A fejlett vezetősegítő rendszereket biztosító autók az utóbbi évek fontos irányzata volt az autóipar számára, és jelenleg is számos cég célozza meg a szükséges rendszereket egy-egy komponenssel. Ez azért is számít egy kifejezetten kedvelt területnek, mert egy komolyabb ADAS konstrukció azért több eltérő gyártó komponensét használja, hiszen a rendszer egyes elemeit eltérő hardverdizájnok működtetik.
Egy AI által megtámogatott, autókba szánt beágyazott rendszer legalább négy fő komponensből áll. A biztonságot egy mikrovezérlő (MCU) biztosítja, majd mellé külön-külök egy AI gyorsító, egy nagy teljesítményű CPU, illetve egy FPGA van társítva. Manapság persze nem lehetetlen az AI gyorsítót, a nagy teljesítményű CPU-val vagy az FPGA-val egy lapka szintjén beépíteni, erre is vannak alternatívák.
Hirdetés
Egy ennyire szerteágazó rendszernél az a kellemes, hogy gyakorlatilag mind a négy komponens származhat eltérő gyártótól, tehát viszonylag nagy a verseny a cégek között, és persze az érintettek figyelnek is arra, hogy az egymással való kompatibilitás kedvező legyen, mert ez mindenkinek az érdeke.
Az AMD azonban fel akarja rúgni ezt a kellemes állapotot, ami már az áprilisban megszellőztetett, második generációs Versal ACAP, általános felépítéséből látszott. Viszont akkor még nem lehetett tudni, hogy érkezik-e újabb, klasszikusnak mondható Versal dizájn, de mára körvonalazódik, hogy nem igazán lehet erre számítatni.
Az előbbiek azért jelentenek nagy gondot, mert a második generációs Versal ACAP-ok egyetlen egy nagy lapkába sűrítve kínálják az FPGA-t, az AI gyorsítót, a nagy teljestményű CPU-magokat, illetve az MCU-t. Tehát lényegében minden szükséges komponenst kiváltanak, ráadásul úgy, hogy egységes memória mellett implementálható a platform.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem jön több, klasszikusnak mondható Versal dizájn? Úgy tudjuk, hogy elvileg azért, mert az új Versal sorozat egyes komponensei használhatók a több gyártó megoldását sűrítő rendszerekben, ami így első hallásra jól hangzik, mert arra utal, hogy az AMD semmiben nem korlátozza majd a partnereit, hogy kikapcsolják az érkező Versal opciókon belül az AI gyorsítót, a CPU-magokat, az FPGA-t, vagy az MCU-t. Ezeket tényleg lehet majd helyettesíteni alternatív megoldásokkal, vagyis az AMD mondhatja, hogy nem szorít pisztolyt a cégek fejéhez, hogy csak a saját platformjukat használják. A valóságban azonban erősen homlokhoz nyomják majd az árazópisztolyt.
A második generációs Versal ACAP kapcsán az a pletyka járja, hogy az ára lényegében fel fog érni a teljes ADAS rendszerek árával. Ez reális lépés is lenne, hiszen az integrációval sok előnyt kínál, ugyanakkor pont ezért lett volna érdemesebb a versenyhatóságoknak jobban vizsgálni a Xilinx felvásárlását, mert az AMD nagyrészt megkerülhetetlen technológiákhoz jutott, amiket most arra próbálnak majd használni, hogy csomagként eladjanak a partnereiknek minden más komponenst. És persze lehet azzal védekezni, hogy az adott autógyártó vehet alternatív MCU-t, FPGA-t, AI gyorsítót, illetve nagy teljesítményű CPU-t, de ha megteszi, akkor a terméke árban nagyon nehezen fog versenyezni azokkal az autókkal szemben, amelyek csak az új Versal ACAP-ot használják teljes rendszerként.
Ha a piaci versenyhelyzet szempontjából nézzük a változásokat, akkor az AMD-nek legalább folytatni kellene a klasszikus Versal dizájnokat, amelyek kevésbé integráltak, kevésbé platformszerűek, így nem oldanak meg mindent egy lapkából, és pont ezért jó alternatívák olyan dizájnokhoz, ahol a többi komponens más gyártótól érkezik.