Vizuális vagy elvont?
A Visual BASIC óta sok verejték lefolyt a fejlesztők homlokán és nem hiába, a fejlesztőkörnyezetek egyre jobbak, modernebb nyelv-verziók és platformok jelennek meg. Csakhogy a vizualitás sem mentesíti a programozót – a hagyományos esetekben – az absztrakciótól. A munka során a valós világ elemeit, folyamatait elvont megfelelőikkel (objektumok, folyamatok, döntési sémák, adatstruktúrák) kell helyettesíteni úgy, hogy a végén egy megfelelően működő alkalmazás álljon össze. Ha adatbázis-kezeléssel kapcsolatos a folyamat, akkor tudnunk kell, hogy mik azok a normál formák, adattípusok, adattároló- és lekérdező nyelvek, kiszolgálók. De ha játékot szeretnénk írni, akkor sincs egyszerűbb dolgunk és mindenképpen meg kell ismernünk a változók, tömbök, listák, objektumok természetét – ezek ugyanis a programok felépítésének standard eszközei, legalábbis a hagyományosnak mondható programfejlesztő eszközök esetében (még ha azok igen jól használható felülettervezővel, grafikus adatbázis kapcsolat szerkesztővel és intelligens kódkiegészítéssel, hibakereséssel dolgoznak is). Azok, akik hajlandóak a programozás rögösebb útját járni és szívesen felújítanák a BASIC, Fortran, Pascal vagy épp Z80 assembly kóddal kapcsolatban megszerzett programozói készségüket, ma rengeteg eszköz közül válogathatnak, melyekből alább találnak is egy nyálcsorgató ajánlót, csak aztán győzzék szabadidővel.
Hirdetés
Ha nem szeretnénk belemerülni a zárójelek és pontosvesszők világába, hanem inkább a bölcsész vagy menedzser oldaláról szeretnénk egy kis szeletet a programozás világából, akkor is vannak lehetőségeink.
Terminátor, készíts egy rántottát!
Teljesen laikusként először talán nem egyértelmű, hogy mit kell ennyit molyolni a programozással, hiszen két mondatban el lehet mondani, hogy milyen alkalmazást szeretnénk. Akkor válik lassan világossá, hogy mi mindent tartunk magától értetődőnek, egyértelműnek, ha a mondandónkat pontokra, elemekre próbáljuk bontani, felsoroljuk, mit kell tárolni, kirajzolni, bekérni, feldolgozni. Talán egyszer a – nem is túl távoli – jövőben a háztartási gépek is értenek majd a szóból és nem kell nekik lépésenként elmagyarázni, hogy mit tegyenek, elég lesz rendelni egy takarítást vagy egy ebédet. Persze igazi megoldást a mesterséges intelligenciával felszerelt virtuális személyek jelenthetnének, akiknek egy megbeszélésen elmagyarázhatnánk, hogy mire gondolunk, bevezethetnénk új fogalmakat, koncepciókat és néhány konzultáció után összeállna a „program”. (Valahogy úgy, mint ahogy jelenleg a megrendelő a rendszerszervezővel/projektmenedzserrel és a programozóval konzultál.) Addig is, míg ez megvalósul, kénytelenek leszünk beérni a vizuális programozási eszközökkel, melyek – túllépve a felülettervezésen – az adatstruktúrák ábrázolását és/vagy a program lényegének leírását tekintve is szakítanak a gyakorlatilag egydimenziós, szöveg alapú kódbevitellel. Átütő sikerről még nem tudunk beszámolni a vizuális fejlesztőrendszerek terén – és egyelőre az sem egyöntetű, hogy pontosan mit értsünk ezek alatt –, mindenesetre kerestünk-kutattunk és sikerült találnunk jó néhány olyan eszközt, melyek a billentyűzet minimális használatával teszik lehetővé használható szoftverek készítését.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!