Izmosabb üzemanyagcellák új technológiával

Hirdetés

Kompaktabb és nagyobb teljesítményű üzemanyagcellákat ígér 2006-ra a tokiói a Anyag- és Energiakutató (Merit) intézet. Az üzemanyagcellák szénhidrogén tüzelőanyag és oxigén vegyi reakciója révén állítanak elő elektromosságot. Az, hogy mennyi áramot képesek termelni, számos tényezőtől – köztük a kémiai reakció természetétől és az üzemanyagot az oxigéntől elválasztó membrán méretétől is – függ.

Az intézet által kifejlesztett technológia a direkt metanolos üzemanyagcellákhoz (DMFC) hasonlóan működik, de számos előnye van azokkal szemben – mondta a PC Worldnek Seiji Suda, a Merit elnöke. Az új cellákban is van anód, katód és membrán, de tüzelőanyagként metanol helyett nátrium-borohidridet használnak, így azonos membránfelület mellett négyszer több áram nyerhető.

A direkt borohidrid (DBFC) elven működő üzemanyagcellás akkumulátor 80 x 84,6 x 3 milliméter méretű lesz, és 20 watt energiát lesz képes termelni, amely elegendő egy noteszgép ellátáshoz – mondta Suda. A kutatók tervei között azonban olyan megoldás is szerepel, amelyben a cellákat ötösével kapcsolják össze, 100 wattra növelve a teljesítményt. A termék már 2006 elején készen lehet a kereskedelmi bevezetésre, az ára pedig csupán 90 dollár körül alakul majd.

A nátrium-borohidrid nyomdai papírok fehérítéséhez használatos. Tízszázalékos alkáli koncentrátumban a nyomtatópatronokhoz hasonló kazettákban tárolható. Egy 10–20 milliliteres kazetta három-négy órán át képes elektromosságot előállítani – mondja Suda. Minthogy az anyag kilogrammja körülbelül 50 dollár, egy kazettányi 1,40 dollárból kihozható.

Csúszik a bevezetés

Az NEC – mely a múlt héten mutatta be használható méretűre zsugorított DMFC üzemanyagcella-prototípusát – csalódottan számolt be arról, hogy az üzemanyagcellás megoldások megjelenése éveket csúszhat. A japán konszern korábban úgy tervezte, hogy a technológia kereskedelmi bevezetésére még az idén sor kerül. Ám – mint kiderült – még számos, nem technikai akadályt kell elhárítani a piaci premierig.

A megoldandó problémák közé tartozik az üzemanyagcellák repülőgépeken és egyéb közlekedési eszközökön történő szállításának és használatának szabályozása. Az NEC azt remélte, hogy e kötelező jogi köröket még az idén sikerül lefutni, de erre csak 2007 táján kerülhet sor. Emellett hiányoznak az üzemanyagcella-kazetták szabványai, és az sincs szabályozva, hogy ezek az egységek hol lennének megvásárolhatók.

Az idén a Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság (IEC) a Toshiba és más japán vállalatok nyomására munkacsoportot hozott létre az üzemanyagcellák kompatibilitását biztosító standardok meghatározására. Az irányelvek véglegesítése 2007-re várható.

Előzmények