Hirdetés

Végre akcióban az NVIDIA TXAA

Az NVIDIA a GeForce GTX 680 startjakor jelentette be, hogy készülnek egy újszerű élsimítással, mely a TXAA névre hallgat. A nemrég megjelent 304.79-es béta driverbe be is került az eljárás, mely a The Secret World nevű játékban aktiválható is a játékhoz tartozó legújabb frissítés telepítése után. A TXAA alapvetően egy temporális mintavételezéssel dolgozó algoritmus, ami az egyes képkockáknál máshonnan mintavételez, és ezért tud gyors lenni, de számos más szempontot is figyelembe vett Timothy Lottes a tervezés során. A cél egy olyan filmszerű élsimítás megalkotása volt, mely amellett, hogy gondoskodik a szép élekről, még az úgynevezett shimmering jelenséget is jelentősen csökkenti. Ezenkívül fontos szempont volt az FXAA-ra nagyon jellemző temporális zavarok eltüntetése.

The Secret World élsimítás nélkül és TXAA-val The Secret World élsimítás nélkül és TXAA-val
The Secret World élsimítás nélkül és TXAA-val [+]

A The Secret World alatt az élsimítás nélküli és a TXAA melletti állapotot a fentebb látható két kép hasonlítja össze. A TXAA a legjobb 4x-es beállítás mellett futott, és a képekről észrevehető, hogy rendkívüli módon (az FXAA-nál is jobban) mossa a textúrákat. Ebből a szempontból sokan nagyot csalódottak, de fontos megérteni, hogy a TXAA esetében ez koncepció, és nem hiba. Ez ugyanis shimmering jelentős redukálásához szükséges. Utóbbi jelenség a magas minőségű textúrák esetében egyfajta rezgést okoz a texeleken, ami mozgás közben illúzióromboló. Ez az állóképeken nem látható, mivel csak mozgás közben jelentkező pillanatnyi elváltozásokról van szó, emellett az élek esetén is problémákat okoz, hiszen a képkocka megjelenítése pixelek szintjén történik, de a virtuális világban van ennél kisebb elem is, ami képkockáról-képkockára megváltoztathatja a pixel színét, ezzel egyfajta rezgést előidézve. Ezt a jelenséget egyébként nagyon szépen orvosolja a TXAA, de csak a textúrák viszonylag erős elmosása mellett. Erről az NVIDIA készített egy videót is, ami az alábbi oldalon tekinthető meg.

Az FXAA fejlesztésének jegelése után a vállalat már csak a TXAA-ra koncentrál. Aki az élesebb képet szereti, az nem fog örülni ennek, mert a TXAA a textúrák elmosását koncepcióból végzi, hiszen ez az egyik alapja a shimmering jelenség csökkentésének. Éppen ezért ez a filmszerű elsimítás főleg a shimmeringre érzékeny felhasználók rajongását váltja majd ki. A TXAA egyébként csak a Kepler architektúrára épülő GeForce kártyákon aktiválható, és mindenképpen szükséges hozzá a program oldaláról a támogatás.

Előzmények

Hirdetés