Új GPU-val fűszerezi a mobil VGA-k harcát az NVIDIA

Az NVIDIA mindenféle előzetes hírek nélkül jelentett be számos új mobil GeForce-ot, melyek a 700-as sorozat részei lesznek. Ezek közül a GeForce GT 730M és 710M már egy ideje rendelhető a gyártók számára, de hivatalosan csak most derült ki, hogy milyen specifikációkkal rendelkeznek ezek a mobil VGA-k. Az előbbi duót még számos új, vagy esetleg kevésbé új termék egészíti ki, de ami ennél is fontosabb, hogy hivatalosan bemutatkozik a GK208-as kódnevű fejlesztés, ami egyszerre tekinthető egy okosított és egy egyszerűsített GK107-nek.

A GK208 alapjaiban azt az SMX modult használja, amit a GK110, de az NVIDIA megfosztotta őket a dupla pontosságra kihegyezett feldolgozóktól, illetve az L1 gyorsítótár irányába is felére csökkent a sávszélesség, vagyis ebből a szempontból az új SMX modul inkább a GK104, GK106 és GK107 GPU-kra hasonlít. A frissen bemutatott lapkában azonban az új CUDA alól kihasználhatók lesznek a Hyper-Q és Dynamic Parallelism szolgáltatások. Alapvetően tehát a GK208 SMX modulja inkább a tudás szempontjából lesz előrelépés. A lapkában természetesen lesz L2 gyorsítótár is, melynek mérete 512 kB, ami a duplája a GK107-ben található gyorsítótárnak.

A GK208 logikai felépítése
A GK208 logikai felépítése [+]

A kisméretű lapkában egy GPC blokk található, mely két darab streaming multiprocesszort, avagy SMX-et tartalmaz. Mint ismeretes, egy ilyen modul 192 darab CUDA magot rejteget 16 darab textúrázó csatorna és egy PolyMorph motor mellett. Ez összesen 384 darab CUDA magot és 32 darab textúrázó csatornát eredményez. Raszter motorból egy került a lapkába, ami a GPC blokkon belül lelhető fel. Ez az egység órajelenként 8 pixelt képes feldolgozni. Eddig lényegében GK107 köszön vissza, de a memóriacsatornák számát az NVIDIA megfelezte. Ez egyrészt jó hír, mert így a legkisebb Kepler kiegyensúlyozott lesz, ugyanis a 64 bites memóriabusz két darab ROP blokk kapcsolódik, ami összesen 8 blending egységet eredményez, de ugyanakkor a 128 bites busz hiánya biztos érezteti majd a hatását a teljesítmény tekintetében. Az NVIDIA valószínűleg azt tartotta szem előtt, hogy a gyártók 2013-ban még vékonyabb notebookokat fognak tervezni, így egyszerűsíteni kellett a grafikus processzor kivezetéseit, hogy ne kelljen olyan bonyolult nyomtatott áramköri lapot használni hozzá. Ez nem egyedi dolog, hiszen az új generációs Intel Haswell fejlesztés ULT 1 elnevezésű, legkisebb dizájnja is úgy lesz kialakítva, hogy a kétcsatornás memóriavezérlő fele kötelezően le legyen tiltva. A GK208 egyébként az API-k támogatása szempontjából nem lép előre, így a DirectX 11.1 kezelése továbbra sem megoldott.

A frissen bejelentett mobil GeForce-ok specifikációit az alábbi táblázat foglalja össze:

NVIDIA mobil GeForce 700M sorozat (Kepler architektúrával)
Típus GeForce GT 750M
GeForce GT 745M
GeForce GT 740M
GPU kódneve GK107 vagy GK106 GK107 GK107
Magórajel 967 MHz 837 MHz 980 MHz
GPU Boost van van van
CUDA magok száma 384
384 384
Memória típusa GDDR5 vagy DDR3
GDDR5 vagy DDR3 GDDR5 vagy DDR3
Memóriabusz 64 vagy 128 bit 64 vagy 128 bit 64 vagy 128 bit
Effektív memória-órajel max. 5 GHz max. 5 GHz max. 5 GHz
VRAM kapacitása max. 2 GB max. 2 GB max. 2 GB

A középkategóriát képviselő hármas sajnos igen széles teljesítményspektrumot fed le, de elsősorban az a probléma, hogy mindegyik megoldásból előfordul GDDR5 memóriával szerelt 128 bites memóriabuszt használó verzió, ami nyilván a leggyorsabb, míg a 64 bites busszal rendelkező DDR3-as opciók jelentősen lassabbak lesznek, hiába egyezik az elnevezés. A köztes párosítások egyfajta köztes teljesítményt adnak majd. Ebből a szempontból majdnem mindegy, hogy a 128 bites busz mellé kerül a DDR3-as memória, vagy a 64 bites buszhoz társulnak a GDDR5-ös lapkák. Valószínű, hogy utóbbi verzió lesz az elterjedtebb.

NVIDIA mobil GeForce 700M sorozat (Kepler architektúrával)
Típus GeForce GT 735M
GeForce GT 730M
GPU kódneve GK208 GK208
Magórajel 889 MHz 719 MHz
GPU Boost van van
CUDA magok száma 384
384
Memória típusa DDR3
DDR3 vagy GDDR5
Memóriabusz 64 bit 64 bit
Effektív memória-órajel max. 2 GHz max. 2 GHz
VRAM kapacitása max. 2 GB max. 2 GB

NVIDIA mobil GeForce 700M sorozat (Fermi architektúrával)
Típus GeForce GT 720M
GeForce 710M
GPU kódneve GF117 GF117
Magórajel 938 MHz 800 MHz
Shaderórajel 1876 MHz
1600 MHz
CUDA magok száma 96
96
Memória típusa DDR3
DDR3
Memóriabusz 64 bit 64 bit
Effektív memória-órajel max. 2 GHz max. 2 GHz
VRAM kapacitása max. 2 GB max. 2 GB

A négy olcsóbbik megoldás specifikációja már valamivel határozottabb, így csak a memórialapkák effektív órajele és a VRAM mennyisége változhat, de ezek a mobil termékek piacán általánosnak mondható dolgok. A GK208-as lapkára épülő duó esetében sajnos látható, hogy a GeForce GT 735M-hez csak DDR3 memórialapkák társíthatók, így ennek a terméknek nem látjuk az értelmét a GeForce GT 730M mellett, amihez már GDDR5 szabványú memória is használható. Utóbbi ugyan nem kötelező, de erősen ajánlott, mivel DDR3-as memóriával a 64 bites busz a mai IGP-khez kapcsolt kétcsatornás memóriavezérlőjénél is jelentősen rosszabbul teljesít.

A belépőszinten Fermi architektúra köszön vissza, vagyis átnevezésekről van szó. Igazából ezekre túl sok szót nem érdemes pazarolni.

Az új és kevésbé új GeForce-ok támogatják az Optimus technológiát, illetve amelyik termék GPU Boostot is kapott az a 2.0-s verzióval dolgozik, ami a hőmérsékletet figyelembe véve állítja be a megfelelő magórajelet.

Az NVIDIA az új szokásoknak megfelelően a fenti táblázatokban szereplő GeForce-okhoz nem rendelt konkrét specifikációkat, így minden paramétert a notebookgyártóktól szereztünk meg. A zöldek új jelzése a teljesítmény meghatározására a GeForce Performance Score, ami az Intel HD Graphics 4000-es IGP-hez méri a termékek teljesítményét, és azt hivatott tükrözni, hogy hányszor gyorsabbak a GeForce-ok. Mivel ezek az értékek továbbra is kiugróan magasak a valós tesztekben mért különbségekhez képest, így inkább a jól bevált specifikációknál maradunk, de az NVIDIA hivatalos GeForce Performance Score adatait is leközöljük.

A kiugróan magas eltérések természetesen lehetnek valósak, de az okai nem a hardverben, hanem sokkal inkább a driverben keresendők. Az Intel grafikus driverére jellemző, hogy még egy játékon belül is rendkívül széles teljesítményspektrumon teljesít, így bizonyos jeleneteknél lehetséges, hogy valamiért összecsuklik a rendszer teljesítménye. Ha az NVIDIA ezekre a szituációkra hegyezi ki a méréseit, akkor természetesen ki lehet hozni ekkora sebességkülönbségeket.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés