Club3D, Gigabyte Radeon 9500 - fej-fej mellett?

Bevezetés

Radeonokkal fekszünk, Radeonokkal kelünk, és feltehetőleg a kedves olvasók közül is egyre többen lesznek (-vannak) ezzel így. Az NVIDIA-birodalomra az első csapást az ATI R200-as chip mérte (Radeon 8500), amely sebességben és árban is megfelelő alternatívája volt a GeForce sorozat harmadik generációjának. A 9000-es vonalban viszont egész idáig hiányzott az a kártya, amely a 9700-as árszínvonalához fel nem érő vásárlóknak megfelelő teljesítményt, valamint DirectX 9 kompatibilitást prezentált volna.

Hirdetés

Ezt a lyukat az ATI újabban a 9500 és 9500 Pro kártyákkal igyekszik betömködni. A két kártya közül a "sima" 9500-ösből járt nálunk kettő, ami azért érdekes alternatíva, mert egyrészt majd' 20% árelőnye van a Pro-hoz képest, másrészt a szerencsések némi driver-hackeléssel Pro-t varázsolhatnak belőle, ami a GeForce 4-nél gyengébb darabok birtokosainak jelentős sebességnövekedés-érzettel szolgálhat. (sőt, a 128MB-os 9500-asok (nem Pro) az iménti drv-hack után akár igazi 9700-asokká is változtathatók, lásd a témában kelt híreinket)


9500: elöl-hátul..

A nálunk járt 9500-as kártyákról nem igazán lehet elmondani, hogy variációk lennének egy témára, tekintve, hogy semmilyen eltérés nem látható a két kártya közt a hűtőbordákon kívül. Ugyanazon RAM-ok, feliratok, és egyáltalán, az egész layout tökéletesen megegyező. Úgy tűnik, a 8500-asok körüli folyamatos kavarás és bizonytalanság helyett most mindenki nyugodt lelkiismerettel választhatja a szívének (zsebének?) kedves márkát. Mi, így utólag, épp ezért a szoftverkörítést, illetve az árat mondanánk döntő tényezőnek.


9500: RAM-core..

Mindebből következik, hogy a tuningképességben sincs nagyon különbség a kártyák között, ami azért "problémás", mert nagyon jól jönne, ha "véletlenül" kicsit jobb RAM-okkal szállítanának egyes darabokat, nem pedig a szokásos 3.6 nanos Hyundai (Hynix) chipekkel. Mindez azért érdekes, mert bár alapban 275/270 MHz a mag/memóriasebesség, de ne felejtsük, a hűtőborda ugyanazt az R300-as core-t takarja, mint ami a 9700-as kivitelben működik! Ez szépen megmutatkozott, amikor megpróbáltuk "húzni" a kártyákat: nálunk 378/308 volt a hibátlan működés határa. Ez a 378 MHz elsőre elég "vadul" hangzik (az is..), hiszen ez ugye majd? 50%-os tuning, viszont elég valószínű, hogy a legtöbb 9500-as kártya tudni fogja ezt a sebességet, a 9700-essel rokon GPU miatt. Ami a 9700-asnál ugye alapból 325 MHz-en fut.


Club3D: 8 pipeline-osok klubja?..

Másrészt a részeredményekből kiderül (majd), hogy maga a GPU órajele az alapfrekvencián is elegendőnek mondható (ennyi pipeline-nal!), mivel a mag-órajel növelésével alig nőtt a teljesítmény, míg a RAM húzásával szinte lineárisan. A 3.6 nanos DDR modulokból viszont, úgy tűnik, nem "varázsolhatunk" sokkal jobbakat, ami sajnos jelentősen behatárolja a tuningot. A kártyában rejlő igazán nagy lehetőség mégsem a RAM-hoz kapcsolódik: a pixel-csővezetékek elhanyagolt (értsd: kikapcsolt) négyesének felszabadítása nyilván kizárólag core-függő, ugyanakkor csupán ezért nem érdemes megvenni egy ilyen kártyát, nekünk is csak az egyik versenyzőnél (Club3D) sikerült tökéletesen a művelet, a másik esetben a pipeline-ok letiltásának jó oka volt. (magyarán: a kikapcsolt pipeline-ok visszakapcsolva hibásan működtek)

A korábbi skálázódás-tesztek alapján ez a grafikus chip 1024*768-as felbontásnál partnere igazán egy felső-középkategóriás processzornak, tehát ennél kisebb (egyenlő..) felbontást használva a CPU miatt terem kevesebb képkocka másodpercenként a "frém réten" :), míg efölött fokozatosan a kártya lesz a szűk keresztmetszet.

A GeForce 3-mal végképp elkezdődött az a korszak a számítógépes játékok történetében, amikor a maximálisan elérhető FPS már nemcsak elérte a kielégítő szintet, hanem néha használhatatlanul nagy értékeket is felvett. Manapság a kártyák tervezésekor már nem pusztán a 60, esetleg 100+ képkocka/másodperc a cél, sokkal inkább a képminőség javítása, és itt elsősorban ugye az anti-aliasingra és az anisotropic filteringre gondolunk. A GeForce 4, Radeon 9500 Pro, Radeon 9700, valamint természetesen minden későbbi kártya esetén szinte már bűn ezen opciókat figyelmen kívül hagyni. Máskülönben szerintünk ti amúgy is vágytok a különböző FSAA beállítások alatt mért értékekre.. :)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés