Mérföldkőhöz ért a Mantle-t Vulkan API-ra implementáló GRVK projekt

Sikerült elérni, hogy Battlefield 4 fusson rajta, viszont vannak problémák is a jövőre nézve.

Tavasszal írtunk arról, hogy a Vulkan API-n futva térhet vissza a Mantle, és most egy komolyabb mérföldkőhöz ért a GRVK projekt, ugyanis a 0.5.0-s verzió megjelenésével sikerült elérni, hogy a Battlefield 4 című játék működni tudjon. A korábbi változat eddig csak a Star Swarm tesztprogrammal birkózott meg, ezzel se túl jól, így komoly áttörésnek számít, hogy egy komplex játékot sikerült működőképessé tenni, igaz a tesszelláció még nem elérhető, így a Terrain Quality opcióra Medium vagy alacsonyabb szintű beállítást kell kérni. Ezt leszámítva a játék fut Linux és Windows operációs rendszeren is keret nélküli teljes képernyős ablak módban.

A teljesítményt tekintve a GRVK CPU-limit során erős, itt mérhetően jobban működik a DXVK implementációhoz viszonyítva, GPU-limit mellett viszont még lassabb, és ezen csak a későbbi fejlesztések javítanak majd.

Mindez szép és jó, de friss adat is érkezett a hardveres kompatibilitás tekintetében. A GRVK elméletben minden olyan Vulkan 1.2-es meghajtóimplementációval kompatibilis, amely az alábbi kiterjesztéseket támogatja:

  • VK_EXT_custom_border_color
  • VK_EXT_extended_dynamic_state
  • VK_EXT_shader_demote_to_helper_invocation
  • VK_KHR_dynamic_rendering
  • VK_KHR_swapchain

A gyakorlatban azért számít a meghajtó is, és AMD-s VGA-val, Windows operációs rendszeren 21.11.3-as, vagy újabb Radeon Software szükséges, míg Linux alatt legalább a Wine 6.21-et vagy a Proton 6.21-GE-t kell alkalmazni lehetőség szerint a legújabb RADV eszközillesztővel.

Az Intel esetében a támogatás elméletben létezik, de egyelőre még nem elég átfogó a tesztelés, így lehetnek igen komoly problémák, mindenesetre a legújabb meghajtócsomagokkal lehet próbálkozni.

Sajnos az NVIDIA hardvereivel más gondok vannak, ugyanis ezek dizájnja 11 különböző memóriatípust definiál, ami a régi API-knál hasznos volt, de az újaknál inkább hátrányos. A Mantle például csak 8 memóriatípust különböztet meg, és mivel nem definiálja a uniform buffert, így nagyon nehéz egy értékelhető sebességű támogatást biztosítani a GeForce-okra. Ez nem azt jelenti, hogy egy Mantle implementáció a Vulkan API-n nem futhatna az NVDIA hardvereivel, lehetne különböző kerülőutakat találni a problémákra, de olyan mértékű lassulással járnának ezek, hogy nincs értelme belefogni a fejlesztésbe, így a GRVK aktuális verziója inkább nem támogatja a GeForce-okat. Jelenleg igen valószínűtlen, hogy ez megvásárolható GeForce-okra vonatkozóan változni fog, de a projekt fejlesztői nem zárják ki annak a lehetőséget, hogy az érkező hardverekre írnak támogatást, ha az NVIDIA esetlegesen átalakítja ezek működését.

A GRVK projekt legújabb verziója az alábbi GitHub oldalon érhető el.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés