Teljesen függővé válhat a kínai akkumulátoroktól az EU

Az EU vezetői a szivárgások szerint október 5-én tárgyalják azt a kérdést, hogy az EU teljesen függővé válhat a kínai akkumulátoroktól, úgy, mint régebben az orosz energiától. A kínai elektromos autók térhódítását, alacsony árait is vizsgálják.

Sok minden szól mostanában az elektromos autókról és az akkumulátorokról, akkugyárakról, mindez pedig nem csak a technológiát, de a környezetvédelmet, a munkaerőpiacot, a gazdaságot, és számos egyéb területet, kérdést is érint. Ahány elemzés, cég, forrás, térfél, annyi vélemény olvasható a témában.

Hirdetés

Az EU vezetői a jelentések szerint amiatt is aggódnak, hogy az EU olyan mértékben válik függővé a kínai lítium-ionos akkumulátoroktól és az üzemanyagcelláktól 2030-ra, mint korábban Oroszországtól az energia terén.

A jelentésekben olyan dokumentumot említenek, amely szerint ezt elkerülendő komoly lépésekre van szükség – a témát pedig október 5-én tárgyalják majd egy gazdaságbiztonsági találkozón.


[+]

Állítólag Kína gazdasági erejétől és globális terjeszkedésétől tartva csökkentenék Európa túlzott függőségét, és Afrika, valamint Latin-Amerika irányába is nyitnának. A nap- és szélenergia miatt pedig megoldást akarnak találni az energia tárolására, hogy elérjék a 2050-es karbonsemlegességi célokat. Ehhez viszont 10-szer, 30-szor annyi lítium-ionos akku, üzemanyagcella és egyéb alkatrész kell a jelentés szerint, ezek terén pedig erősen függ Kínától most az EU, ami az EV-k terén is fontos téma.

Az EB szerint 2021-ben az EU gázfogyasztását több mint 40 százalékban, az olajimportját 27 százalékban, a szénimportját 46 százalékban Oroszországra építette, és hasonló helyzetbe kerülhet most Kína kapcsán, ami a függőséget illeti. A jelentés szerint a vezetők azonban nem csak az akkuk és üzemanyagcellák kapcsán aggódnak, hanem a technológia kapcsán is, mert nagy kereslet lesz a szenzorokra, drónokra, szerverekre, adattárolókra, hálózatokra, az EU pedig nem minden téren erős vagy önálló. Mivel az infláció és a gazdasági lejtő miatt most a termelékenység felpörgetésére vágynak, attól tartanak, hogy ez ilyen mértékű függőség esetén elmaradna, ahogy a klímaváltozás szempontjából fontos mezőgazdasági rendszermodernizálás is.

Az olcsó(bb) kínai EV-k miatt is áll a bál, nő a feszültség

Az EB a napokban egyébként vizsgálatot indított a kínai elektromos autók térhódítása és azok alacsony árai kapcsán is. Ezek sok régióban, így az EU-ban is egyre népszerűbbek, rohamosan nő a piaci részesedésük, nagy erőkkel terjeszkednek a márkák. Az EU és Ursula von der Leyen vádjai szerint azonban állami és egyéb kedvezményekkel, mesterségesen tartják alacsonyan az árakat, és árasztják el a globális piacot olcsó elektromos autókkal. A vizsgálatban azt is elemzik, szükség van-e vámok, adók kivetésére. Kína bírálta a vizsgálatot, szakértők esetleges büntetőintézkedésektől és a kapcsolatok elmérgesedésétől tartanak – de ezeket a folyamatokat lassan a tech szektor minden részén látni, régiótól és piactól függetlenül az ágazat politikailag és gazdaságilag, biztonságilag is kiemelten fontossá vált.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények

  • Az EU rászáll az iPhone 12-re, az USA aggódik, Kína szerint nincs iPhone-tilalom

    Miközben a Fehér Házat aggasztják Kína iPhone-nal kapcsolatos korlátozásai, addig Kína szerint hiába a nagy médiafelháborodás, ők semmilyen korlátozást nem rendeltek el a külföldi mobilmárkák kapcsán. Eközben az EU-ban nem csak Franciaország tiltja be az iPhone 12-t, dominóeffektus indult el az EU-ban, hiába tiltakozik az Apple.

  • Letarolják Európát a kínai EV-gyártók

    A BYD, a Nio és az Xpeng is nagy erőkkel terjeszkedik Európában, és nem ők az egyedüliek, ráadásul sokkal olcsóbb modelleket hoznak – a Münchenben tartott IAA egyre inkább az ázsiai gyártókról szól, ahogy a helyi autóipar is erre mozdul.

  • Megborította az autóipart a vietnámi EV-gyártó, felkészül a Xiaomi

    Grandiózus EV-stratégiával készül a Xiaomi, miközben a Vinfast úgy felforgatta az autóipart, hogy már a harmadik legértékesebb autógyártó lett a Tesla és a Toyota mögött. A menetelés mindenesetre nem tartott sokáig, máris zuhanórepülésbe kezdett az árfolyam.

  • Megtorolhatja Kína az USA további technológiai korlátozásait

    Az amerikai intézkedések több kritika szerint is fenyegetik a chipszektort és a globalizációt, Kína pedig nem akar tech háborút, de lépésekre kényszerül, ha az USA tovább korlátozza. Ez több fronton is várható, például AI, félvezetők, önvezető rendszerek és EV-k, kvantumszámítógépek.