GeForce GTX 275: többet árt, mint használ?

Nemrég számoltunk be a GeForce GTX 275 debütálásáról, melyet az NVIDIA a Radeon HD 4890 ellenfelének szánt. A rekordidő alatt, marketing nélkül piacra dobott kártya a teljesítmény szempontjából tartja a lépést a legfőbb konkurensével, de az eladási adatok alapján az AMD terméke sokkal népszerűbb. A gyártók szerint hiba volt a kártya gyors piaci premierje, mivel nem volt idő a rendszert kellő mértékben reklámozni, s ez jó eséllyel kihatott az eladásokra is.

Hirdetés

A GeForce GTX 275-tel azonban nem ez az elsődleges probléma. Az új grafikus kártya olcsóbban kínál közel azonos teljesítményt a GeForce GTX 285-tel. Ennek köszönhetően a márciusi eredményekhez viszonyítva az utóbbi termék eladásai komoly mértékben visszaestek. A gyártók számára ez hatalmas veszteség, hiszen a két modell előállítási költsége közel azonos, így mindenképpen az lenne a megfelelő, ha a vásárlók a drágább típust vennék. Ha ez még nem lenne elég, akkor az NVIDIA kisebb partnerei is hoztak az elmúlt hónapban egy megkérdőjelezhető döntést, melynek eredményeként számtalan gyárilag tuningolt GeForce GTX 275 hagyta el a gyártósorokat, amelyek a magasabb órajel révén akár gyorsabbak is lehetnek a GeForce GTX 285-nél, mindezt természetesen alacsonyabb áron.

Az NVIDIA szerint a GeForce PhysX sokat javít majd az eredményeken

Valószínűleg a zöldek is érzik, hogy gyakorlatilag semmi sincs rendben. Ugyan az utolsó negyedévben sikeresen növelték globális részesedésüket a grafikus processzorok piacán, a kereskedők szerint az eredményeket elsősorban a belépő szintű termékeknek köszönhetik. Ezt egyébként a partnerek visszajelzései is alátámasztják, miszerint az 50 dollár fölötti árkategóriába nevező GeForce modellek nem mondhatók versenyképesnek. Éppen ezért az NVIDIA az idei évre megerősítette a PhysX API GeForce kártyákkal való használatát, és számos játék támogatását is megvásárolták a technológia kiaknázására. Az eddigi felhozatal mellé már májusban megérkezik a GRIN által fejlesztett Terminator Salvation.  Ezt követi még idén a Dark Void, a Darkest of Days, a Metro 2033, a Metal Knight Zero, a Star Tales, valamint az U-Wars, emellett jó eséllyel befut még a Shattered Horizon is, melyet az NVIDIA legnagyobb partnere, a Futuremark fejleszt.

A GeForce által gyorsított PhysX technológia elterjedésében azonban sok elemző nem hisz. Elsődlegesen az a probléma, hogy a rendszer a CUDA-hoz van kötve, amit sem az AMD, sem az Intel nem akar támogatni. A két vállalat a gyártófüggetlen platformokban hisz, ennek megfelelően a Havok néven ismert vetélytársat már OpenCL támogatással látták el. Természetesen nehéz megjósolni, hogy ki lesz a befutó, ám megfelelő támpontot ad az a tény, hogy eddig minden úgymond gyártóspecifikus API elbukott a független változatokkal szemben. Ez persze nem azt jelenti, hogy a PhysX jövője meg van pecsételve, hiszen a rendszert bármikor el lehet választani a CUDA-tól. Ennek megfelelően egy esetleges OpenCL támogatással jó eséllyel versenyezhet a Havokkal szemben. Persze utóbbi esetben a GeForce termékek mellett más gyártó rendszerei is képesek a fizikai számítások elvégzésére.

Az NVIDIA partnerei minden bizonnyal örülnek az új GeForce PhysX támogatású játékok debütálásának, azonban a GeForce termékek sikere ettől még nem garantált. Továbbá érdemes megjegyezni, hogy a DirectX 10.1 és a tesszellátor támogatásnak hála az AMD Radeon rendszereknek is vannak olyan képességei, melyek hiányoznak az NVIDIA kártyák szolgáltatásai közül, és az információk szerint a vörösök is élénken győzködik a fejlesztőket az előbbi technológiák létjogosultságáról.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés