Nem minden Radeon 9500 módosítható

Hirdetés

Már többször is foglalkoztunk a RADEON 9500-ak átalakíthatóságával. Úgy tűnik a téma kimeríthetetlen, legalábbis az interneten sorra jelennek meg az újabb hírek. Természetesen ezekről rendre tudósítunk, végéig követve az eredményeket.

Az eddigi hírekben szereplő módosításokat többnyire egy 128 megás Sapphire RADEON 9500 kártyán végezték. A theFastest.ru munkatársai több ilyen kártyát is megpróbáltak átalakítani 9700-ra, azonban azt tapasztalták, hogy a kártyák 30%-a nem alakítható át tökéletesen (igaz, viszonylag kis darabszám állt rendelkezésre).

A kártyák ebben az esetben is működőképesek maradtak, ám a 3D alkalmazásokban előfordulhatnak hiányzó pixelek, legtöbbször sakktáblaszerűen elszórva bizonyos területeken.

A jelenségenk két oka lehet:

Az első magyarázat szerint a fizikai beavatkozás okozza a hibát. Meg kell próbálni az eredeti állapotot visszaállítani (visszaforrasztás, ragasztó lemosása, régi BIOS flash). Ekkor marad a 4 pixelező egység. Ha így is megmaradnak a hibák, az nagyon szomorú hír, ugyanis sikerült végérvényesen tönkretenni a kártyát, a helyreállítás lehetetlen. Szerencsére a tapasztalatok azt mutatják, hogy a visszaállítás után a kártyák helyesen működnek.

Mielőtt továbbmennénk, nézzük meg, mit is csinál a forrasztás valójában! Az R300 chipre épülő kártyák mindegyike tartalmaz egy DeviceID-t, ami egy verziótól függő azonosító. Ez az azonosító minden változatnál (9500, 9500 PRO, 9700, 9700 PRO) más. A meghajtó programok ezt az azonosítót olvassák ki, és ennek megfelelően dolgoznak 4, illetve 8 pipeline-nal.

A DeviceID nincs fixen beleégetve a chipbe, de a BIOS minden PC indításkor beleírja ezt az értéket. A RADEON 9500-asok eredeti helyén levő ellenállás a DeviceID egy részét teszi megváltoztathatatlanná, ezzel biztosítva a kártya 9500 voltát. Az átforrasztással ezt a védelmet szűntetjük meg, így a (módosított) BIOS beírhatja a chipbe egy RADEON 9700 teljes DeviceID-ját, amit a meghajtó programok kiolvasnak és engedélyezik mind a 8 pixel egység használatát. Vagyis a forrasztással nem tehetünk nagy kárt a VPU-ban, csak egy írásvédelmet oldunk fel.

Mindez a második magyarázatot teszi valószínűvé. Ez a magyarázat talán ismerős lesz azoknak, akik emlékeznek még a 486SX esetére. Ebben le volt tiltva az FPU, mert vagy nem tesztelték, vagy hibás volt, így olcsóbban, de tudták értékesíteni a „selejtet”. Ez lehet a helyzet a RADEON esetében is. Vagyis a 4 letiltott pipeline között van(nak) hibás(ak) is, az eredetileg RADEON 9700-nak készülő chip hibás, de megfelelő alapanyag 9500-nak. Így ha a hibás pipeline is működésbe lép az engedélyezés után, kiütközik a hiba. Szerencsére azonban nincs annyi hibás chip, mint amennyi olcsóbb kártyát az ATi értékesíteni akar, így kénytelen teljes értékű RADEON 9700 chipeket is beépíteni olcsóbb kártyáiba. Többnyire tehát működnek a letiltott pixelező egységek is, ami nekünk jó, de ez szerencse dolga.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés