Hirdetés

Nem nő a Facebook: csökken az aktív felhasználók száma, de pörög a metaverzum

Rengeteg nehézséget emleget a Meta, a mobilinternet utódjának kikiáltott metaverzum pedig erősen veszteséges – de a cég szerint mindenki számára ez a jövő.

A legtöbb tech cég a napokban igen kedvezőtlen üzleti jelentést tett közzé: ezek általában csökkenő bevételeket, lerontott előrejelzéseket, lassuló növekedéseket és bővüléseket jeleznek, ezek okaként pedig általában a chiphiányt, az ellátási gondokat, a világjárványt, a növekvő szállítási és gyártási költségeket, valamint más cégeket jelölnek meg (így nem csak a streamingipar ütközött problémákba). Mivel akadnak olyan cégek, amelyek a nehézségek ellenére egészen bődületes emelkedéseket produkálnak (mint az Alphabet), a befektetők többsége arra számított, a Meta és a Facebook is szárnyalnak.

Tech-zuhanórepülés?

A Meta üzleti jelentése azonban nem igazán tetszett a tőzsdei közösségnek, így az kapásból több mint 20 százalékos árfolyamcsökkenést hozott Mark Zuckerberg birodalma számára – szintén igen jelentős árfolyamzuhanást szenvedett el többek között a PayPal, a Spotify, a Twitter, a Snap, a Pinterest, de a lista hosszan folytatható, a tech-részvények árfolyamcsökkenése rengeteg cégnél látványos. Az európai tech szektor a jelentések szerint az elmúlt 13 év legnagyobb zuhanásait produkálta.

2022 első heteiben az úgynevezett FAANG-óriások piaci értéke úgy 4000 milliárd dollárral csökkent.

Hirdetés

Miért nem nő a világűrig a Meta?

A Meta a vártnál gyengébb jelentését és szereplését azzal indokolta, hogy egyrészt nehezítik a működését az Apple magánszférával kapcsolatos változtatásai (nehezebb a márkák számára megcélozni és mérni a reklámokat a Facebookon és az Instagramon, mivel a felhasználó meggátolhatja az appokat a reklám- és online tevékenység követésében), másrészt egyre nagyobb versenyt tapasztal a riválisoktól, mint például a TikToktól vagy a YouTube-tól. Makrogazdasági problémákat és ellátási láncbéli gondokat is említenek.


[+]

Így a Facebook globális, napi szinten aktív felhasználóinak a száma a korábbi negyedév 1,93 milliárd főjéről most 1,929 milliárd főre csökkent – ilyen jellegű csökkenésre a platform történetében még nem volt példa.

A Meta lassuló növekedésre számít az árbevétele kapcsán, mivel egyre nő a verseny a fogyasztók idejéért, akik pedig több időt töltenek rövid videós tartalmakkal is (amelyek kisebb árbevételt hoznak).

A negyedik negyedévben 2,91 milliárd havi szinten aktív felhasználót jelentett a cég, ami nulla növekedést jelent. A hírek hatására a Meta rögtön 200 milliárd dollárt vesztett a piaci értékéből a tőzsdén.

A Meta egyébként már korábban figyelmeztetett: a Google után a világ második legnagyobb digitális reklámplatformja jelentős bizonytalanság elé néz, a pénzügyi igazgató csak az Apple változtatásai miatt 10 milliárd dolláros mínuszt említett 2022-re vonatkozóan. Az első negyedévre 27-29 milliárd dolláros árbevételt várnak, míg az elemzők 30 fölöttire számítottak.

Bevétel azért így is van: a teljes összeg az elemzői várakozásokat felülmúlva 33,67 milliárd dollár lett a negyedik negyedév során. Zuckerberg külön jelezte elégedettségét a múlt évi haladások, a Reels, a kereskedelem, a VR fejlesztése kapcsán. Jelezte, továbbra is erősen fektetnek majd ezekbe és más fontos területekre, miközben építik a metaverzumot. Zuckerberg név szerint fájlalta a TikTok által jelentett fenyegetést, amely sok felhasználót (főleg fiatalt) hódít el tőlük.

Ömlik a pénz a veszteséges metaverzumba, állítólag ez a jövő

A metaverzum ötlete, a cégek hihetetlen mértékű befektetései, virtuális méregdrága termékei, NFT-i és blockchain-alapú ötletei már eddig is elképesztő felháborodásokat okoztak, az viszont jól látható, hogy a folyamat egyre csak erősödik. Ezt mutatja a Meta példája is.

A Meta alá tartozó, metaverzumért felelős Reality Labs 2021-ben 10,2 milliárd dolláros veszteséget termelt, 2020-ban még csak 6,6 milliárd dollárosat. Ezekről a számokról most először beszélt a cég.

A metaverzum elfogadásának nem segítenek az olyan jelentések, amelyek alapján egy nőt az ebbe való belépése után szinte azonnal csoportosan megerőszakoltak, de a sem, hogy Zuckerberg maga is arra figyelmeztetett korábban: 2021-ben legalább 10 milliárd dollárral csökkenti a nyereséget a metaverzumos befektetés, és a közeljövőben egyáltalán nem lesz nyereséges. A Reality Labs tavaly 2,3 milliárd dolláros árbevételt szerzett, a Quest headsetek eladásairól nem nyilatkoztak.

A tőzsdén mindenesetre hamarosan META néven fut majd a cég, ezzel is jelzik, hogy a jövő a metaverzum, erre fókuszálnak: az emberek a jövőben majd virtuális környezetekben dolgoznak, pihennek, játszanak, élnek közösségi életet, és költik el a pénzüket. A Meta arra számít, hogy a metaverzum a mobilinternet utódja lesz.


[+]

Több szakértő megjegyzi: a befektetők kezdenek rádöbbenni, hogy többé nem a reklámpiacról szól a cég részvényeinek megvásárlása. A Metába fektetés inkább elköteleződés aziránt, hogy az illető hisz benne: a metaverzum leváltja a mai internetes felhasználói élményt.

Persze az átmenet (ha sikerül), nem lesz zökkenőmentes: a Meta világszerte hatalmas nyomás alá került hatósági oldalon, a politikusok versenyellenes viselkedéssel vádolják, továbbá azzal, hogy rosszul vagy sehogyan nem kezeli az ártalmas, szélsőséges, téves információkat, a pénzügyi csalásokat és a gyerekek kihasználását a platformjain.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények