit okoznak a következő években.

A CISAC jelentése szerint 2022-ben a zenészek és dalszövegírók legnagyobb bevételi forrása már a zenei streaming volt, a digitális jogdíjakból pedig 34 százalékkal többet, 4,2 milliárd eurót szedtek be, mivel egyre többen fordultak a zenei és videós előfizetős szolgáltatások felé.

Hirdetés

A streamingből származó bevételek megugrottak a világjárvány alatt, ez így is maradt, és már többet hoznak a zenészeknek, mint a tévé és a rádió. Az élő és nyilvános szereplésekből származó bevételek 69,9 százalékkal emelkedtek, de még a 2019-es szint alatt maradtak. Ez idén megfordul, és nagyobb lehet.

A jelentés arra figyelmeztet azonban, hogy jövőre már gondot okozhat, hogy a fogyasztók nem költekeznek annyira, továbbá a művészek költségvetései is szűkösebbek.

A Spotify ezen a héten kiadott jelentésében egyébként közölte, hogy a havi szinten aktív felhasználók száma 26 százalékkal, 574 millióra nőtt a harmadik negyedévben, ezzel pedig a saját és az elemzők várakozásait is túlszárnyalták. A nadrágszíj húzogatása egyes kiadások és stratégiák terén pénzügyileg is bejött a vállalatnak.

A CISAC elnöke, aki egyike az ABBA alapítóinak is, hozzátette: az AI igen komoly hatással lehet az ágazat bevételeire a jövőben, már a következő években. Bjorn Ulvaeus szerint a zenészeknek le kell ülni a tech cégekkel és a jogalkotókkal.

Azóta történt

Előzmények

  • Nagyon felkapott dolog az AI, de a lényegre nem költenek

    Vezető AI-kutatók szerint egyszerűen nem fordítanak eleget a biztonság és etikus használat kérdésére. Egyre jobban titkolóznak az AI-cégek továbbá, sok a per, de a befektetés is. Az NVIDIA pedig többé nem szállíthat Kínának fejlett AI-chipeket. Kemény szabályozásokra készülnek a britek, jön a Fehér Ház elnöki rendelete, halad az EU is, miközben az AI élénkíti a reklámpiacot.

  • Kínai rivális izzasztja a ChatGPT-t

    A Baidu azt mondja, hogy az Ernie 4.0 már van olyan jó, mint az OpenAI legújabb ChatGPT-je. Így felzárkózhatott Kína az AI-versenyben.

  • Elég lefotózni valamit, az AI már meg is rendeli nekünk

    A Klarna AI-eszközzel venné rá az embereket az impulzusvásárlásra: fotózzunk le egy terméket, az AI megkeresi mi az, és már rendeli is nekünk. Érdekes képi AI-funkciókat hozott az Adobe is.

  • A Google és a Meta a következő fokozatra kapcsolják az AI-őrületet

    Miközben a Google generatív AI-s chatbottal kombinálja a virtuális asszisztenseket, addig a Meta a hirdetők kezébe adja a generatív AI-eszközöket, özönlenek majd az ilyen tartalmak a Facebookra is. A LinkedIn sem marad ki, az AI révén könnyebb lesz új dolgozókat találni.