Olympus 12 mm F2.0 és 45 mm F1.8 objektív: miért csak most?

  • (f)
  • (p)
Teszt – Írta: | 2011-10-10 10:10

Az Olympus két új, igényes és (végre) fényerős objektívjével most tényleg megszületett a m4/3 rendszer!

Bevezető és külsőségek

Az Olympus még nyár elején jelentette be, hogy hamarosan piacra dob majd két olyan fix gyújtótávolságú objektívet a m4/3 rendszerhez, ami „hű meg hááá”, de legfőbbképpen fényerős lesz. A bécsi sajtóeseményen volt is szerencsénk az M.Zuiko Digital 12 mm F2.0-hoz, amit rövid ismerkedés után legszívesebben hazaloptunk volna (sajnos a tesztkészülékek kiosztásánál pontosan vezették a kölcsönzési naplót). Be kell vallani, hogy eddigi pályafutásunk során nem sok olyan optika akadt, ami külsejével (megjelenés), képminőségével és funkcionalitásával ennyire megmozgatta volna fantáziánkat.

Akkoriban sajnos (vagy szerencsére?) még nem állt rendelkezésünkre az M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 objektív, pedig azt is nagyon szívesen kipróbáltuk volna az osztrák főváros bejárása során. A június végi sajtótalálkozó után keserves csenddel töltött hónapok következtek, amit most végre mindkét objektív elérhetősége szakít meg; ráadásul itthon elsőként oszthatjuk meg tapasztalatainkat az olvasóközönséggel.

Mikor 2009-ben először kézbe vehettük az Olympus E-P1 fényképezőgépet és az első generációs (a mostanihoz képest ormótlan) 14-42 mm gyújtótávolságú és F3.5-F5.6 kezdő fényértékű kitobjektívet, a nagy eufória ellenére már akkor is éreztük, hogy ennek a rendszernek nem a gyenge fényerejű, s írjuk ki bátran: olcsó felépítésű zoomokról kellene szólnia, hanem a pici, minőségi, de legfőbbképpen fényerős fixekről. Ezek ráadásul nem csak külsőleg, de szellemiségben is sokkal jobban passzolnak mondjuk egy ezüst E-P1/2/3 vázhoz. Úgy tűnik, a gyártó végre meghallotta fohászainkat, és igyekszik – ha lassan is – kielégíteni a piac ezen igényét. Az Olympus hazai képviseletének köszönhetően egy ezüst E-PL3 masinával próbálhattuk ki a két kis gyöngyszemet.

M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 I.

Nagyon nehéz fékezett hangvételben írni egy olyan mesterműről, melynek első kézbevétele során konkrétan letettük hajunkat az asztalra. Az M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 (eztán csak 12/2) 144 grammos tömegét (nem) érezve, nem is feltételeznénk róla, hogy fémtestet kapott – pedig de, a legjobb minőségű, esztergált alumíniumötvözet alkotja az objektív hengerét. Természetesen fém bajonettel rendelkezik, ez nem is lehet kérdés ebben a prémium kategóriában, amit sajnos az ára fájdalmasan tükröz. A kütyüimádóknak azonban már a kivitel szépsége, igényessége maga megérheti a majdnem negyedmilliót, amit a kasszánál kell érte leszurkolni.

A 12/2 végre „valódi” manuális élességállítással is rendelkezik, így nem csak vázhoz csatlakoztatva, áram alatt lehet mozgatni a belső élességállítású lencserendszert, hanem a fókuszgyűrű hátrahúzásával bármikor. Bevetésen, ha amúgy az AF-t használjuk, tetszőlegesen belenyúlhatunk a fókuszálásba, ha az imént említett módon elforgatjuk a gyűrűt. Élességállításkor se a front-, se a hátsó lencse nem mozdul, így port nem szív be magába a lencserendszer.

A frontlencse nem csak befelé vagy kifelé nem mozog, de forogni sem forog fókuszáláskor, így gond nélkül használható például a 46 mm átmérőjű cirkuláris polárszűrő. Legkisebb tárgytávolságunk 20 cm lehet, ami a szenzor felületétől és nem a frontlencsétől mérve értendő. Legújabb, különösen halk és gyors élességállítása kiválóan alkalmassá teszi nem csak álló-, hanem mozgóképek készítéséhez is (MSC technológia).

M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 II.

A 12/2 már teljesen nyitva is gyönyörűen rajzol, háttérelmosása kellemes. A képminták készítése során szinte kizárólag F2.0-vel dolgoztunk, ami hatalmas vizuális élményt nyújtott. Most kicsit játékrontók leszünk, mert előbb a száraz, stúdióban készült tesztképeket vesézzük ki, hogy lássuk, mit tud szintetikus környezetben a 12/2.

Az objektív adatlapjából kiindulva szinte csak jóra számítottunk, hiszen ennyi(féle) speciális lencsetaggal bármilyen hiba kiszűrhető. És valóban, például kromatikus színi hibákkal egyáltalán nem kellett szembenéznünk, még teljesen nyitott rekeszállás mellett sem.

Következő lépésben azt szerettük volna kideríteni, hogy mekkora a 12/2 hordótorzítása, hiszen ennyire nagylátó üvegek általában már elég szépen hordóznak. Tapasztalatból tudtuk, hogy a m4/3 gépek (is) szoftveresen korrigálják a képet, tehát eleve szűrik például a geometriai torzulásokat. S valóban, a Raw Therapee legfrissebb, 64 bites változata kimutatta, hogy a fenti képtől eltérően (amelyet az Adobe Raw Converterrel hívtunk elő) bizony nem kicsi az optika torzítása:

Mivel elég nagynak véltük az eltérést a nyers és a korrigált kép között, ezért megvizsgáltuk, milyen hatása van a szoftveres beavatkozásnak a képminőségre a fotók közepén és sarkaiban. Rendszeres olvasóinknak bizonyára nem lesz ismeretlen a fotózott festmény, amin gyönyörűen meglátszik a legapróbb maszatolás (képi hiba). Alábbi képeken nem csak a 12/2, hanem a 45/1.8 torzításai is láthatóak F2.0-tól szűkülő rekesz mellett:

Az első három ábra az objektívek rajzolta kép közepét mutatja eredeti méretben (persze kivágva). Itt nem is látható semmi különös, csak az F8.0 fölött fellépő diffrakció hatása. Jöjjenek a sarkok (a festmény jobb alsó sarka látható):

Nagyon minimális a torzulás, s ez ráadásul csak akkor vehető észre, ha kifejezetten keressük a fotón. Sok nagyobb, optikailag korrigált objektív örülne ilyen szép extrém képsarki minőségnek, mint amit a 12/2 nyújt.

M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 III.

Még mielőtt megmutatnánk a természetben készült képmintákat, az M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 háttérelmosására (bokeh) és peremsötétedésére (vignettálás) is rávilágítunk. Előbbihez egy kis műfenyőre szerelt izzósort fotóztunk le úgy, hogy a fényképezőgép körülbelül fél méterre volt a témától elhelyezve. A 12/2 fókuszát a legközelebbire (20 cm) állítottuk, majd 1 FÉ lépésekben haladtunk rekeszprioritásos módban F2.0-től F22-ig. Íme:

A szoftveresen (értsd: a fényképezőgép által elvégzett) korrigált vignettálás szintje nem volt említésre érdemes. A Raw Therapee-val megnyitott nyers fájlok ugyanolyan mértékű peremsötétedést mutattak, mint a fényképezőgépből kijövő JPEG fájlok. A 12/2 esetében már körülbelül F2.8-tól lefelé rekeszelve nincs szabad szemmel látható vignettálás.

Végül következzenek a beígért mintaképek, melyeket a szabadban készítettünk. Nehéz a tesztelő dolga, hiszen egy alapvetően technokrata társulatnak kell ilyenkor a lehető legszebb, az adott objektív felhasználásához legközelebb eső látványt prezentálnia. Nos, belátjuk, ez nem mindig sikerülhet 100%-osan, de remélhetőleg ezek a fotók eleget elárulnak a 12/2-ről:

Az M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 műszaki adatai

Olympus M.Zuiko Digital 12 mm F2.0
Gyújtótávolság 12 mm (ekvivalens 24 mm)
Felépítés 11 lencsetag 8 csoportba rendezve
DSA lencsetagok száma 1
ED lencsetagok száma 1
Szuper HR lencsetagok száma 1
Élességállítás belső élességállító mechanika csavarhajtással
Látószög 84°
Legkisebb tárgytávolság 20 cm
Maximális nagyítás 0,08x (ekvivalens 0,16x)
Rekeszlamellák száma 7 lekerekített
Legnagyobb rekesznyílás F2.0
Legkisebb rekesznyílás F22
Szűrőmenet átmérője 46 mm
Méret 56 x 43 mm
Tömeg lencsevédőkkel 144 gramm
Gyártási hely Japán
Termék honlapja Olympus M.Zuiko Digital 12 mm F2.0
Fogyasztói ár 230 000 Ft

M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 I.

A csúcsminőségű, nagylátószögű m4/3 objektívet a 12/2-nek köszönhetően kipipálhatjuk. Aki azonban inkább a hosszabb gyútávokat kedveli, netán gyakran használná portrézáshoz m4/3 rendszerét (is), az eddig vagy konverterek segítségével próbálkozott más gyártók és rendszerek objektívparkjából válogatni (és lemondott az automatikus élességállításról, a rekeszvezérlésről, de legrosszabb esetben a fénymérésről is), vagy beérte a lassú m4/3 telezoomokkal és a nagy mélységélességgel. Eddig.

Az Olympus pont ennek a felhasználói csoportnak találta ki az M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 optikát, amely dizájnban a 12/2-t követi. Szerencsére általa már egy jóval szélesebb felhasználói rétegnek lesz elérhető a portrézás, hiszen a 45/1.8 ára igen baráti: körülbelül 90 000 forintot kell csak rááldozni. A kedvezőbb árat azonban nem adják ingyen – hogy stílszerűen fejezzük ki magunkat –, mert a 45/1.8 tubusa immár nem fémből, hanem műanyagból van, és a mechanikus manuális élességállításról is (arról a klassz gyűrűről a 12/2-n) le kell mondanunk.

Szerencsére az eltérő anyaghasználat nem ment a minőség rovására; a 45/1.8 bátran a 12/2 mellé tehető, ha a felépítés minőségéről van szó. Tesztelőnknek kicsit fájt ugyan a speciális fókuszgyűrű elhagyása, de valószínűleg ez a tényező játszott oroszlánszerepet a jutányos ár kialakításánál.

A fenti képen látható, hogy tekintélyes „üveget” alkotott a gyártó – a m4/3 rendszer eddigi felhozatalában nem nagyon találkozhattunk hasonló objektívekkel, ha nem számítjuk ide az olyan egzotikumokat, mint például a Voigtländer 25 mm F0.95-öt, amely nagyon drága, cserébe legalább teljesen manuális, viszont nem elég hosszú portrékhoz.

M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 II.

A 45/1.8 szintén MSC élességállítással rendelkezik, ezért fókuszálás közben teljesen csendben van. A valóban gyors fókusz hangja filmezés közben sem hallatszik bele a felvételbe, sőt ha közel tesszük fülünkhöz, akkor is csak egy nagyon halk hangot lehet hallani. Az objektív írisze hét lekerekített formájú lamellából áll, melyek egészen F2.8-ig teljesen kör alakú nyíláson engedik át a fényt a szenzor felé.

A méreten és a tömegen kívül nagy előnye még ennek a kis „drazsénak” a Full Frame-re való, hasonló, tehát ekvivalens 80-90 mm-es gyújtótávolságú objektívekkel szemben, hogy közelpontja a maga 50 centijével csupán kicsivel több mint a fele a szokásos 80-90 centiméternek, így jóval közelebb is mehetünk témánkhoz, ha épp úgy kívánjuk. A csupán 37 mm-es szűrőátmérőnek hála pedig olcsón megúszhatjuk még a legegzotikusabb filterek beszerzését is.

Mielőtt elkezdenénk a 45/1.8 képminőségének boncolását, tekintsünk meg még egy pár (talán) hasznos és sokatmondó felvételt a két tesztelt objektívről:

A vizsgálódást, mint mindig, most is a szintetikus próbákkal kezdjük. Cikkünk e részében olyan témakörökre próbálunk rávilágítani, mint a színi hibák, a geometriai torzítások, a háttérelmosás (bokeh) vagy a peremsötétedés (vignettálás). Bár ebben a gyújtótávolsági tartományban nem szoktak veszett módon torzítani az objektívek, a 45/1.8-nál mégis látni némi párnatorzítást, főleg akkor, ha a már korábban is említett Raw Therapee szoftvert használjuk a nyers képek feldolgozására. Az első kép az Adobe Camera Raw által készített JPEG, míg a második a Raw Therapee-ből nyert tömörített kép:

A különbség ugyan nem mérvadó, de jó tudni, hogy ennél az optikánál is besegít a szoftveres javítás a képminőség javításába. „Mi az a CA?” - teszi fel nekünk a kérdést a 45/1.8, mert rekesztartományának egyik részénél sem látható színi hiba:

A kis izzós „bokeh teszthez” itt már messzebb, körülbelül másfél méterre kellett lerakni a gépet a témától, hogy szemléltetni tudjuk a háttérelmosás milyenségét. Azonban érdemes lesz a képmintákat megtekinteni, mert valós használat közben sokkal jobban és szebben előjön a téma elkülönítése a háttértől.

M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 III.

Végezetül a vignettálás felkutatására szenteltünk némi időt; itt is a 12/2-nél bejárt utat követtük: első körben megnéztük a fényképezőből jövő JPEG fotókat, majd azokat összevetettük a Raw Therapee-ból nyertekkel. Az eredmény itt is azonos volt: csupán legtágabb rekesznél látható minimális sötétedés a képsarkokban.

A képminták következnek, de előre kell bocsátanunk, hogy a művészi múzsa csókját hiába vártuk, inkább az optikai tulajdonságok kiemelésére koncentráltunk. Íme, a fotók:

Az M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 műszaki adatai

Olympus M.Zuiko Digital 45 mm F1.8
Gyújtótávolság 45 mm (ekvivalens 90 mm)
Felépítés 9 lencsetag 8 csoportba rendezve
Szuper HR lencsetagok száma 1
Látószög 27°
Legkisebb tárgytávolság 50 cm
Maximális nagyítás 0,11x (ekvivalens 0,22x)
Rekeszlamellák száma 7 lekerekített
Legnagyobb rekesznyílás F1.8
Legkisebb rekesznyílás F22
Szűrőmenet átmérője 37 mm
Méret 56 x 46 mm
Tömeg 116 gramm
Gyártási hely Kína
Termék honlapja Olympus M.Zuiko Digital 45 mm F1.8
Fogyasztói ár 90 000 Ft

Értékelés

Végre olyan termékeket láthattunk vendégül szerkesztőségünkben, amelyeknél nincs nehéz dolgunk az értékeléssel. Valószínűleg olvasóink is sejtik, hogy nem sok rosszat fogunk írni az Olympus eme két gyöngyszemének bizonyítványába, hiszen mindkettő M.Zuiko kitűnő minőségű objektív, legyen szó akár felépítésükről, akár képminőségükről. A 12/2-es ráadásul igazi, mechanikusan állítható kézi élességállítással is kényeztetett. Szerény véleményünk szerint az Olympus büszke lehet erre a két optikára, s ha valamiért, akkor már ezért a két objektívért önmagában is megéri beruházni a m4/3 rendszerbe.

A m4/3 rendszer megszületett - immár másodjára, de csak most igazán. Az E-P1-gyel együtt kellett volna megjelennie egy sor hasonló objektívnek, mert ez a rendszer erről szól: az igényes, kicsi, fényerős fixekről, mert ezekkel lehet kiemelni a m4/3 erényeit a tömegből. Jó, legyen egy-két kitobjektív, hiszen olyan is kell vázsapka helyett, de aki akár másodgépnek vesz egy (ezüst?) E-P3-at vagy E-PL3-at, az sem szeretne lemondani a jó képminőségről és az igényes megjelenésről sem.

Ideális utazótársak ezek az optikák, hiszen egy kis táskába is kényelmesen elfér belőlük akár 4-5 darab is két váz kíséretében. Ha lehetne, akkor most le is adnánk a rendelést az Olympusnak: kérnénk még (szigorúan ugyanilyen gúnyába bújtatott és ugyanilyen minőségben legyártott!) 8/2.8, 17/1.8, 25/1.4 és 50/2 makró „drazsékat”! Ja, és legyen már belőlük fekete változat is.

Termék megnevezése Olympus M.Zuiko Digital 12 mm F2.0
Jellemzés Szinte tökéletes nagylátószögű objektív m4/3 rendszerhez.
Pró + Gyönyörű, minőségi kivitelezés,
+ teljesen nyitott rekesznél is nagyon jó képminőség,
+ mechanikus élességállító gyűrű,
+ jó színvilág,
+ kellemes bokeh,
+ nagyszerűen illik a m4/3 szellemiségéhez,
+ minimális a színi hibákra való hajlam.
Kontra - Nem a legolcsóbb.
Képminőség
Ár/érték
Felépítés, anyaghasználat
Ennyire kellene
Termék megnevezése Olympus M.Zuiko Digital 45 mm F1.8
Jellemzés Szinte tökéletes portréobjektív m4/3 rendszerhez.
Pró + Gyönyörű, minőségi kivitelezés,
+ teljesen nyitott rekesznél is nagyon jó képminőség,
+ csupán 50 centis közelpont,
+ jó színvilág,
+ kellemes bokeh,
+ nagyszerűen illik a m4/3 szellemiségéhez,
+ minimális a színi hibákra való hajlam,
+ gyors AF motor.
Kontra -
Képminőség
Ár/érték
Felépítés, anyaghasználat
Ennyire kellene


Olympus M.Zuiko Digital 12 mm F2.0 objektív
Olympus M.Zuiko Digital 45 mm F1.8 objektív

MLaca

Az Olympus objektíveket az Olympus Hungary Kft.-től kaptuk tesztelésre.