WARP10: központi processzoron futtatható DirectX 10-es programok?

A  Microsoft a mai nappal elérhetővé tette a WARP10-et, vagyis a Windows Advanced Rasterization Platformot. Ez lehetőséget teremt a DirectX 10-es programok futtatására akár a megfelelő grafikus processzor használata nélkül is. Hasonló elgondolásból született meg a TransGaming Technologies SwiftShader névre keresztelt programja is, az azonban maximum DirectX 9-es API-ra írt programokat tudott futtatni.

A WARP10 minimális rendszerigénye 512 MB RAM, és egy olyan, legalább 800 MHz-es processzor, amely MMX utasításkészlettel rendelkezik. Emellett az SSE, az SSE2 és az SSE4.1 támogatása is szükséges a feldolgozás gyorsítása érdekében. Természetesen ne várjunk sebességben túl sokat a mai processzoroktól, még a legerősebb modell sem tudja megközelíteni a belépőszintű grafikus kártyák teljesítményét.

Hirdetés

Akkor miért jelent meg a platform?

A Windows Advanced Rasterization Platform megjelenésének fő célkitűzése, hogy lehetővé tegye a programok futtatását abban az esetben is, ha nincs megfelelő grafikus hardver a számítógépben. Ez azért jelent előrelépést, mert a fejlesztőknek nem kell úgy megírniuk a programot, hogy legyen egy megfelelő renderelő algoritmus a célhardverekre és egy szoftveres leképzés azon számítógépek számára, amelyek nem rendelkeznek a szükséges eszközzel. Mostantól elég a Direct3D 10 logikai futószalagjának megfelelően elkészíteni a szoftvert, és a WARP10 segítségével az futtatható lesz megfelelő célhardver nélkül is. Természetesen a programozóknak az egyéni szoftveres renderelő algoritmus megírására is megmarad a lehetőségük.

A Microsoft célja tulajdonképpen a jelenlegi DirectX 10 olyan irányú kiegészítése, amely elősegíti a program homogén fejlesztését. Ez rendkívül ésszerű ötlet, hiszen a programozónak a programkód menedzselése szempontjából elég a Direct3D 10 API-ra összpontosítania. A szoftver futtatásához pedig olyan erőforrást kreálnak, amely a felhasználó számítógépének képességei alapján megfelelően működik.

Egy egyszerű példával élve: a programozónak nem szükséges már Direct3D 9-es API-nak megfelelő kódot írnia a régi kártyák tulajdonosainak, mert az új modell esetében a Direct3D 10-es kód is futtatható lesz az előző generációs hardvereken. Természetesen az erőforrást úgy hozzák létre, hogy a nem támogatott eljárások nem futnak majd le. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az így megírt programok mindenképp követelik majd a DirectX 10 API jelenlétét, tehát a Windows XP, vagy annál régebbi operációs rendszereken várhatóan nem lesznek futtathatók.

A fejlesztők tehát ismét kaptak egy új eszközt, amivel a feladatuk még egyszerűbb lesz, így a koncentrációjukat maximálisan a program igényes kivitelezésére fordíthatják. A hivatalos leírás és a használathoz szükséges dokumentáció az alábbi linken érhető el.

Előzmények

Hirdetés