Végleg bebizonyosodott a zenei kiadók ostobasága

Az elmúlt napokban világszerte sokmillióan néztük nevetve, meghatódva (és kissé talán irigykedve is) a minnesotai pár, Jill Peterson és Kevin Heinz templomi esküvőjének részletét a YouTube-on, e három hete feltöltött film lett a videomegosztó új slágere (a hír írásának időpontjában közel 13 millió letöltésnél tartanak). Ám azt talán senki nem gondolta volna, hogy ennek a felvételnek komoly gazdasági, jogi következményei lehetnek.

Hirdetés

Mégpedig azért, mert a jogkezelőkkel folyamatosan harcban álló YouTube tulajdonosa, a Google e filmecske kapcsán roppant erős érvhez jutott a szerzői jogi vitákban. Chris LaRosa és Ali Sandler, a vállalat ilyen ügyeivel foglalkozó menedzserei tegnap a Google hivatalos blogján számoltak be tapasztalataikról, s az általuk felvázolt helyzet újra csak azt mutatja, hogy bőségesen megtérülhetnek a zenei kiadók befektetései, ha nem dugják a fejüket a homokba, hanem alkalmazkodnak az internetes világhoz.

A templomi bevonulás alatt egy – természetesen szerzői jog által védett – dal szólt, Chris Brown Forever című száma. A Google felelős munkatársai leírják, hogy e nóta jogtulajdonosai kiválóan használták ki azokat az eszközöket, amelyeket a cég biztosít számukra, hogy a nagy látogatottságú klipekből pénzhez is juthassanak: ezek egyike például egy felkínált link, amely a hirtelen népszerűvé vált zene megvásárlását teszi lehetővé az Amazon, illetve az iTunes online boltokban: s mint kimutatásukból kiderül, ez az üzleti modell abszolút sikeresnek bizonyult. A Forever, egy évvel megjelenése után a topban van, az iTunes letöltési listáján a negyedik, az Amazon MP3-as listáján pedig a harmadik helyre kúszott fel a múlt héten. (A Monty Python hasonló eladási növekedést produkált rövid idő alatt, amikor megjelent a YouTube-on a saját csatornájuk.)

YouTube

Chris Brown dalának kirobbanó kereskedelmi sikere még nevetségesebb színben tünteti fel azokat a törekvéseket, amikor a kiadók tiltással és büntetésekkel kívánják korlátozni a videomegosztót, illetve a felhasználókat – emlékszünk még a szélsőséges példákra, a legnevezetesebb (és leginkább visszataszító) az, amikor 2007-ben egy 29 másodperces házi videó miatt, melyen a járni tanuló kisfiú Prince Let’s Go Crazy című számára táncolt, a Universal Music pert indított.

Jill Peterson és Kevin Heinz nemcsak hogy örömteli perceket szereztek sok-sok embernek a világon, hanem ahhoz is hozzájárultak, hogy még tisztábban látható legyen: az internetes korszakban nem a tiltás a megoldás a kiadói ipar számára, hanem az alkalmazkodás.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények