A Radeon Software Crimson ReLive Edition tudását hozza a Kaby Lake-G meghajtója

A csomagon belül azonban az egyes API-khoz írt rutinok viszonylag frissek, bár van hova fejlődni.

Az Intel az év elején mutatta be teljes pompájában a Kaby Lake-G platformot, amiről nemrég pikáns részletek is kiderültek, ugyanis a lapkában nem teljesen az rejlik, amire a pGPU neve utal. Sajnos ezekre az eddig ismeretlen tényezőkre csak mostanában derülhetett fény, hiszen az Intel ténylegesen elkezdte szállítani az első Kaby Lake-G lapkát használó NUC rendszerét, így már nem csak azt tudjuk a fejlesztésről, amit elárulnak, hanem azt is, amit ellenőrizni lehet a megvásárolható gépnek köszönhetően.

Hirdetés

Az elérhetőségnek hála a gyártók is tesztelik a platformot, és ez ahhoz kell, hogy később előrukkoljanak a saját megoldásaikkal. Ami tisztázatlan volt, hogy az Intel milyen terméktámogatást igényelt. Azt eddig is lehetett tudni, hogy magát a meghajtót a pGPU tényleges fejlesztője, vagyis az AMD szállítja, de itt azért még vannak olyan licencköteles technológiák, amelyekért külön pénzt kell fizetni, így az Intel szabadon dönthet arról, hogy mit kér ezekből és mit nem.

A jó hír, hogy az API-khoz írt implementációk viszonylag frissek, bár az AMD saját fejlesztési üteméhez képest azért látszik egy bő negyed éves lemaradás. A gyártóktól megtudtuk, hogy a Kaby Lake-G platformhoz a meghajtók kiadását alapvetően az Intel ütemezi. Az AMD biztosítja az elérhető legfrissebb, stabil implementációkat az elterjedt API-kra, amelyeket az Intel felhasználhat. Ebben a fajta kapcsolatban az Intel egy OEM partnerként létezik, azzal a különbséggel, hogy speciális licenc következtében előre meg van határozva, hogy milyen komponenseket használhatnak fel.


[+]

Az API-k támogatása szempontjából az Intel a Mantle kivételével mindent igényelt, utóbbiért konkrétan nem fizetnek licencet, így az AMD nem is teszi elérhetővé számukra a platformabsztrakciós réteghez tartozó Mantle klienscsomagot. Ezt azért fontos kiemelni, mert a Mantle hiánya miatt az AMD LiquidVR környezetének egyes funkciói sem működnek a Kaby Lake-G pGPU-ján. Ilyen például az affinity multi-GPU, ami jelen esetben eleve mindegy, mert amúgy is csak egy lapka van a tokozáson, de a latest data latch már kihasználható lenne, a Mantle hiányában azonban nem az. Erre tehát érdemes figyelni a VR igénnyel rendelkező rétegnek, mivel az AMD által szállított Radeonok ebből a szempontból többet tudnak, mint az Intel által forgalmazott verziók.

A szolgáltatások más lapra tartoznak, ezek igazából nem kapcsolódnak szorosan az API-kra írt implementációhoz, és sokkal inkább a vezérlőpult részei. Az Intel a Radeon FreeSync (2), a Radeon Enhanced Sync, a Radeon Chill, a Radeon WattMan és a Radeon ReLive modulokat licenceli. Az aktuális meghajtó leginkább egy novemberi Radeon Software Crimson Edition verzióhoz hasonló, azzal a különbséggel, hogy a WattMan és a ReLive modul modernebb. Nincs azonban Radeon Overlay, illetve a Connect menü és a chat integráció is teljesen hiányzik, ahogy az AMD Link applikációval sem kompatibilis a szoftver.

Információink szerint a Radeon Overlay szolgáltatást az Intel nem licenceli, de ez később még megváltozhat, elvégre csak üzleti kérdésről van szó. A többi újítás, ideértve a Connect menü lehetőségeit, már nehezebb ügy, ugyanis ezek olyan szolgáltatásokat is kínálnak, amelyek nem csak az AMD-től függnek. Bizonyos funkciók eleve egy külön üzleti szerződéshez kapcsolódnak, amelyet az AMD kötött a saját termékeire. Ezek a szerződések nem átruházhatók, tehát ahhoz, hogy például a Stage TEN nevű professzionális közvetítőplatform támogatása elérhető legyen a Kaby Lake-G platformon is, az Intelnek is meg kell egyeznie az érintett szolgáltatóval. Ezután persze a technikai implementáció már gyerekjáték, de az üzleti kérdésekben nem lehet biztosra menni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés