Olympus 12 mm F2.0 és 45 mm F1.8 objektív: miért csak most?

M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 II.

A 45/1.8 szintén MSC élességállítással rendelkezik, ezért fókuszálás közben teljesen csendben van. A valóban gyors fókusz hangja filmezés közben sem hallatszik bele a felvételbe, sőt ha közel tesszük fülünkhöz, akkor is csak egy nagyon halk hangot lehet hallani. Az objektív írisze hét lekerekített formájú lamellából áll, melyek egészen F2.8-ig teljesen kör alakú nyíláson engedik át a fényt a szenzor felé.

A méreten és a tömegen kívül nagy előnye még ennek a kis „drazsénak” a Full Frame-re való, hasonló, tehát ekvivalens 80-90 mm-es gyújtótávolságú objektívekkel szemben, hogy közelpontja a maga 50 centijével csupán kicsivel több mint a fele a szokásos 80-90 centiméternek, így jóval közelebb is mehetünk témánkhoz, ha épp úgy kívánjuk. A csupán 37 mm-es szűrőátmérőnek hála pedig olcsón megúszhatjuk még a legegzotikusabb filterek beszerzését is.

Mielőtt elkezdenénk a 45/1.8 képminőségének boncolását, tekintsünk meg még egy pár (talán) hasznos és sokatmondó felvételt a két tesztelt objektívről:

A vizsgálódást, mint mindig, most is a szintetikus próbákkal kezdjük. Cikkünk e részében olyan témakörökre próbálunk rávilágítani, mint a színi hibák, a geometriai torzítások, a háttérelmosás (bokeh) vagy a peremsötétedés (vignettálás). Bár ebben a gyújtótávolsági tartományban nem szoktak veszett módon torzítani az objektívek, a 45/1.8-nál mégis látni némi párnatorzítást, főleg akkor, ha a már korábban is említett Raw Therapee szoftvert használjuk a nyers képek feldolgozására. Az első kép az Adobe Camera Raw által készített JPEG, míg a második a Raw Therapee-ből nyert tömörített kép:

A különbség ugyan nem mérvadó, de jó tudni, hogy ennél az optikánál is besegít a szoftveres javítás a képminőség javításába. „Mi az a CA?” - teszi fel nekünk a kérdést a 45/1.8, mert rekesztartományának egyik részénél sem látható színi hiba:

A kis izzós „bokeh teszthez” itt már messzebb, körülbelül másfél méterre kellett lerakni a gépet a témától, hogy szemléltetni tudjuk a háttérelmosás milyenségét. Azonban érdemes lesz a képmintákat megtekinteni, mert valós használat közben sokkal jobban és szebben előjön a téma elkülönítése a háttértől.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés