
Meglepő eredményt hozott egy amerikai felmérés, amely azt vizsgálta: hogyan olvassuk az online és a nyomtatott újságokat. A Poynter Institute által készített vizsgálatból ugyanis az derült ki, hogy az olvasók az interneten inkább hajlamosak végigolvasni egy anyagot, mint a nyomtatott sajtóban: átlagosan egy híranyag 77 százalékát olvassuk el online, míg a nagy formátumú napilapokban csupán 62, a tabloid – a bulvárlapokra jellemző, kisebb méretű – újságok esetében pedig a szöveg 57 százalékáig tart az érdeklődésünk.
A felmérésbe 600 újságolvasót és hat különféle – két online, két nagy formátumra nyomtatott és két kompakt – napilapot vontak be. Az olvasási taktikákat egy szemmozgáskövető berendezéssel figyelték. Az alanyok 30 napon át minden nap 15 percig olvastak a kutatók számára – derül ki az Editor & Publisher beszámolójából.
A vizsgálat arra is rámutatott, hogy az online olvasók közel kétharmada rágott végig egy adott hírt. A tabloidoknál a közönség 68, a hagyományos formátumú lapoknál pedig 59 százaléka ugrott tovább egy újabb oldalra a sztori folytatásáért.
A kutatás szerint a nyomtatott lapokat olvasók 75 százaléka módszeresen halad az olvasásban, azaz egy adott oldalon az elsőtől kezdve minden anyagot elolvas. A fennmaradó 25 százalék először átfutja az oldalt, és aztán választja ki, hogy melyik hír érdekli. Online fele-fele arányban oszlanak meg a módszeres és a mérlegelő olvasók.
Nem meglepő eredmény, hogy a nyomtatott lapok esetében hajlamosabban vagyunk odafigyelni a nagy betűvel szedett címekre és a nagy méretű fényképekre; az interneten azonban a navigációs menü és a hírajánló köti le jobban a figyelmünket.