Részletek az Intel Haswell APU IGP-jéről

Az Intel Haswell APU-járól már számos információ derült ki tavaly novemberben, és a rendszer IGP-jéről is egyre többet lehet tudni. Korábban még csak kósza pletykák voltak, de mára több gyártópartner is megkapta az első konkrétabb dokumentumokat, így a szivárgások is megkezdődhettek.

Hirdetés

Az új IGP nem épül új architektúrára, így alapvetően a HD Graphics termékcsalád része, azon belül is az Ivy Bridge APU-ba szánt, úgynevezett hetedik generációs megoldás feljavított változata. Az előzetes várakozások szerint a DirectX 11.1 támogatva lesz, az OpenGL esetében viszont be kell érni a 3.2-es felülettel. Megoldott viszont az OpenCL és a C++ AMP kezelése. Mindkét felület támogatása az Ivy Bridge APU-ban mutatkozik be, és az előbbi esetében az 1.1-es verzióval érdemes számolni, míg a C++ AMP a GPU oldaláról a DirectCompute 5.0-s támogatást igényli, amihez a DirectX 11 API kezelése a követelmény. A Haswell APU az OpenCL 1.2-es felület kezelését is bevezetheti, sőt a platform újításaiból kiindulva ez az Ivy Bridge esetében sem elképzelhetetlen.

A Haswell IGP-je alapvetően evolúció lesz, mintsem revolúció. Éppen ezért az Ivy Bridge IGP-jét az Intel inkább csak erősíti. A rendszer elsősorban jobb hierarchikus Z motorral egészül majd ki, ami számottevő előrelépés lehet a tesszellálás mellett, ugyanis az új HD Graphics generáció még a Sandy Bridge IGP-ben használt motor feljavított változata, amit komolyabb munkafolyamatok mellett egyszerűen túlterhelhet a tesszellátor, így a rendszer hatékonysága itt nem elég jó. Persze a megcélzott piacokon ez is megfelelő lehet, de a tervezett előrelépés mindenképpen megalapozott.

A feldolgozók esetében a korábbi pletykák maximum 40 darab úgynevezett Execution Unit beépítéséről szóltak, az új információk szerint azonban ez a szám inkább 20 lesz. A pletykák alapján az általános felépítés nem változik, azaz továbbra is 128 bites SIMD motorokról van szó, de okosabbak lesznek a korábbi megoldásoknál, mivel az Intel inkább az általánosabb számításokra gyúrja ki őket. Ez persze az OpenCL és a DirectCompute támogatás velejárója, de a piac irányát nem lehet figyelmen kívül hagyni, így érdemes követni a fejlesztők igényeit.

A Sandy Bridge esetében egyébként a feldolgozók hármas blokkokra voltak osztva, és mindegyik tömbhöz egy-egy L1 utasítás gyorsítótár tartozott. Az Ivy Bridge IGP-jében ez négyes blokkokra módosul, illetve mindez megmarad a Haswellben is. Nőhet azonban az Ivy Bridge-ben bevezetendő L3 gyorsítótár mérete, aminek következtében a rendszer kevésbé terheli majd a processzormagok által aktívan használt megosztott cache-t.

A teljesítmény tekintetében az Intel 20%-os átlagos előrelépést vár a grafikailag megterhelő programokban, ami abszolút hozhatónak tűnik. Itt igazából az a kérdés, hogy mely területeken várható ekkora gyorsulás, mivel erről nem szólnak a kiszivárgott adatok. Valószínűleg nagyobb előrelépés is elképzelhető.

Jöhetnek a játékok is

Az Intel a hardverben láthatóan erősít, de a szoftveres fronton is szükséges némi változtatás, hiszen a játékfejlesztők inkább az AMD (Gaming Evolved) és az NVIDIA (The Way It’s Meant To Be Played) partnerprogramjait kedvelik. Az Intel is rendelkezik egy Game-On nevű programmal, de ezt ütőképessé kell tenni, hogy változás álljon be a piacon. A vállalat éppen ezért leigazolta az AMD-től Richard Huddy-t, aki még az elmúlt év közepén lépett ki a Gaming Evolved program vezetőségéből, feltételezhetően azért, hogy most csatlakozhasson az Intelhez. Richard Huddy feladata nem lesz ismeretlen, mivel az Intel azt várja el tőle, hogy emelje a Game-On partnerprogramot olyan szintre, ahova a Gaming Evolvedet emelte az elmúlt évek munkássága során.

Richard Huddy
Richard Huddy

A szakember elsődlegesen Európában fog dolgozni. A játékok szempontjából a vállalat a cseh fejlesztőktől származó Mine Wars 2081-et támogatja, mely ígéretesnek tűnik, és várhatóan az Ivy Bridge startjáig meg is jelenik. Richard Huddy valószínűleg jól fogja érezni magát az új munkahelyén, ugyanis az Intel kedveli az API-kat nélkülöző jövőképet, melynek a szakember korábban élharcosa volt.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények