Hirdetés

2017. szeptember 25., hétfő

Útvonal

Tesztek » Digicam rovat

Olympus 12 mm F2.0 és 45 mm F1.8 objektív: miért csak most?

Az Olympus két új, igényes és (végre) fényerős objektívjével most tényleg megszületett a m4/3 rendszer!

Hirdetés

M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 II.

A 12/2 már teljesen nyitva is gyönyörűen rajzol, háttérelmosása kellemes. A képminták készítése során szinte kizárólag F2.0-vel dolgoztunk, ami hatalmas vizuális élményt nyújtott. Most kicsit játékrontók leszünk, mert előbb a száraz, stúdióban készült tesztképeket vesézzük ki, hogy lássuk, mit tud szintetikus környezetben a 12/2.

Az objektív adatlapjából kiindulva szinte csak jóra számítottunk, hiszen ennyi(féle) speciális lencsetaggal bármilyen hiba kiszűrhető. És valóban, például kromatikus színi hibákkal egyáltalán nem kellett szembenéznünk, még teljesen nyitott rekeszállás mellett sem.

Következő lépésben azt szerettük volna kideríteni, hogy mekkora a 12/2 hordótorzítása, hiszen ennyire nagylátó üvegek általában már elég szépen hordóznak. Tapasztalatból tudtuk, hogy a m4/3 gépek (is) szoftveresen korrigálják a képet, tehát eleve szűrik például a geometriai torzulásokat. S valóban, a Raw Therapee legfrissebb, 64 bites változata kimutatta, hogy a fenti képtől eltérően (amelyet az Adobe Raw Converterrel hívtunk elő) bizony nem kicsi az optika torzítása:

Mivel elég nagynak véltük az eltérést a nyers és a korrigált kép között, ezért megvizsgáltuk, milyen hatása van a szoftveres beavatkozásnak a képminőségre a fotók közepén és sarkaiban. Rendszeres olvasóinknak bizonyára nem lesz ismeretlen a fotózott festmény, amin gyönyörűen meglátszik a legapróbb maszatolás (képi hiba). Alábbi képeken nem csak a 12/2, hanem a 45/1.8 torzításai is láthatóak F2.0-tól szűkülő rekesz mellett:

Az első három ábra az objektívek rajzolta kép közepét mutatja eredeti méretben (persze kivágva). Itt nem is látható semmi különös, csak az F8.0 fölött fellépő diffrakció hatása. Jöjjenek a sarkok (a festmény jobb alsó sarka látható):

Nagyon minimális a torzulás, s ez ráadásul csak akkor vehető észre, ha kifejezetten keressük a fotón. Sok nagyobb, optikailag korrigált objektív örülne ilyen szép extrém képsarki minőségnek, mint amit a 12/2 nyújt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.