Régi-új barát: az AMD RX 580/570 VGA-k tesztje

Az ASUS, az MSI és a Sapphire kártyáival néztük meg, mit tud az újnak mondott RX 500-as sorozat.

Továbbfejlődik a Radeon Chill

Az AMD az új generációs Radeonoknál különösen figyel az elmúlt év végén bemutatkozott Radeon Chill szolgáltatásra. Erről az alábbi cikkben részletesen írtunk, de röviden az a lényege, hogy egyenletes ütemben kapja meg a GPU a jelenetekre vonatkozó információkat, így egyenletes ütemben tud majd képkockát számolni rájuk. Ezáltal csökken a rendszer fogyasztása, illetve a GPU hőmérséklete, de ami nagyon fontos, hogy drasztikusan csökken a bemeneti késleltetés is. Eközben a komolyabb harcoknál a sebesség továbbra is igen magas lehet, mivel a Chill a beviteli eszközről származó információk alapján dönt arról, hogy mikor van szükség több képkockára, és mikor lehet energiát megtakarítani.


[+]

Bár maga a Radeon Chill teljes mértékben szoftveres funkció, valamennyire a hardver működését is lehet rá optimalizálni, és a 500-as Radeon sorozatnál ez meg is történt. Drasztikus változásokat ugyanakkor ez nem fog hozni, mivel ezen a ponton már keveset lehet nyerni, de az esport területén ez még mindig előnyös lehet. Emiatt is egészült ki a szolgáltatás által kezelt játékok sora a DOTA2 és a League of Legends című, rendkívül népszerű alkotásokkal, ugyanis ezeknél a programoknál számít igazán a játékosoknak a Radeon Chill azon előnye, hogy a bemeneti késleltetést a megszokott szint felére, esetleg harmadára csökkenti, így a játékos kétszer, esetleg háromszor gyorsabban látja a billentyűzeten és az egéren kiadott parancsok eredményét a képernyőn.

Az AMD mérései szerint egy Radeon RX 580-on a 60 és 144 fps közé szabályzott Chill az Overwatch játékban 16,7 ezredmásodpercről 6-ra csökkentette a bemeneti késleltetést, miközben a grafikus vezérlő fogyasztása is 126 wattról 91-re csökkent. Bár utóbbi a profi játékosokat talán nem érdekli annyira, de a bemeneti késleltetésben elért javulás jelentős, ami mindenképpen előnyt biztosít a Chill nélkül játszó ellenfelekhez képest.

A Radeon Chill hatása a Radeon RX 560-on és 580-on A Radeon Chill hatása a Radeon RX 560-on és 580-on
A Radeon Chill hatása a Radeon RX 560-on és 580-on [+]

A vállalat a Radeon RX 560 esetében is lemérte a 60 és 144 fps közé szabályzott Chill előnyeit a DOTA2-ben, és 15 ezredmásodpercről 9-re csökkentette a bemeneti késleltetést, a fogyasztás 58 wattról 42-re csökkent, illetve a GPU hőmérséklete 78 °C-ról 69 °C-ra mérséklődött.

Azt mindenképpen meg kell említeni, hogy a Radeon Chill szolgáltatás egy komoly érték lett az AMD berkein belül, és ezt nyilván megpróbálják összekötni az új Radeonok startjával. Logikus döntés ez, hiszen a teljes esport közösség a lehető legalacsonyabb bemeneti késleltetési értékekre vágyik, vagyis számukra más alternatíva a PC-piacon még nem létezik. Chill nélkül sajnos nagyon erős gépet kell építeni a tíz ezredmásodperc alatti bemeneti késleltetés eléréséhez, mivel egy szoftveres problémát kell leküzdeni a hardverrel. Az AMD közvetlenül a szoftverben keletkező gondot kezeli, ami magát a magas késleltetést okozza, így természetes, hogy sokkal hatékonyabb megoldást tudnak felmutatni rá, ráadásul anélkül, hogy forintban mérve százezreket kellene a leggyorsabb hardverekre költeni. Ugyanakkor ki kell emelni, hogy a Radeon Chill általános szoftver a meghajtóprogramon belül, így az 500-as sorozathoz hasonló, vagy alig rosszabb előnyöket biztosít a régebbi Radeon VGA-kon is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés