A perszonalizáció csapdája

Hasznosak, de egyben leszűkítik a látóterünket a minket a rólunk alkotott profilok alapján kiszolgáló oldalak.

A webes szolgáltatások megfigyelnek minket, megtanulják, mi érdekel bennünket, mit vásárolunk, mit olvasunk, és a profilunk ismeretében kínálnak fel nekünk újabb információkat, termékeket. Emiatt történhet meg az, hogy ugyanabban a keresőben két felhasználó szinte sosem kapja ugyanazt a találati listát. A Médiablog friss posztja most egy angol nyelvű cikket ismertet röviden, amely ezt problémaként mutatja be.

Alapvetően jó dolog ez, egyszerűsíti, gyorsítja a tájékozódást, a vásárlást, ugyanakkor végletesen beszűkíti horizontunkat. Az egyre jobban, tökéletesebben működő perszonalizáció következtében egyre inkább beszűkül a látótered, csak olyasmivel találkozol, amivel korábban találkozni szoktál. Tudjuk, a túl nagy választéktól egyáltalán nem leszünk sem szabadabbak, sem pedig boldogabbak, de látóterünk folyamatos leszűkítése mégis riasztó perspektívának tűnik.

Tovább a Médiablogra.